• (Interviu cu Valer Hancaş, Director Comunicare şi Corporate Affairs la Kaufland România)
• "De la declanşarea pandemiei şi până în prezent, Kaufland a investit peste 25 de milioane de lei în implementarea măsurilor de protecţie şi prevenţie în spaţiile sale"
Reporter: În contextul în care criza sanitară a forţat închiderea parţială a reţelelor comerciale, mai ales pe parcursul anului trecut şi, în acelaşi timp, a orientat cererea către magazinele online, cum catalogaţi retailul după perioada de pandemie - drept câştigător sau drept pierzător?
Valer Hancaş: Pandemia a însemnat în primul rând un test al promisiunilor făcute de companii. A fost momentul în care companiile au fost puse în ipostaza de a răspunde cu adevărat nevoilor comunităţii şi de a fi alături de consumatorii lor mai mult ca oricând. Putem să o considerăm în continuare o lecţie şi un test de loialitate faţă de oameni. Dar şi un test de echipă, la nivel de organizare internă. Noua realitate ne-a luat prin surprindere pe toţi, dar cred că dinamica mediului de retail din România ne-a oferit un antrenament bun, în anii din urmă. Astfel, deşi luaţi prin surprindere, am dovedit că eram şi suntem în continuare pregătiţi şi pentru imprevizibil.
Întreaga echipă Kaufland s-a mobilizat excepţional şi am demonstrat că misiunea noastră de a fi alături de oameni este reală. Vânzările de produse în online au înregistrat, într-adevăr, o explozie în timpul pandemiei. În luna aprilie a anului trecut, am realizat, practic, vânzările planificate pentru tot anul 2020.
În 2021 vedem acest mod de a face cumpărăturile şi mai pregnant, în mare parte pentru că deja consumatorul s-a obişnuit cu acest mediu în pandemie, iar online-ul nu mai reprezintă o noutate.
Deşi 2020 a fost un an atipic, ne-a arătat că putem să ne adaptăm şi să găsim metode de a gestiona cu succes orice situaţie. Prin urmare, retailul nu poate fi catalogat decât drept câştigător.
Reporter: Care a fost strategia reţelei comerciale pe care o reprezentaţi pentru a trece mai uşor prin criză şi pentru a minimiza pierderile?
Valer Hancaş: Dincolo de toate, misiunea Kaufland România rămâne aceea de a face viaţa oamenilor mai bună, nu doar la cumpărături, ci şi faţă de comunitate şi mediu, de aceea ne-am implicat şi ne-am dorit să ajutăm pe cât de mult posibil într-un an extrem de dificil pentru noi toţi.
La începutul pandemiei, ştiam deja cât de important este rolul pe care îl au companiile în vieţile oamenilor şi faptul că suntem supuşi unui test real, în care trebuie să dovedim că ne putem onora toate promisinile făcute de-a lungul timpului.
Am trecut această încercare cu succes, iar acest lucru s-a văzut în toate eforturile depuse pentru a veni în sprijinul angajaţilor noştri, al clienţilor, al partenerilor, dar şi al autorităţilor şi sistemului medical, greu încercat în toată această perioadă.
Măsurile prompte de siguranţă implementate, viteza de reacţie într-o situaţie nouă, neobişnuită, adaptabilitatea serviciilor la noile cerinţe, ne-au ajutat să facem faţă provocărilor.
Printr-un nivel de siguranţă înalt, campanii de educare şi responsabilizare, aprovizionare constantă, am demonstrat clienţilor noştri că se pot baza pe noi în orice moment.
Ne-am extins serviciile în zona platformelor de comenzi online cu livrare la domiciliu, în mai multe oraşe, dar şi în mediul rural. Totodată, am venit în sprijinul persoanelor defavorizate, oferind livrare gratuită acasă. Ne-am sprijinit partenerii, furnizorii mici şi mijlocii, prin implementarea unor termene de plată mult mai rapide, la 3 sau la 7 zile. Peste 80% din furnizorii Kaufland sunt din România în momentul de faţă, iar procentul creşte de la an la an.
Pentru a diminua efectele negative ale pandemiei, am finanţat investiţii în proiectele comunitare de peste 3 milioane de euro. 2020 a însemnat un an alert, plin de provocări, cu care nu ne întâlnim zi de zi, dar unul în care am muncit cu deosebită implicare şi dedicare, nu doar pentru a reacţiona, ci pentru a fi un model.
Reporter: Care au fost modificările/tendinţele cererii în pandemie?
Valer Hancaş: Au existat schimbări legate de criteriile de achiziţie, calitatea devenind factorul principal, cu cea mai mare creştere în importanţă în timpul pandemiei, fiind urmată de preţ. Totodată, volumul cumpărăturilor a crescut, la fel ca şi interesul pentru produse locale, în detrimentul celor de import. Consumatorii au preferat să comande online produse alimentare, cu livrare acasă.
Pandemia de Covid-19 a schimbat comportamentul de consum al oamenilor care au mers mai rar la magazin, au cumpărat mai mult la fiecare şedinţă de cumpărături şi au mizat puternic pe online. Aceste schimbări se anunţă a fi de lungă durată, însă nu consider că piaţa se va schimba la 180 de grade, ci doar că se va adapta treptat noilor tendinţe.
Reporter: În ce măsură v-aţi orientat/intensificat activitatea către online?
Valer Hancaş: În august 2019, Kaufland dezvoltase, anterior perioadei Stării de Urgenţă, un parteneriat cu Glovo pentru a asigura livrarea produselor din magazinele sale la domiciliul clienţilor.
Pandemia a accelerat însă mult acest proces.
