Investitorii de retail din România sunt interesaţi cu prioritate de piaţa de real estate, indiferent de puterea de investiţie: cei fără experienţă în această verticală dispun de sume de la 1.500 de euro în sus, în timp ce investitorii cu experienţă au ca principal obiectiv achiziţia unei proprietăţi în următoarele 12 luni, conform unui studiu prezentat de Build21, companie de real estate.
Studiul MKOR a luat în considerare un eşantion de 255 respondenţi, reprezentând investitori de retail, cu vârste cuprinse între 20 şi 55 de ani, care au venituri individuale de cel puţin 4.000 RON lunar şi reşedinţă în mediul urban mediu şi mare. Dintre aceştia, 66% sunt investitori cu experienţă în real estate, cu minim o investiţie de acest tip realizată anterior, iar 35% dintre respondenţi declară că sunt interesaţi de sectorul real estate şi preconizează o investiţie de cel puţin 1.500 euro în următoarele 12 luni.
În ceea ce priveşte obiceiurile investiţionale în general, studiul arată că investitorii preferă produsele investiţionale cu risc scăzut, 8 din 10 respondenţi investind în depozite bancare şi certificate de depozit. Pe lângă achiziţionarea unei proprietăţi în scop personal şi ca investiţie, investitorii cu experienţă plasează în topul celor mai frecvente investiţii pe cele de tip ETF şi fondurile imobiliare (63%) precum şi investiţiile imobiliare prin tokeni crypto (57%). De asemenea, 6 din 10 respondenţi cu experienţă în investiţii în real estate au investit şi în cryptomonede, în timp ce 1 din 2 a investit în tehnologia blockchain.
"La Build21 ne-am propus să fim cea mai bună opţiune de investiţie în real estate pentru investitori mici şi medii. Democratizăm accesul la investiţiile în real estate-ul românesc, cu sume accesibile, şi în acelaşi timp creăm o comunitate de investitori în jurul celor 21 de proiecte imobiliare pe care le vom dezvolta. Folosim tehnologia blockchain pentru a da investitorilor noştri posibilitatea de a se implica, dar şi siguranţă şi transparenţă pentru investiţia lor", declară Ing. Adrian Vasilescu, CEO şi Cofondator Build21.
Pentru cei care plănuiesc să investească în real estate în următorul an, în topul criteriilor de alegere a unei investiţii se află riscul şi randamentul (51%) şi costurile investiţiei (49%).
Când vorbim despre aşteptările acestora de la proiectele imobiliare existente, 58% se uită la asigurarea serviciilor de bază (apă curentă, gaz, curent electric) şi 47% la siguranţa şi rezistenţa la dezastre naturale. Într-un procent mai mic sunt interesaţi de spaţiile verzi, cu 37%, respectiv infrastructura rutieră şi zonele pietonale, cu 36%.
"România merită standard mai bun în real estate, care să pună accentul pe calitatea construcţiei şi pe impactul construcţiei asupra vieţii celor care o folosesc. Pentru asta, avem nevoie să schimbăm mentalitatea din a investi în produse care îndeplinesc doar nevoi de bază, precum racordul la gaze, în produse cu valoare pe termen lung şi impact social major", declară Ing. Adrian Vasilescu, CEO şi Cofondator Build21.