• (Interviu cu George Bădescu, directorul executiv al AMRCR)
Reporter: Cum aţi descrie sectorul comerţului după mai bine de un an de pandemie? Este acesta un pierzător sau, dimpotrivă, trăgând linie şi adunâd, iese câştigător?
George Bădescu: În contextul pandemic, nu putem vorbi despre câştigători sau învinşi. La fel ca întreaga activitate economică şi socială, şi activitatea din retail a fost supusă unor provocări fără precent. Răspunsul prompt din partea retail-ului modern a fost posibil în urma unor scenarii de criză pe care fiecare companie le are permanent în vedere şi care au fost aplicate la nivelul magazinelor, atât în perioada stării de urgenţă, cât şi ulterior, în starea de alertă, cu adaptarea continuă a activităţii în funcţie de restricţiile în vigoare.
Reporter: Care a fost strategia marilor reţele comerciale pentru a învinge criza?
George Bădescu: Principala preocupare a magazinelor în pandemie a fost de a rămâne deschise, de a continua să funcţioneze pentru a asigura populaţiei în primul rând alimentele şi produsele sanitare necesare. Nu putem vorbi despre strategii pentru a minimiza pierderile, dar putem vorbi despre toate eforturile depuse de retaileri - eforturi financiare, de resursă umană şi logistice - pentru a fi implementate măsurile de siguranţă necesare, cu costurile aferente, de ordinul milioanelor de euro la nivelul fiecărui retailer.
Reporter: Care a fost trendul cererii în pandemie?
George Bădescu: Perioada stării de urgenţă a fost marcată de o creştere crescută pentru alimentele şi produsele sanitare de bază.
Reporter: În ce masura centrele comerciale s-au orientat catre online?
George Bădescu: Comerţul online este o tendinţă în retail de mai mulţi ani, iar pandemia a accelerat la nivelul multor retaileri procesul de implementare şi de extindere al acestui sistem de comercializare.
Reporter: Ce investiţii au fost făcute pentru această trecere?
George Bădescu: Fiecare retailer are propria strategie de investiţii, iar distanţarea socială le-a arătat acestora şi marilor platforme logistice că trebuie să îşi reevalueze modalitatea de transport şi depozitare în relaţia cu furnizorii de produse şi servicii.
Reporter: Credeţi că cererea din piaţă va rămâne mai mult în mediul online? Sunt pregatite centrele comerciale pentru un astfel de scenariu?
George Bădescu: Comerţul online este o componentă importantă a retail-ului modern şi va continua să se dezvolte. Aşa cum am precizat anterior, fiecare companie îşi stabileşte propria strategie de investiţii care, cu siguranţă, are în vedere şi evoluţia cererii.
Reporter: Ce perspective are acest sector?
George Bădescu: Din punct de vedere al presiunii pe lanţul de supply chain, retailul, în special cel alimentar, a fost sectorul supus la cea mai grea încercare în această perioadă, fiindu-i testată capacitatea managerială, logistică şi cea inovativă. Una dintre marile provocări a fost legată de asigurarea mărfurilor necesare în concordanţă cu cererea crescută a consumatorilor, dar şi menţinerea magazinelor din punct de vedere operaţional şi cred că am reuşit să facem faţă situaţiei.
Reporter: Cum apreciaţi măsurile de susţinere adoptate de Guvern pentru domeniu?
George Bădescu: Atât pe perioada stării de urgenţă, cât şi în perioada stării de alertă, AMRCR a fost şi continuă să fie un partener de dialog pentru autorităţi - atât pentru autorităţile de la nivel central, cât şi pentru cele de la nivel local. Colaborarea cu instituţiile statului a condus la depăşirea unor situaţii dificile, în special legate de blocaje în transportul mărfurilor sau de noi situaţii privind funcţionarea şi programul magazinelor. AMRCR îşi exprimă în continuare deschiderea de a lua parte activ la toate consultările ce au în vedere măsuri şi actualizări legislative cu impact asupra sectorului de retail din România.
Reporter: Vă mulţumesc!