Organizaţiile de dimensiuni medii de la nivel global, cu venituri anuale între 1 şi 3 miliarde de dolari, nu dau niciun semn de stagnare în mediul de astăzi, marcat de incertitudini geopolitice, conform raportului EY Growth Barometer. 34% dintre companiile de dimensiuni medii intenţionează să atingă o creştere de 6-10% în 2017, depăşind cu 3-7% ultima prognoză de creştere a PIB-ului global de 2,7%, emisă de Banca Mondială.
Barometrul EY are la bază un sondaj derulat în rândul a 2.340 executivi din companii de dimensiuni medii din 30 de ţări. În ciuda tensiunilor geopolitice, a populismului în creştere, a intensificării aplicării automatizării şi inteligenţei artificiale şi a deficitului de talente, 89% dintre lideri văd oportunităţi de creştere pentru companiile lor. În plus, 14% dintre companiile chestionate aspiră la o creştere de peste 16%.
Chiar urmează negocierile pentru Brexit, companiile de tip start-up cu mai puţin de cinci ani de activitate cu sediul în Marea Britanie demonstrează cel mai înalt nivel de încredere dintre ţările cercetate, potrivit sondajului. Start-up-urile britanice sunt cele mai pozitive în privinţa planurilor de creştere pentru 2017, 26% dintre ele urmărind o creştere între 11 şi 25%, iar alte 23% o creştere anuală de peste 26%.
Din perspectiva pieţelor mai mari, se constată diferenţe semnificative între cea mai mare economie din lume: SUA (unde 35% din companii şi-au planificat o creştere de sub 5%) şi respectiv China şi India (unde 42% dintre companii ţintesc rate de creştere între 6 şi 10%), conform studiului. Un sfert din companiile care aparţin economiilor "tigru" au ţinte de creştere pentru anul curent cuprinse între 11 şi 15%.
Pentru a alimenta ambiţiile de creştere ale organizaţiilor pe care le conduc, 27% din executivi intenţionează să crească numărul angajaţilor cu program normal de lucru, iar 14% numărul angajaţilor cu program scurt, potrivit sondajului. Având în vedere impactul în creştere al "economiei de tip gig" asupra modelelor de muncă şi trecerea la utilizarea de forţă de muncă provizorie specializată, 18% dintre companii intenţionează să lucreze cu profesionişti independenţi, care să le ajute în atingerea planurilor de creştere şi în completarea serviciilor de care au nevoie.
Dincolo de aceste rezultate globale, între companii se regăsesc diferenţe semnificative, în privinţa planurilor de angajare de personal. 55% dintre companiile americane intenţionează să păstreze nivelul actual de personal, comparativ cu 31% dintre executivii de la nivel global, conform studiului. În cazul companiilor de tip start-up, aceste planuri se prezintă diferit, 53% dintre acestea intenţionează să-şi mărească numărul de angajaţi cu program normal de lucru. 23% din numărul total de start-up-uri planifică să angajeze mai mulţi profesionişti independenţi sau freelanceri.
Tehnologia şi talentele au fost identificate de executivii sondaţi drept cele mai mari provocări cu care se confruntă managerii de top ai companiilor de dimensiuni medii, şi drept instrumentele cu care companiile pot depăşi provocările. Talentele sunt menţionate ca prioritate de top (23%), înaintea îmbunătăţirii operaţionale (21%), reducerii birocraţiei (12%) şi acordurilor favorabile (8%), în cadrul unui clasament al principalelor elemente necesare pentru atingerea ambiţiilor legate de creştere. 93% dintre executivi consideră tehnologia un instrument de atragere a talentelor de care companiile au nevoie. Dezvoltarea inteligenţei artificiale îmbunătăţeşte procesele de selecţie a talentelor pentru start-up-urile inovatoare care caută specialişti.
În timp ce doar 6% dintre organizaţiile de dimensiuni medii utilizează deja automatizarea robotizată a proceselor (RPA) pentru unele procese de afaceri, viziunea legată de concedieri pe scară largă nu este împărtăşită de liderii de afaceri. 15% dintre executivi consideră că adoptarea RPA va genera o reducere de personal mai mică de 10%. Acest rezultat ilustrează faptul că liderii companiilor de dimensiuni medii intenţionează să adopte selectiv RPA în eficientizarea operaţiunilor de rutină, dar nu ca înlocuitor al talentelor umane.
Horaţiu Pîrvulescu, Growth Markets Leader, EY România, afirmă: "Încă o dată, România se înscrie în cadrul tendinţei globale. Dinamica ascendentă a mediului economic determină un optimist pronunţat al jucătorilor din piaţă, în ciuda diverselor turbulenţe şi incertitudini înregistrate de climatul economic. Pătrunderea agresivă a tehnologiei în multe sectoare de activitate, competiţia din ce în ce mai acerbă pentru resurse umane de calitate şi volatilitatea mediului legislativ nu au diminuat optimismul executivilor diverselor firme".
Ca parte a EY Growth Barometer, studiul a chestionat şi 220 de reprezentanţi ai programului global EY Entrepreneur Of The Year, reţeaua sprijinind antreprenorii. Conform sondajului, antreprenorii şi-au planificat rate de creştere semnificativ mai mari decât liderii organizaţiilor de dimensiuni medii, unu din cinci ţintind la o creştere între 6 şi 10%, alţi 20% între 11 şi 15% şi alţi 20% între 16 şi 25%. 22% dintre antreprenori ţintesc la o rată de creştere pentru anul curent de peste 26%. 61% din membrii grupului intenţionează să crească numărul de angajaţi cu program normal de muncă, iar 9% să utilizeze profesionişti independenţi sau freelanceri specializaţi.
Euromoney Institutional Investor a realizat pentru EY un sondaj online în rândul directorilor de companii din 30 de ţări, cu venituri anuale cuprinse între 1 milion şi 3 miliarde de dolari. Cei 2.340 de respondenţi sunt reprezentativi din punct de vedere geografic pentru PIB-ul mondial (conform datelor Băncii Mondiale pentru 2016). EY furnizează servicii de audit, asistenţă fiscală, în tranzacţii şi în afaceri pentru companii multinaţionale şi locale.