Românii vor cheltui, în medie, 910 lei pentru cadourile de Crăciun din acest an, mai puţin cu 17% faţă de 2020, potrivit unui studiu realizat de Compari.ro, care analizează planurile şi obiceiurile de cumpărare a cadourilor de Crăciun ale populaţiei adulte din România pentru al şaptelea an consecutiv.
În contextul economic generat şi de situaţia pandemică, românii plănuiesc să cumpere cadouri doar pentru 5 persoane în medie, cu un buget mai mic decât anul trecut, iar cumpărăturile online vor fi în centrul atenţiei şi în acest an.
Potrivit studiului, deficitul din ce în ce mai mare de produse şi creşterea continuă a preţurilor ar putea reprezenta, anul acesta, o provocare pentru cumpărători.
Cheltuielile pentru cadourile de Crăciun pot ajunge chiar până la un sfert din venitul mediu lunar net pentru o gospodărie.
În 2021, valoarea medie cheltuită pentru un cadou va fi de aproximativ 180 de lei, cu 40 de lei mai puţin decât anul trecut. Acest lucru nu este, totuşi, atât de surprinzător având în vedere faptul că venitul mediu lunar net al unei gospodării a scăzut uşor faţă de 2020 (-8%).
În anii de dinaintea pandemiei, românii ofereau în medie 10-11 cadouri, însă numărul acestora a scăzut la doar 5 cadouri în 2020 şi nu se aşteaptă ca lista persoanelor cărora li se oferă cadouri de Crăciun să se schimbe nici în acest an. Aşadar, şi în acest an abordăm perioada sărbătorilor cu mai multă prudenţă.
Potrivit studiului, anul acesta, principalul grup de persoane care va primi cadouri vor fi apropiaţii: 64% dintre respondenţi intenţionează să cumpere un cadou pentru partener, soţ sau soţie, în timp ce 52% intenţionează să cumpere un cadou pentru copiii, 49% pentru mame şi 32% pentru taţi. În acelaşi timp, Crăciunul nu e complet fără bucuria copiilor: aproape 28% din cei 910 lei alocaţi sunt destinaţi cadourilor pentru copii.
Device-urile de divertisment sunt din nou în centrul atenţiei
Pandemia a redefinit, de asemenea, gama de produse de top achiziţionate în perioada Crăciunului, întrucât în urmă cu un an primele trei categorii de cadouri au fost articolele vestimentare (42%), telefoanele mobile, tabletele şi accesoriile (35%) urmate de produsele de amenajare a locuinţei şi bricolaj (32%).
Anul acesta, categoria de îmbrăcăminte şi-a păstrat primul loc în clasamentul popularităţii (48%), însă produsele electronice destinate divertismentului au urcat pe locul al doilea (42%, faţă de 20% în 2020), iar telefoanele mobile, tabletele şi accesoriile au scăzut la 39%, ajungând pe locul al treilea.
Totul rămâne ca înainte
În 2020, din cauza restricţiilor, cumpărăturile de cadouri de Crăciun s-au bazat pe achiziţiile online mai mult decât în orice alt an precedent. Comerţul online din România a crescut cu 30% în mare parte datorită vânzărilor record de la sfârşitul anului, iar în viitor este de aşteptat ca piaţa de comerţ electronic să-şi continue creşterea.
Nici anul acesta nu vom asista la o schimbare drastică a situaţiei. Cu toate acestea, mai puţini cumpărători decât anul trecut au de gând să cumpere cadouri din magazinele online în perioada sărbătorilor (66% în 2021, faţă de 74% în 2020), în timp ce mai mulţi cumpărători plănuiesc să cumpere din centre comerciale şi mall-uri (51% în 2021 faţă de 46% în 2020), sau din magazine tradiţionale, magazine specializate şi supermarketuri (31% în 2021 faţă de 26% în 2020).
În concluzie, populaţia ar urma să se implice mai mult în alegerea cumpărăturilor de Crăciun, însă pe baza unor planuri mai modeste.
"În preajma Crăciunului, Compari.ro îşi propune să-i ajute prioritar pe consumatorii online să achiziţioneze ceea ce îşi doresc. Pe lângă cele peste 12 milioane de oferte care îi inspiră deja pe vizitatori, anul acesta o funcţie nouă, de selecţie a cadourilor, îi va ajuta să caute şi să aleagă cadouri personalizate pentru femei, bărbaţi şi copii", a declarat Laszlo Baka, Director de Marketing al celui mai mare site de comparare a preţurilor din România.
Deficitul de marfă şi creşterea preţurilor, cea mai mare provocare pentru comerţ în 2021
Cea mai efervescentă şi mai aglomerată perioadă din fiecare an pentru comercianţi este în ultimele 6-8 săptămâni înainte de Crăciun, când au loc şi promoţiile de Black Friday. Cu toate acestea, în acest an, ar putea fi o idee bună să începem să cumpărăm cadouri cât mai curând posibil, deoarece lipsa drastică de stocuri şi creşterea preţurilor au afectat comerţul încă de la începutul anului. Acest lucru s-a observat în special pe piaţa produselor tehnice, cauzate de încetinirea producţiei din Asia, ca o consecinţă directă a pandemiei, care a afectat transportul maritim internaţional. De asemenea, merită menţionat că pentru multe categorii de produse există opţiuni limitate.
În concluzie, acest sezon de Crăciun poate fi mai scump şi mai modest în ceea ce priveşte promoţiile şi gama de produse faţă anul trecut. În acelaşi timp, se aşteaptă ca promoţiile de Black Friday să se extindă pe parcursul întregii luni noiembrie.