Starcom România a lansat cea de-a VIII-a ediţie a studiului Black Friday. Potrivit acesteia, consumatorii români din mediul urban au devenit în ultimul an mai atenţi cu bugetele destinate achiziţiilor de Black Friday, dovedind un apetit crescut pentru reduceri, conform unui comunicat remis redacţiei. O posibilă cauză pentru acest fapt poate fi mediul economic instabil din ultima perioadă.
Conform noului studiul, românii devin din ce în ce mai atenţi la preţuri.
1 din 2 persoane a rămas la planul inţial şi a cumpărat de Black Friday doar produsele pe care a intenţionat de la bun început să le achiziţioneze, iar în rândul celor care au făcut cumpărături neplanificate anul acesta, principalul factor declanşator au fost reducerile avantajoase (55%).
Potrivit sursei citate, cei mai mulţi utilizatori de internet din mediul urban s-au informat cu privire la ofertele de Black Friday cu maxim o săptămână înainte de eveniment, ziua evenimentului fiind cea mai aşteptată.
Motoarele de căutare online au fost principala sursă de informare cu privire la ofertele de Black Friday 2022.
Cele mai multe surse de informare sunt pe un trend descrescător în acest an, cel mai probabil din cauza faptului că mai puţini români şi-au planificat cumpărăturile de Black Friday faţă de anul trecut, cei mai mulţi accesând ofertele direct în cadrul perioadei promoţionale.
Mediul online rămâne principalul canal de cumpărături pentru evenimentul Black Friday, cu toate că anul acesta se poate observa o uşoară creştere a preferinţei atât pentru cumpărăturile online, cât şi din magazine fizice.
În ceea ce priveşte cumpărăturile online, beneficiile legate de comoditate încep să primeze în 2022 (a cumpăra totul dintr-un singur loc, mărci / produse exclusive, condiţii de livrare / retur), în timp ce beneficiile cumpărăturilor din magazine fizice rămân cele tradiţionale şi mai greu de combătut în online: testare înainte de achiziţie, faptul că pot avea produsul pe loc, lipsa taxelor de livrare, subliniază sursa citată.
Printre categoriile de produse preferate de români de Black Friday se numără, anul acesta, articolele vestimentare, produsele de make-up, aparatele electrocasnice, produsele de îngrijire personală şi cele pentru îngrijirea tenului.
În cazul articolelor vestimentare, comportamentul de achiziţie a fost similar cu cel din anul precedent. Cele mai populare articole din această categorie în perioada Black Friday au fost puloverele, hanoracele, cizmele, bluzele şi cămăşile, blugii şi pantalonii, dar şi paltoanele, însă într-un procent mai mic decât anul trecut. Oamenii au avut tendinţa să cheltuiască un buget similar cu cel din 2021 pentru produse din această categorie, concentrându-se pe sume cuprinse între 200 şi 500 de lei.
Produsele de make-up au înregistrat anul acesta cea mai bună rată de conversie, fiind urmate de produsele destinate îngrijirii corporale. Jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cheltuit mai mult decât anul trecut pentru produse din această categorie - între 200 şi 500 de lei.
Din categoria dispozitivelor electronice, smartphone-urile rămân cele mai cumpărate produse, fiind însă pe un trend descendent faţă de cifrele din 2021, subliniază sursa citată.
Tot în scădere au fost şi ratele de conversie pentru televizoare şi produse electronice, achiziţiile de televizoare smart continuând să fie în top. Cei mai mulţi utilizatori români de internet din mediul urban au declarat că au cheltuit pentru aceste tipuri de produse între 1500 şi 3000 de lei (47%).
În 2022, printre produsele electrocasnice preferate de români s-au numărat aspiratoarele robot, aspiratoarele clasice şi aparatele de călcat. 63% dintre respondenţi declară că au cheltuit până la 1500 de lei pentru produse electrocasnice.
Majoritatea consumatorilor fac în continuare cumpărături de Black Friday din necesitate, alegând produsele pe care nu le deţin momentan. Cu toate acestea, acest comportament a scăzut semnificativ faţă de 2021, în schimb observându-se o uşoară tendinţă ascendentă pentru achiziţionarea de produse pe care altfel oamenii nu şi le-ar putea permite.
De asemenea, în 2022, observăm o rată de conversie şi mai mare decât anul trecut pentru cumpărarea de produse promovate de persoane publice (influenceri/bloggeri/vloggeri).
Anul acesta, mulţi consumatori au revenit la comportamentul lor dinainte de pandemie şi au achiziţionat cadouri de Crăciun în timpul evenimentului de Black Friday, în special pentru prieteni sau pentru zile de naştere, aniversări.
În 2022, 57% dintre utilizatorii românii de internet din mediul urban şi-au cheltuit întregul buget planificat pentru Black Friday. Astfel, majoritatea cumpărătorilor au cheltuit de Black Friday între 500 şi 5000 de lei (56%), cu o creştere semnificativă pentru sume mai mari (2000-5000 de lei) comparativ cu 2021.
În ceea ce priveşte sursele bugetului, majoritatea românilor continuă să plătească pentru achiziţiile de Black Friday cu economiile lor. Comparativ cu 2021, cumpărătorii au folosit semnificativ mai puţin salariul lor actual, apelând, însă, la plăţile în rate într-o măsură ceva mai mare decât în anii precedenţi.
În ceea ce priveşte scorul de satisfacţie, 7 din 10 utilizatori de internet din mediul urban s-au declarat mulţumiţi de evenimentul Black Friday din acest an, scorul de satisfacţie având o evoluţie pozitivă după ce s-a confruntat cu un trend descendent începând cu 2020.
De Black Friday 2022, majoritatea utilizatorilor de internet din mediul urban s-au declarat mulţumiţi, relaxaţi şi optimişti. Comparativ, cu anul trecut, aceste emoţii pozitive au avut un scor mai redus, posibil din cauza tensiunii generale creată de contextul economic actual. Cu toate acestea, consumatorii s-au declarat mai conştienţi de acţiunilor lor şi mai plini de energie în timpul celui mai recent Black Friday, decât în anii trecuţi.
Nivelul de interes pentru următorul Black Friday (2023) rămâne constant.
Odată cu trecerea momentului Black Friday, românii încep să se gândească la următorul eveniment important din an: sărbătorile de iarnă. Pentru acestea, însă, consumatorii sunt mai atenţi şi reţinuţi cu listele de cumpărături. Categoriile de subzistenţă sunt în continuare principalele priorităţi pentru consumatori în 2022, însă se observă o uşoară creştere a interesului acestora pentru experienţe (vacanţe, cazare la pensiuni, echipamente de ski / snowboard), se menţionează în comunicat.