45% dintre chiriaşii din retail aşteaptă o scădere a afacerilor de peste 30% în 2020 şi alţi 39% prevăd un declin de până la 30%, ca urmare a acestor cel puţin două luni fără activitate, cu o revenire lentă din a doua jumătate a acestui an, potrivit unui studiu efectuat de Divizia Retail a Colliers International printre 84 de chiriaşi şi 21 de proprietari din sectorul de retail din România.
Potrivit sursei citate, efectele pe termen mediu şi lung sunt încă dificil de evaluat, în special luând în considerare incertitudinile privind posibile alte măsuri care ar putea fi aplicate de autorităţi după 15 mai. Cu toate acestea, proprietarii din retail au luat deja măsuri de suport pentru chiriaşii afectaţi de ordonanţele militare, precum suspendarea plăţii chiriei pe perioada de inactivitate, urmând să se decidă ulterior o modalitate de compensare, sau închiderea parţială a centrelor comerciale pentru a scădea costurile pentru servicii comune suportate de chiriaşi. Studiul Colliers International face parte dintr-o analiză mai amplă asupra pieţei imobiliare în ansamblu, bazată pe informaţii relevante ale factorilor de decizie din toate segmentele de piaţă, care sunt prezentate în această perioadă pentru a aduce mai multă claritate asupra pieţei.
"Reacţia retailerilor la decizia guvernului de a restricţiona activitatea retailerilor ne-esenţiali în centre comerciale a fost imediată şi planurile pentru a minimiza impactul negativ al contextului actual au fost puse rapid în aplicare. Ca urmare, 62% dintre chiriaşi au suspendat sau amânat plăţile chiriilor şi utilităţilor, iar 52% au solicitat o reducere a chiriilor atunci când magazinele vor fi redeschise, potrivit studiului Colliers International efectuat printre chiriaşii din retail activi în principali în arii precum fashion, HoReCa, cosmetice, servicii, divertisment sau frumuseţe. În plus, pentru a susţine revenirea afacerilor, 88% au aplicat pentru măsura privind şomajul tehnic, 48% se vor baza pe opţiunea de amânare a plăţii taxelor oferit de stat şi 33% vor suspenda plata ratelor la credite până la finalul anului.", arată studiul.
De cealaltă parte, 67% dintre retaileri se concentrează pe canale alternative de vânzări pentru a compensa pierderile generate de lipsa de activitate a magazinelor clasice, dar numai o parte din pierdere este aşteptată să fie recuperată prin aceste canale. Aproximativ 36% aşteaptă o creştere a vânzărilor online în acest an, dintre care jumătate mizează pe o creştere de cel puţin 20%. Totuşi, 22% dintre retaileri cred că inclusiv vânzările online vor înregistra o scădere, pe fondul apetitului scăzut pentru consum.
Proprietarii de spaţii de retail au reacţionat de asemenea în contextul actual şi au închis anumite arii ale centrelor comerciale, acolo unde a fost posibil (67%) şi au renegociat contractele cu furnizorii (45%) sau cu băncile (29%), potrivit studiului efectuat de Colliers International în rândul proprietarilor de spaţii de retail. Aproape toţi au folosit în acelaşi timp şi facilităţile oferite de stat, precum amânarea plăţii taxelor (52%), şomajul tehnic (48%) sau amânarea plăţii ratelor la bancă (24%).
Pentru a-şi susţine chiriaşii în timpul crizei provocate de epidemia de Covid-19, 62% dintre proprietari au agreat să încaseze doar taxele de servicii aferente spaţiilor comerciale, pentru a păstra centrele curate, sigure şi echipamentele tehnice în stare bună pe perioada de inactivitate.
În acest context, şi proprietarii de spaţii de retail se aşteaptă să înregistreze anul acesta scăderi ale veniturilor operaţionale, 67% estimând o scădere de până la 30%, în timp ce 24% iau în calcul scăderi chiar mai mari.
Primele semne de revenire în piaţa de retail sunt aşteptate începând cu trimestrul patru al acestui an, dar rezultate mai consistente vor fi vizibile în 2021, ceea ce arată că atât retailerii, cât şi proprietarii sunt încrezători într-o recuperare relativ rapidă.
Simina Niculiţă, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International, a declarat: "Dacă veniturile majorităţii angajaţilor nu vor fi semnificativ afectate, iar magazinele vor fi deschise începând cu 1 iunie, vom vedea în primul rând o revenire psihologică pe termen mediu. O recuperare lentă ar trebui să fie resimţită din toamnă şi continuată în perioada Crăciunului, care este de regulă cea mai importantă din an pentru retail. Cu alte cuvinte, dacă puterea de cumpărare a populaţiei nu va scădea, tendinţa pe termen scurt va fi de economisire, dar începând cu luna septembrie, consumul ar trebui să revină încet, încet la normal în segmentele obişnuite de retail, precum fashion, HoReCa, cosmetice, jucării sau birotică şi papetărie".
Mai exact, 67% dintre proprietarii de spaţii de retail şi 51% dintre chiriaşi se aşteaptă să revină la un nivel satisfăcător al afacerilor, în raport cu nivelurile de dinainte de epidemia de Covid-19, până la finalul anului viitor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.04.2020, 18:00)
Asa este in bussines, unii castiga altii mai si pierd..