Profilul utilizatorului român de internet s-a modificat faţă de anul trecut, acest segment fiind dominat de femei cu vârsta cuprinsă între 20 şi 24 ani şi care-şi petrec cel mai mult timp în Capitală. Acestea sunt rezultatele unei campaniei de studii demografice, derulată în perioadă 25 mai - 20 iunie, pe un număr de 2.058 de site-uri din ţara noatră şi pe un eşantion reprezentativ de 42.000 de respondenţi.
Astfel, în anul acesta, bătălia sexelor este câştigată de femei (53%), cu aproximativ 6% în plus faţă de utilizatorii de sex masculin (47%). Potrivit studiului, structura pe sexe a utilizatorilor de internet reflectă structura generală a populaţiei (52.6% femei conform INSSE). Din totalul respondenţilor, 50% sunt necăsătoriţi, surclasând-i persoanele căsătorite şi pe cei care locuiesc cu partenerul (44%). Restul procentajului se împarte între cei cu statutul de văduv(ă) şi divorţat(ă).
În ceea ce priveşte vârsta, ca şi anul trecut, topul este dominat de segmentul de 20-24 ani (22%), procentaj urmat de cei cu vârstele de 25-29 ani (16%), 30-34 ani (14%) şi 40 - 49 ani (14%). Categoriile extreme formează cea mai mică parte din audienţă: cei sub 14 ani (3%) şi cei de peste 60 de ani (2%.) S-a constatat o egalitate de ponderi pentru intervalele 50-59 ani (7%) şi 18-19 ani (7%).
Majoritatea respondenţilor locuiesc în România (94%), urmaţi de cei din Republica Moldova (2%) şi din Germania (0,2%). Principalele oraşe în care internautul român îşi petrece cel mai mult timp sunt Bucureşti (25%) şi judeţele foarte mari: Iaşi (5%), Cluj (5%), Constanţa (4%) şi Prahova (3%).
În 2010, majoritară este ponderea celor cu studii superioare: absolvent de facultate în proporţie de 34% şi studii post-universitare 15%. Acest lucru se reflectă în pozitiiile ocupate: 26% sunt manageri de diferite niveluri şi 24% studenţi.
Referitor la venitul lunar, 19% dintre respondenţi nu au un venit, aproximativ 25% câştigă sub 1.000 de lei şi peste 50% au salarii ce depăşesc această sumă. În contextul declinului economic, 7,5% dintre cei chestionaţi au peste 1.000 de euro, comparativ cu anul trecut, când 10% aveau aceste câştiguri. Utilizatorul român de internet preferă, în continuare, desktopul/PC-ul într-o proporţie de 76%, procentaj dublu comparativ cu utilizatorii de laptop (44%). Ambele tipuri de calculatoare sunt împărţite în proporţie de 36% cu altcineva, fapt demonstrat şi de parolarea calculatorului în proporţie de 43%.
Internautul autohton intră cel puţin o dată pe internet (90%), de cele mai multe ori de acasă (90%) şi, în mai mică măsură, de la serviciu (34%). "Epoca internet cafe-urilor a apus, lucru indicat de procentul scăzut al celor care mai utilizează acest mijloc de acces - 1,7%. Creşterea numărului de terminale a condus la creşterea accesului la Internetul mobil. Anul trecut, numai 5% accesau internetul de pe drum. Anul acesta, telefoanele mobile reprezintă un procentaj de 10% din consumul de internet, în condiţiile în care numărul site-urilor cu variante pentru mobil e în creştere", a afirmat Ionuţ Tudor, Project Manager "trafic.ro", compania care a realizat studiul.
Atenţia utilizatorilor de internet se îndreaptă în proporţie de 72% către ziare/ reviste online, comunităţi 53%, site-uri cu locuri de muncă 43% şi site-uri auto 31%.
În offline, utilizatorul român este interesat de domenii ca: medicină, sănătate, alimentaţie (46%), urmate de evenimente/ ştiri despre România (45%), familie şi viaţă de cuplu (37%), turism, călătorii (40%) şi teste, jocuri, cuvinte încrucişate (32%).
În timpul liber, majoritatea preferă activităţile din cadrul locuinţei: 70% navighează pe Internet, iar 60% se uită la televizor, în detrimentul petrecerii timpului cu familia lor (59%) şi a ieşirii cu prietenii (54%). Când aleg televizorul, preferă să se uite la ştiri (72%), filme (70%), şi emisiuni de divertisment (44%).
Faţă de anul trecut, topul preferinţelor din consumul offline s-a modificat: cafeaua măcinată nu se mai află în topul preferinţelor, fiind înlocuită de laptele dulce (43%) şi de iaurtul simplu (40%). În continuare, un procent important din respondenţi consumă tablete de ciocolată (39%), băuturi răcoritoare acidulate (39%) şi neacidulate - suc, nectar, juice - (37%). În rândul consumului de băuturi alcoolice, berea şi vinul sunt preferate în proporţie de 46%, respectiv 38%.
În ceea ce priveşte achiziţiile offline, utilizatorul de internet preferă produsele la reducere, informandu-se înainte de cumpărarea lor şi fiind puţin influenţat de reclamele TV. Ca factor decisiv în achiziţie s-a identificat marca produsului, urmată de ţara de origine, preţ, dar şi oferta din magazin.
Conform studiului, o majoritate covârşitoare deţine cel puţin un telefon mobil (95%), un calculator (PC)/ laptop (95%) şi un televizor (89%). De asemenea, o pondere importantă în produsele achiziţionate o ocupă electrocasnicele - frigider (88%) şi maşină de spălat rufe automată (82%). Ca şi produse financiare utilizate, majoritatea deţine un card bancar (74%).