Dacă pentru alte domenii pandemia de Covid - 19 a reprezentat o frână, pentru segmentul retailului online criza sanitară a fost ca o trambulină, propulsând comerţul electronic cu circa 4-6 ani în faţă, la nivel global.
Specialiştii din domeniu ne-au spus, la unison, ca deşi digitalizarea comerţului fusese demarată, totuşi ea se afla într-o stare incipientă, iar pandemia a accelerat acest proces. Adoptarea tehnologiei şi digitalizarea proceselor operaţionale erau mai mult la nivel de deziderat şi planuri pe termen lung, decât o nevoie stringentă pentru multe dintre afacerile locale, până în momentul instalării pandemiei, fiind vorba şi de rezistenţa la schimbare, subliniază sursele citate.
Cu toate acestea, deşi online-ul a crescut şi va continua acest trend, el nu a compensat, cel puţin în România, pierderile înregistrate de magazinele fizice, susţin reprezentanţii domeniului. Specialiştii preconizează că în retail se va întâmpla ceea ce se întâmplă şi în piaţa muncii - se va stabiliza un model hibrid, multichannel, online/offline.
Comerţul off-line şi online devin interdependente, având un efect pozitiv în economie, afirmă Florin Chiş, Directorul Executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO). Acesta arată că, deşi baza de consumatori este în continuă creştere, comerţul online reprezintă doar 10% din total retail la acest moment. Vorbim despre un an 2020 în care s-a vândut online de 6,2 miliarde de euro şi de un an 2021 în care se aşteaptă o creştere cu 15% a vânzărilor, la 7,1 miliarde euro.
În contextul digitalizării comerţului, o serie de platforme e-commerce au apărut în piaţă. Cei care le deţin spun că antreprenorii din zona retailului online caută soluţii bazate pe stabilitate, capabilităţi de engineering, complexitate, flexibilitate şi ecosisteme deschise, care să îi susţină în fiecare etapă de dezvoltare a afacerii lor.
Specialiştii din piaţă subliniază că, în pofida accelerării vânzărilor în mediul online, gradul de penetrare a e-commerce în total retail încă este redus, astfel încât potenţialul este în continuare foarte ridicat. Doar 45% dintre utilizatorii români de internet au făcut cel puţin o comandă online în ultimul an, potrivit Eurostat, ceea ce ne plasează la coada unui clasament în care Olanda, cu 91%, este lider, urmată de Danemarca (90%), Germania (87%), Suedia (86%) şi Irlanda (81%).
Potrivit raportului DESI (Digital Economy and Social Index) pentru 2020, România era clasată pe locul 26 din 28, avansând cu un loc faţă de 2019 şi devansând Bulgaria şi Grecia. Acest studiu evaluează performanţa digitală şi evoluţia statelor membre ale UE în ceea ce priveşte competitivitatea digitală şi gradul de digitalizare. Mai mult decât atât, adoptarea digitalizării ar trebui considerată o investiţie, nu o cheltuială. Experienţa noastră căpătată în urma colaborării cu diferite firme de toate dimensiunile ne-a arătat că investiţia în reorganizarea internă necesară pentru utilizarea unei platforme de eCommerce B2C sau B2B poate fi recuperată în mai puţin de un an.
Românii sunt pe ultimele locuri şi la achiziţiile intra şi extra comunitare. Studiul arată că 48% dintre românii intervievaţi preferă să cumpere din magazinele fizice, motivele fiind dorinţa de a vedea produsul, loialitatea faţă de brand şi obişnuinţa. Doar cei din Kosovo şi Muntenegru sunt mai reticenţi decât noi la cumparaturile online. Prin comparaţie, Polonia are cei mai deschişi cumpărători online, doar 2% afirmă că preferă să cumpere din magazinele fizice.
Cifrele pentru 2020 în România, tot din partea Ecommerce Foundation, arată că, din totalul de utilizatori de internet, 27% sunt cumpărători online. Veniturile generate de eCommerce reprezintă 2,42% din total Produs Intern Brut, iar partea promiţătoare este creşterea de 30% a valorii, până la 5,5 miliarde euro - valoarea vânzărilor online în 2020.
Cert este că experienţa de shopping offline va rămâne o activitate importantă pentru majoritatea clienţilor, aceştia simţind nevoia sa vadă produsele, să le atingă, să le compare, să le analizeze.