• (Interviu cu Andrei Niculescu, Directorul General al Editurii Niculescu)
Reporter: Cum decurge "parteneriatul" dintre editura dumneavoastră şi domeniul educaţiei?
Andrei Niculescu: Editura Niculescu continuă să fie un partener de încredere în domeniul educaţiei, susţinând atât familia, cât şi profesorii prin furnizarea de cărţi educative, în perfectă concordanţă cu noua abordare transdisciplinară a educaţiei formale. Astfel, am inclus în portofoliul nostru de carte pentru copii serii variate de lucrări STEM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie şi Matematică) şi STEAM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie, Artă şi Matematică).
Reporter: În toamna aceasta vor mai fi probleme legate de manuale şi materiale auxiliare la începutul noului an şcolar?
Andrei Niculescu: Pandemia a scos şi mai mult în evidenţă carenţele sistemului educaţional, lipsa manualelor şcolare fiind numai unul dintre aspectele care conduc spre rezultate slabe la capitolul învăţământ în România. Încă din 2016, Editura Niculescu nu mai activează ca producător de manuale, abordând educaţia din această nouă perpectivă, care pune accent pe importanţa dezvoltării gândirii critice, a viziunii transdiciplinare asupra ştiinţelor exacte, prin conectarea acestora la lumea reală. De la experimente ce pot fi realizate acasă, sub supravegherea părinţilor sau alături de profesori, la exerciţii care dezvoltă gândirea logică, matematică, orientarea în spaţiu, limbajul şi comunicarea, învăţarea şi exersarea limbilor străine şi, nu în ultimul rând, cunoaşterea emoţiilor şi dezvoltarea inteligenţei emoţionale, toate constituie ghiduri excepţionale care demonstrează încă odată valoarea cărţii în format fizic. O atenţie deosebită o acordăm învăţării limbii engleze şi, astfel, prin parteneriatul nostru cu Oxford University Press, punem la dispoziţia şcolilor (profesorilor de limba engleză şi elevilor) manualele atât de necesare predării şi învăţării acestei limbi moderne. De asemenea, am păstrat în portofoliul nostru ghiduri de pregătire şi auxiliare şcolare concepute de profesori şi autori de manual, care au o cerere constantă din partea elevilor.
Reporter: Predarea online a dus la o creştere a rolulului manualului şcolar şi materialelor auxiliare sau dimpotrivă?
Andrei Niculescu: În timpul pandemiei, predarea online a provocat profesorii şi educatorii să îşi actualizeze propriile cunoştinţe privind digitalizarea procesului de învăţământ, să îşi învingă propriile reţineri şi să dovedească o bună flexibilitate şi adaptare. De asemenea, relaţia interumană dintre elev şi profesor a constituit (sau nu!) un factor de succes în privinţa calităţii actului educaţional. Dintre lipsuri s-au remarcat: inconsisteţa unei formări privind utilizarea dispozitivelor digitalelor, dificultatea accesării unor platforme coerente, lipsa manualelor şi a materialelor digitale ca suport în predarea online.
Reporter: Cu ce probleme s-a confruntat editura dumneavoastră în perioada crizei sanitare?
Andrei Niculescu: Principalele probleme cu care editura s-a confruntat în timpul pandemiei au fost: închiderea librăriilor, îngheţarea plăţilor şi creşterea soldului de plată de la distribuitori. Scăderea generală a fost de peste 50% pentru lunile aprilie şi mai, chiar dacă vânzările prin canalele online au avut o creştere de 25%. Faţă de anul 2019, în anul 2020 am înregistrat o scădere de aproximativ 51% la vânzările de materiale auxiliare şi de 52% ca număr de exemplare. Primele măsuri luate au vizat protejarea noastră, a echipei, prin implementarea tuturor procedurilor necesare pentru asigurarea securităţii angajaţilor. Majoritatea colegilor au intrat în şomaj tehnic, cu reducerea de salarii aferentă, lucru pe care aceştia l-au înţeles şi doresc să le arăt recunoştinţa mea pentru faptul că ne-am adaptat cu toţii cu success, chiar dacă am întâmpinat şi greutăţi, la noua realitate. În felul acesta am reuşit să păstrăm echipa, cu eforturi mari. Fireşte că în acest context planurile noastre de investiţii suferă schimbări majore, planul editorial modificându-se fundamental faţă de cel preconizat pentru 2020 şi 2021. Am redus numărul de titluri, am făcut schimbări de politică editorială, am redus substanţial descoperirea noastră financiară datorată creării de noi datorii aferente producţiei de noutăţi. Sperăm ca astfel să menţinem 70% din investiţiile de producţie. Proiectele editoriale importante încercăm să le menţinem pe linia de plutire, însă implementarea lor este extrem de dificilă.
Per ansamblu, strategia pe care am abordat-o în criza pandemică a inclus reducerea cheltuielilor operaţionale, totodată plusând cât mai mult producţia. De asemenea, am încercat să păstrăm o relaţie cât mai strânsă cu partenerii noştri, pentru a profita de orice oportunitate.
Reporter: Ajutorul oferit de stat a fost unul consistent?
Andrei Niculescu: Sprijinul acordat pentru şomajul tehnic a fost bine-venit, însă ajutorul promis prin măsurile de combatere a pierderilor aferente pandemiei încă nu s-a concretizat.
Reporter: Putem vorbi de o revenire pe piaţa cărţii?
Andrei Niculescu: Revenirea va fi una lentă, mai ales pe o piaţă care se confruntă încă dinaintea pandemiei cu o fragilitate şi o lipsă crescută a lichidităţilor. La finalul anului 2021 sperăm să ne apropiem cât mai mult de rezultatele anului 2019, însă aceasta este o provocare ambiţioasă.
Reporter: Vă mulţumim!