• Interviu cu domnul Cornel Morcov, Chef Commercial Officer în cadrul FAN Courier)
• "Estimăm că piaţa de curierat din România, în ansamblu, a depăşit 3 miliarde lei, în 2020" • "Dacă cererea se va menţine la un nivel ridicat, FAN Courier ia în calcul creşterea numărului de angajaţi cu 10% pe parcursul acestui an, ritm similar celui din anul anterior" • "Reconfirmăm strategia de investiţii pe termen mediu, nivelul bugetat pentru 2021 ridicându-se la 20 milioane euro"
Reporter: În contextul pandemiei, care a forţat trecerea cererilor în online, în mare parte, piata de curierat reprezintă unul dintre domeniile câştigătoare ale pandemiei. Cum caracterizaţi evoluţia acestui sector şi care este acum valoarea pieţei, comparativ cu cea de dinaintea crizei?
Cornel Morcov: Nu ne considerăm "câştigători", ci mai degrabă o companie pregătită să facă faţă provocărilor apărute brusc. Pentru noi, pandemia a însemnat un efort excepţional din partea întregii echipe, un test de maturitare şi responsabilitate pe care l-am dat timp de un an de zile şi continuăm să îl dăm încă. Dacă înainte românii nu excelau la cumpărături online şi România se afla pe ultimele locuri în Europa la acest capitol, în timpul pandemiei mulţi clienţi au hotărât să facă achiziţii online, tendinţă care se menţine şi în prezent, deşi lucrurile s-au mai relaxat în legătură cu riscurile epidemiologice. În ceea ce ne priveşte pe noi, putem spune că FAN Courier a avut o creştere medie a volumelor livrate cu 20% în perioada restricţiilor, dar am avut luni şi cu creşteri mult mai mari, în care ritmul livrărilor a fost similar celor de Black Friday sau de sărbători. Estimăm că piaţa de curierat din România, în ansamblu, a depăşit 3 miliarde de lei, în 2020.
Reporter: Care a fost strategia firmelor de curierat, în general, şi cea a companiei FAN Courier, în particular, pentru a face faţă provocărilor din piaţă?
Cornel Morcov: Odată cu izbucnirea pandemiei, principalele noastre priorităţi au fost să ne menţinem angajaţii sănătoşi şi, în acelaşi timp, să facem faţă cererii în continuă creştere, păstrând standardele cu care ne-am obişnuit clienţii. De aceea, după implementarea şi respectarea tuturor măsurilor sanitare impuse de autorităţi (împărţirea spaţiilor de lucru, pentru respectarea normelor de distanţare, dezinfectarea birourilor şi a maşinilor, implementarea lucrului de acasă pentru angajaţii din birouri sau asigurarea de echipamente de protecţie pentru angajaţii de pe teren), următorul pas a fost angajarea de personal suficient pentru explozia de comenzi din primele luni ale pandemiei.
O provocare a fost gestionarea unui nivel crescut de stres în rândul angajaţilor, provocat de teama de îmbolnăvire în timpul muncii. O altă provocare a fost menţinerea activităţii curente în parametri normali, adica managementul oboselii angajaţilor care au lucrat luni de zile în regim de Black Friday.
Chiar dacă la final, când am tras linie, putem spune că 2020 a fost un an foarte bun pentru FAN Courier, această performanţă vine după o perioadă foarte grea, plină de incertitudini, de provocări de care nu ne-am mai lovit până la acel moment, în care a trebuit să ne adaptăm strategiile şi modul de lucru după cum evolua pandemia şi după regulile impuse de autorităţi. Am investit în oameni, în maşini, în camioane, am mărit capacitatea depozitelor, pentru a face faţă volumului imens de comenzi, care se dubla de la o zi la alta. Cuvântul de ordine în 2020 a fost adaptare şi asta am făcut - ne-am adaptat rapid la tot ce era nou generat de contextul sanitar şi reglementările legale.
A fost un an dificil, dar am reuşit să ne păstrăm cele două priorităţi: menţinerea sănătăţii angajaţilor (am avut puţine îmbolnăviri în rândul curierilor) şi să facem faţă cu succes exploziei fără precedent a cererii pentru sevicii de curierat.
Reporter: Cum v-aţi descurcat cu forţa de muncă? Aţi făcut angajări şi în ce volum?
Cornel Morcov: Spre deosebire de anii anteriori, când zona de curierat se confrunta cu un deficit acut de forţă de muncă, pandemia a reechilibrat puţin lucrurile. Anul trecut am făcut aproape 900 de angajări.
