• (Interviu cu Marius Barbu, Asset Director, NEPI Rockcastle)
Reporter: În contextul în care criza sanitară a forţat închiderea parţială a reţelelor comerciale, mai ales pe parcursul anului trecut şi, în acelaşi timp, a orientat cererea către magazinele online, cum catalogaţi comerţul după perioada de pandemie - drept câştigător sau drept pierzător?
Marius Barbu: Pentru industria de retail real estate, pandemia a reprezentat o adevărată provocare. Cu toate acestea, centrele comerciale s-au adaptat continuu şi au oferit experienţe de cumpărături în siguranţă, în tot acest timp. În ceea ce priveşte măsurile de prevenire a răspândirii COVID-19 în centrele comerciale, am fost de la bun început concentraţi pe tot ce înseamnă protejarea sănătăţii angajaţilor şi clienţilor noştri, acest aspect fiind o direcţie prioritară pentru noi.
Noul context determinat de criza sanitară a impulsionat accelerarea procesului de integrare a tehnologiei şi a digitalizării în ecosistemul de retail. Însă, comportamentele de cumpărare, modelele forţei de muncă, mixul de canale folosit pentru comunicare, şi mai ales modelele de business ale retailerilor au evoluat, de asemenea, rapid. Clienţii vin mult mai determinaţi să cumpere şi, încet-încet, odată cu reluarea activităţii din zona de luat masa în food courts, curând şi repornirea activităţii din cadrul zonelor de divertisment , clienţii se readaptează la contextul actual.
Pe viitor, omnichannel-ul va consolida poziţia unui retailer, asta însemnând capacitatea jucătorului de a integra preferinţele consumatorului şi de a-i oferi flexibilitate şi un mix de comerţ offline-online. Sectorul de retail continuă să rămână puternic, bine poziţionat şi echilibrat, evoluţia acestuia este constantă, însă ce este de luat în considerare este adaptarea la noile cerinţe şi modele de afaceri.
În continuare, ne aflăm într-o etapă de adaptare şi fiecare dintre noi poartă o responsabilitate mai mare pentru siguranţa celor din jur. De aceea, atenţia noastră se va concentra pe a oferi o experienţă de cumpărături în deplină siguranţă pentru clienţi şi angajaţi.
Reporter: Care a fost strategia centrelor comerciale de tipul mall-urilor pentru a trece mai uşor prin criză?
Marius Barbu: La nivelul industriei în care activăm, a fost o perioadă în care multe companii au fost nevoite să urgenteze procesul de digitalizare şi să regândească nivelul de experienţă oferit chiriaşilor şi clienţilor. Cu toţii am fost nevoiţi să luăm decizii rapide şi să oferim soluţii specifice, personalizate, mai degrabă decât să avem în vedere doar câteva decizii la nivel de portofoliu.
Distanţarea socială şi limitarea activităţii magazinelor din mall-uri au avut un impact negativ major asupra activităţii noastre.
Am dezvoltat o serie de acţiuni menite să le ofere clienţilor noştri o experienţă sigură, dar şi să îi ajute pe chiriaşi să îşi maximizeze vânzările. Pentru a stimula vânzările, am dezvoltat mai multe campanii de reduceri, alături de chiriaşii noştri, dar şi campanii de recompensare a clienţilor care ating un anumit prag al achiziţiilor.
Pe lângă acţiunile de susţinere a activităţii comerciale, ne-am asumat un rol activ şi am acordat o atenţie deosebită comunităţilor în care ne desfăşurăm activitatea, prin sprijinirea iniţiativelor sociale şi prin susţinerea autorităţilor publice, prin organizarea centrelor de vaccinare în cadrul centrelor noastre comerciale din ţară. În acest moment, avem aproximativ 12 puncte de vaccinare de tipul drive-thru sau cu acces pietonal în mall, la nivel de Romania, în centre precum: Shopping City Timişoara, Shopping City Deva, Shopping City Râmnicu Vâlcea, Shopping City Sibiu, Shopping City Piatra-Neamţ, Severin Shopping Center, Shopping City Târgu-Jiu, Shopping City Satu Mare, Ploieşti Shopping City etc.
Reporter: Cum a evoluat cererea în ultimul an?
Marius Barbu: Clienţii şi-au schimbat comportamentul de cumpărare, îşi planifică mai bine experienţa, sunt mai determinaţi şi mai concentraţi, iar valoarea coşului mediu de cumpărături a crescut. Estimăm, aşadar, o revenire a industriei şi mai puternică, odată cu imunizarea în masă şi relaxarea majoritară a restricţiilor.
Aşa cum aminteam, pandemia a accelerat mai multe tendinţe preexistente, inclusiv realizarea cumpărăturilor online, scoţând, în acelaşi timp, la suprafaţă şi limitările unei abordări exclusiv online. Prin urmare, obiectivul NEPI Rockcastle pentru 2021 este de a oferi o experienţă unificată în toate punctele de contact, pentru a spori confortul, implicarea şi loialitatea clienţilor.
