Ţara noastră ocupă locul 59 din 155 de state incluse în ediţia 2010 a Raportului asupra Logisticii Comerciale în Economia Globală (Connecting to Compete), realizat de Banca Mondială.
Aflat la a doua ediţie, Raportul stabileşte un Index al Performanţei Logistice (IPL), conform căruia România cumulează 2,84 puncte şi se află pe locul 59 dintr-o ierarhie de 155 de state, pe primele locuri aflându-se Germania (4,11 punc-te), Singapore (4,09), Suedia (4,08), Olanda (4,07). SUA se află pe locul 15 (3,86 IPL).
România este devansată şi de alte state estice din Uniunea Europeană. Astfel, Polonia se află pe locul 34 (3,34 IPL), Estonia, pe locul 43 (3,16 IPL), Lituania - locul 45 (3,13 IPL), Ungaria - locul 52 (2,99 IPL) şi Slovenia, locul 57 (2,87 IPL). La egalitate cu România (2,84 IPL), se află Oman şi Tunisia. Bulgaria se află pe locul 63, cu 2,83 IPL. Pe ultimele trei locuri se află Sierra Leone, Eritrea şi Somalia, cu 1,97,1,70 şi, respectiv, 1,34 puncte, potrivit Agerpres.
Indicele de performanţă logistică ia în considerare elemente precum: eficienţa sistemului de trecere prin vamă, calitatea infrastructurii comerciale şi de transport, uşurinţa cu care pot fi organizate transporturi la preţuri competitive, competenţa şi calitatea serviciilor logistice, posibilitatea de a localiza transporturile, frecvenţa cu care transporturile ajung la destinatar fără întârzieri.
Experţii BM includ în conceptul de logistică comercială activităţile de transport, depozitare, cargo, comerţ transfrontalier şi sisteme de distribuţie a mărfurilor şi de plată la nivel naţional. "Ridicarea nivelului de performanţă logistică are un impact major asupra dezvoltării activităţii economice. La acelaşi nivel de venit pe cap de locuitor, ţările cu sisteme logistice mai performante obţin un procent în plus la PIB şi două procente la volumul activităţii comerciale", afirmă Otaviano Canuto, vicepreşedinte al BM şi şeful Reţelei pentru Reducerea Sărăciei.
În ţările care au IPL redus, realizarea importurilor şi exporturilor durează mai mult timp. Ţările cu index de performanţă logistică redus implică şi costuri mai mari pentru exportatori şi importatori, din cauza sistemului de aprovizionare impredictibil şi nesigur. Cauzele unui astfel de sistem de aprovizionare pot include controale excesive, lipsa de încredere în discreţia inspectorilor, inexistenţa sau lipsa de calitate a infrastructurii de logistică comercială. Transportatorii se mai plâng de managementul frontierelor în ţările cu punctaj IPL redus.