În prezent, FAN Courier are aproximativ 7.500 de angajati şi colaboratori în toată ţara, din care aproape jumătate sunt în Bucureşti. În condiţiile în care cererea de servicii de curierat se va menţine la un nivel ridicat şi în 2021, FAN Courier ia în calcul creşterea numărului de angajaţi cu 10% pe parcursul acestui an, ritm similar celui din anul anterior.
Reporter: Cum aţi trecut peste reticenţa clienţilor de a lua contact cu angajaţii din teren?
Cornel Morcov: Începând din martie 2020, am schimbat radical felul în care am livrat coletele, pe fondul măsurilor de distanţare impuse de autorităţi, dar şi al creşterii îngrijorării în rândul populaţiei şi am încercat să limităm la minimum contactul dintre curier şi client. Am implementat aşa-numitele livrări contactless. Totodată, curierii au fost dotaţi cu echipamente de protecţie (măşti, viziere, mănuşi şi dezinfectanţi), ceea ce a dus la creşterea încrederii clienţilor că serviciile noastre respectă toate normele sanitare. Pe toată perioada pandemiei, am încurajat puternic plăţile cu cardul şi limitarea folosirii numerarului. Toate situaţiile spontane apărute în teren şi-au găsit o rezolvare rapidă, aşa încât nu putem spune că ne-am confruntat cu o reticenţă din partea clienţilor, atât timp cât şi ei şi noi am respectat măsurile de distanţare şi de protecţie cerute.
Reporter: Cum aţi resimţit/cum resimţiţi competiţia din piaţă?
Cornel Morcov: Fiind o piaţă care a explodat în timpul pandemiei, noi am lucrat la capacitate maximă şi am fost nevoiţi să facem angajări şi să ne mărim flota pentru a face faţă cererii. Probabil că şi concurenţa s-a confruntat cu aceeaşi situaţie. Aşadar, nu putem spune că am resimţit în vreun fel competiţia din piaţă, atât timp cât noi am făcut eforturi permanente pentru a ne onora comenzile şi pentru a face faţă cererii.
Reporter: Care au fost tendinţele cererii în pandemie?
Cornel Morcov: Prima şi cea mai importantă tendinţă a fost trecerea mult mai multor clienţi în online, care au început să cumpere produse tot mai variate. Dacă înainte de pandemie, livram cu precădere electrocasnice, piese de mobilier sau cărţi, acum oamenii îşi fac online inclusiv cumpărăturile de la supermarket. Pe lângă faptul că sunt sigure din punct de vedere sanitar, pandemia i-a mai învăţat pe oameni că achiziţiile online sunt şi foarte comode. Nu mai alergi prin magazine, nu mai pierzi timp deplasându-te din punctul A în punctul B. Stai în faţa calculatorului, cauţi, compari, comanzi şi dacă nu-ţi convine poţi face retur la fel de uşor precum ai comandat. Aşadar, perioada aceasta i-a învăţat pe oameni cât de simplu este să cumperi online. Există în continuare o reticenţă la a cumpăra alimente online, dar şi aceste produse sunt pe creşter puternică. Apoi, oamenii au căpătat o mai mare încredere în plăţile online. Dacă înainte foarte multe dintre comenzi se plăteau ramburs, pandemia a dus şi la o explozie a plăţilor cu cardul, pentru a evita contacul fizic cu banii.
Reporter: Ce investiţii aţi făcut în pandemie?
Cornel Morcov: Criza sanitară a determinat o rescriere a strategiei de dezvoltare pe care o gândisem la începutul anului şi prioritizarea unor investiţii pe care nu le luasem în calcul, iniţial. Astfel, prioritatea numărul unu a fost reprezentată de investiţiile în automatizarea proceselor şi creşterea productivităţii. Am investit aproximativ 15 milioane de euro în achiziţia de noi vehicule pentru extinderea flotei auto, schimbarea infrastructurii de PDA-uri, în IT şi digitalizare, dar şi pentru extinderea capacităţilor de sortare şi livrare. Mai mult de jumătate din acestă sumă - respectiv 8,5 milioane de euro - a fost canalizată către flotă, incluzând mentenanţa şi achiziţia de vehicule noi, de toate tipurile. O parte importantă a fost alocată pentru achiziţia de TIR-uri şi VAN-uri noi. În prezent, flota FAN Courier numără peste 4.400 de autovehicule cu care deservim cei peste 55.000 de clienţi.
Reporter: Ce alte investiţii aveţi în plan pentru acest an şi ce buget aţi alocat în acest sens?