Reporter: În ce măsura magazinele din mall-uri s-au orientat către online?
Marius Barbu: La nivel de România, experienţa de shopping offline va rămâne în continuare o activitate importantă pentru majoritatea clienţilor noştri, de aceea, în centrele noastre comerciale clienţii pot avea parte de experienţe şi campanii personalizate, astfel încât timpul petrecut la cumpărături să fie unul memorabil, un mod de a se relaxa împreună cu prietenii sau familia. Dar viitorul este mixul online-offline.
Reporter: Ce strategie a abordat Grupul Nepi în pandemie?
Marius Barbu: Pe lângă obiectivele pe termen scurt, grupul NEPI Rockcastle a continuat să adopte o viziune strategică asupra compoziţiei şi caracteristicilor ofertei sale de portofoliu, luând măsuri pentru a asigura succesul pe termen lung al activităţii proprietăţilor comerciale din portofoliu. Chiar şi în pandemie, NEPI Rockcastle a continuat proiectele de extindere şi de renovare. Amintim aici finalizarea etapei de extindere şi modernizare începută în 2018 la Shopping City Buzău, după o investiţie în valoare de 16 milioane euro. În aceeaşi perioadă, Brăila Mall a încheiat lucrările de modernizare a 7000 mp din centrul comercial, după o investiţie de 2 milioane de euro. Ca parte a procesului de reconfigurare, brandul de renume în materie de articole sportive, DECATHLON, a deschis un magazin cu o suprafaţă de peste 2000 mp.
Nu în ultimul rând, în iulie 2020, a avut loc inaugurarea celui mai nou centru comercial din portofoliul local, Shopping City Târgu Mureş. Au continuat, de asemenea, investiţiile în zona de sustenabilitate şi green business, această direcţie reprezentând una dintre priorităţile grupului pe termen lung. Astfel, compania îşi consolidează obiectivele de sustenabilitate pentru următorul deceniu şi îşi propune să devină neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în anul 2030. Iniţiativa vine în întâmpinarea eforturilor UE de a combate schimbările climatice prin neutralizarea emisiilor de dioxid de carbon (carbon neutrality).
Reporter: Ce investiţii aveţi în plan pentru acest an?
Marius Barbu: Vom continua să modernizăm centrele comerciale şi să investim în soluţii de protecţie pentru siguranţa vizitatorilor noştri. De asemenea, am început şi dezvoltarea unor proiecte rezidenţiale în zonele adiacente centrelor comerciale din Bucureşti, Timişoara, Braşov, Craiova, Râmnicu Vâlcea şi Satu Mare.
În Bucureşti, vor fi construite două proiecte rezidenţiale de amploare: Vulcan Value Centre şi Mega Mall. Ansamblurile rezidenţiale vor fi semnificative ca dimensiune, cuprinzând aproximativ 250 de apartamente fiecare (de la studiouri până la apartamente cu 3 sau 4 camere, precum si unităţi de tip duplex).
Dorim să răspundem nevoilor comunităţilor şi să cream în apropierea centrelor noastre comerciale proiecte moderne, în linie cu standardele de viaţă de calitate şi sustenabilitate la care aspiră viitorii proprietari.
Reporter: Ce perspective are piaţa de profil?
Marius Barbu: Vedem deja în piaţă o relaxare a măsurilor impuse de autorităţi şi un procent din ce în ce mai mare de oameni care se vaccinează. Toate aceste lucruri ne fac să rămânem pozitivi şi optimişti şi să privim cu încredere la o revenire economică, cât de curând.
După un an 2020 foarte dificil pentru mediul de business, în care toate industriile a trebuit să se adapteze pentru a reuşi să recupereze scăderile în vânzări, pentru anul 2021 există aşteptări pozitive în ceea ce priveşte revenirea economică. Suntem în punctul în care clienţii deja s-au adaptat la măsurile de siguranţă şi distanţare impuse de autorităţile locale şi au înţeles cât de importante sunt pentru a putea reveni la normal şi le respectă atunci când au loc sesiunile de cumpărături.
Centrele comerciale reprezintă pentru ei nu doar un spaţiu pentru cumpărături, ci o experienţă completă 360 de grade, iar datele ne arată că oamenii îşi vor continua vizitele şi cumpărăturile în centrele comerciale, acestea demonstrând că sunt locuri sigure, tocmai pentru a trăi această experienţă pe mai departe. Rămâne de văzut însă, care va fi viteza acestui proces.
Reporter: Cum apreciaţi măsurile de susţinere adoptate de Guvern pentru domeniu şi ce alte măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate?
Marius Barbu: Măsurile adoptate de Guvernul României, atât la nivel economic, cât şi social, au reprezentat un răspuns responsabil într-o situaţie de criză fără precedent.
Pentru viitor, este important ca mediul de business să activeze într-un spaţiu economic predictibil şi transparent, care poate ajuta recuperarea şi repornirea motoarelor la maxim.
Reporter: Vă mulţumim!