Cornel Morcov: Cea mai importantă investiţie pe care ne concentrăm anul acesta este HUB-ul de la Cluj-Napoca, care va fi dat în funcţiune la finalul anului, după ce, la începutul lui 2021, compania a obţinut autorizaţia finală de construire. HUB-ul de la Cluj-Napoca, al treilea construit după cele de la Ştefăneşti şi Braşov, va fi dotat cu bandă de sortare cu o capacitate de 7.500 de colete/oră şi va avea 300 de angajaţi, iar investiţia este estimată la 7 milioane de euro. HUB-ul de la Cluj va fi un punct de tranzit extrem de important pentru FAN Courier, ce va fi conectat cu Iaşi, Baia Mare şi Oradea şi va ajuta la reducerea timpilor de livrare şi creşterea productivităţii.
Tot în acest an, FAN Courier vizează şi extinderea HUB-ului de la Braşov cu încă 2.500 mp, analizând şi oportunitatea de a da startul unui nou centru logistic în Ştefăneşti, pentru a dezvolta serviciile de fulfillment şi logistică. De asemenea, va continua proiectul de dotare a filialelor mari cu sisteme automate de sortare.
Reconfirmăm, aşadar, strategia de investiţii pe termen mediu, nivelul bugetat pentru 2021 ridicându-se la 20 milioane de euro.
Reporter: Sunt pregătite firmele de curierat şi, în speţă, FAN Courier să facă faţă unei cereri care ar rămâne preponderent în mediul online, pe termen mediu şi lung?
Cornel Morcov: Odată cu ridicarea restricţiilor şi revenirea treptată la normalitatea de dinainte de pandemie, probabil că vom vedea o scădere a comenzilor pentru cumpărături online. Este firesc, oamenii vor să iasă din case, să socializeze, să simtă din nou bucuria cumpărăturilor fizice, din magazin. Pe de altă parte, cred că piaţa a câştigat şi suficienţi clienţi care vor continua să cumpere online din motivele enumerate mai sus: comoditatea, uşurinţa şi siguranţa cu care se fac achiziţiile online.
Noi suntem pregătiţi în continuare să susţinem acelaşi ritm ridicat al livrărilor ca în plină pandemie. Compania îşi menţine estimările de creştere pentru 2021 între 10% şi 15%, bazate pe două scenarii, în funcţie de evoluţia crizei sanitare şi impactul acesteia în economie. Astfel, FAN Courier ia în calcul un avans de 10% al veniturilor, în varianta în care situaţia sanitară începe să se relaxeze, sau un avans de 15% în cazul în care presiunea pe serviciile de curierat generată de comerţul online rămâne ridicată. De asemenea, în condiţiile în care cererea de servicii de curierat se va menţine la un nivel ridicat şi în 2021, luăm în calcul şi creşterea numărului de angajaţi cu 10% în acest an, ritm similar celui din anul anterior.
Reporter: Cum aţi încheiat anul 2020 şi care este cifra de afaceri în primul trimestru al lui 2021?
Afacerile FAN Courier au depăşit, în 2020, pentru prima dată pragul de 1 miliard de lei - mai exact 1,014 miliarde lei, un avans de peste 27% faţă de anul anterior, ca urmare a creşterii activităţii generate de pandemie. Din cauza restricţiilor impuse, multe business-uri s-au reorientat către vânzările exclusiv online, consumatorii au ales să folosească mai mult şi mai des serviciile de curierat, astfel că activitatea noastră curentă a fost luni de zile comparabilă cu vârfurile de sărbători sau Black Friday. Ne aşteptam la o creştere mai mare decât estimările iniţiale şi chiar la depăşirea pragului de 1 miliard de lei, iar această performanţă se datorează echipei fantastice care, în ciuda neprevăzutului şi atipicului an 2020, a reuşit să menţină acelaşi nivel al competenţei şi să ofere aceeaşi calitate a serviciilor cu care ne-am obişnuit clienţii. Cifra de afaceri a FAN Courier în primul trimestru al anului 2021 este cu aproximativ 15% mai mare decât cea din primul trimestru al anului 2020.
Reporter: Ce perspective are piaţa de profil?
Cornel Morcov: Pentru companiile de curierat, anul 2020 a fost unul al marilor provocări şi al marilor schimbări. Aşa cum am reuşit să transformăm această industrie şi să o eficientizăm în timp record sub presiunea pandemiei, credem că această dezvoltare accelerată pe noi direcţii va continua şi în 2021 şi în anii următori. Digitalizarea şi implementarea de soluţii de livrare rapide şi în siguranţă va fi una dintre principalele preocupări şi în perioada care urmează. Pe măsură ce numărul celor care fac cumpărături online va creşte, va trebui să ne adaptăm şi noi la cerinţele clienţilor. Rapiditate şi siguranţă sunt cuvintele de ordine la nivelul pieţei de curierat.
Reporter: Mulţumim!