Anul trecut, pentru a veni în sprijinul persoanelor în vârstă sau cu dizabilităţi, am lansat în parteneriat cu Glovo şi cu Fundaţia Regală Margareta a României o linie telefonică specială de preluare a comenzilor. Am avut chiar şi 2500 de solicitări telefonice zilnice, de la persoane care nu dispuneau de un smartphone sau un computer în acea perioadă şi suntem bucuroşi că am putut asigura livrări gratuite pentru aceste comenzi.
Am dezvoltat accelerat reţeaua de livrări la domiciliu cu Glovo şi am ajuns în prezent la peste 30 de oraşe în care oferim acest serviciu, cifră care creşte lună de lună. Totodată, am crescut permanent sortimentul disponibil în aplicaţie şi am depăşit 2000 de produse.
Primim în continuare feedback constant de la clienţii noştri, care doresc mai multe produse de comandat online şi lucrăm continuu la îmbunătăţirea serviciului. În prezent, avem colaborări cu majoritatea platformelor online cu livrare la domiciliu, precum cele reunite sub umbrela kauflandlivreaza.ro.
Reporter: Ce investiţii aţi făcut pentru această trecere?
Valer Hancaş: Ne-am adaptat în mai multe privinţe, însă ce aş dori să menţionez este că de la declanşarea pandemiei şi până în prezent, Kaufland a investit peste 25 de milioane de lei în implementarea măsurilor de protecţie şi prevenţie în spaţiile sale (magazine, depozite, sedii), reacţionând prompt, în linie cu evoluţia situaţiei, şi cu cea mai mare responsabilitate. Kaufland România va continua eforturile de combatere a pandemiei, consolidând măsurile luate pentru protejarea angajaţilor, care reprezintă întodeauna o prioritate pentru companie.
Reporter: Ce proiecte derulaţi în prezent şi ce alte investiţii aveţi în plan pentru acest an?
Valer Hancaş: Vom continua să investim în România. În 2021 pariem în continuare pe adaptabilitate în strategia de expansiune - plănuim să deschidem cel puţin câte 10 noi magazine în fiecare an, atât în oraşele mari, cât şi în cele mici.
10 noi magazine înseamnă că vom crea aproximativ 1000 de noi locuri de muncă în 2021. Odată cu fiecare nou magazin deschis, înfiinţăm între 70 şi 100 de noi locuri de muncă, ce sprijină dezvoltarea economiei locale. E o viziune valabilă pentru fiecare din următorii ani.
Suntem în dezvoltare şi nu am apăsat frâna - dimpotrivă, ne-am extins în continuare şi chiar am accelerat unele planuri, cum ar fi dezvoltarea rapidă a business-ului online şi deschiderea de noi magazine, iar acest lucru va însemna ani pe creştere.
De asemenea, anul acesta avem în plan deschiderea unui nou depozit de logistică la Iaşi. Totodată, vom moderniza şi centrele logistice din Turda şi Ploieşti.
Am alocat pentru anul 2021 unul dintre cele mai mari bugete de investiţii, de peste 375 milioane de euro, direcţionate spre achiziţia de terenuri, modernizarea magazinelor existente, tehnologii noi, expansiune şi construcţie.
Ne concentrăm în continuare pe promovarea unui consum conştient, sustenabil. Pandemia ne-a provocat să valorificăm şi mai mult zona de CSR, pentru a răspunde nevoilor imediate ale comunităţii. La Kaufland, credem cu tărie că implicarea face diferenţa! Această promisiune stă la baza tuturor demersurilor noastre şi politicilor pe care le adoptăm. Ne implicăm constant în proiecte de comunitate şi mediu. Misiunea noastră este aceea de a fi un partener implicat şi susţinător activ al comunităţii şi al economiei locale şi de a contribui la creşterea gradului de conştientizare a consumului responsabil.
Reporter: Credeţi că cererea din piaţă va continua să fie preponderent online şi dacă da, sunt pregătite centrele comerciale să facă faţă unei astfel de cereri pe termen lung?
Valer Hancaş: Cum spuneam şi mai devreme, comerţul offline nu va dispărea în mod radical, ci se va adapta. Piaţa s-a adaptat deja, astfel că acum click-ul, caracteristic online-ului, poate fi folosit şi offline, adică la magazin. Există şi consumatorii care, în pandemie, s-au orientat către cumpărături online, iar o parte din ei vor păstra acest obicei şi după pandemie, deoarece au descoperit că e mai convenabil. Companiile vor fi nevoite să înţeleagă mai bine aceste noi comportamente de consum şi să vină în întâmpinarea cerinţelor consumatorilor cu produse relevante şi servicii convenabile. Oricare ar fi opţiunile, trebuie să fim întotdeauna receptivi la nevoile din prezent ale consumatorilor.
Reporter: Cum aţi încheiat anul 2020 şi care este cifra de afaceri în primul trimestru al lui 2021?
Valer Hancaş: În anul financiar martie 2020 - februarie 2021 am înregistrat o cifră de afaceri de 12,92 miliarde lei. Totodată, anul trecut, Kaufland a investit 300 milioane euro în România şi a avut o contribuţie la bugetul de stat de peste 192 milioane euro, din taxe şi impozite.
Reporter: Ce perspective are piaţa de profil?
Valer Hancaş: În viitor, un alt trend la care vom asista şi mai pregnant este nevoia consumatorului de transparenţă şi implicare. Acesta tinde să prefere tot mai mult companiile care promovează aceleaşi valori cu care se identifică.
Comunicarea transparentă şi implicarea în comunitate nu mai sunt doar termeni de bifat în strategia de business, ci au devenit elemente esenţiale pentru poziţionarea unui brand şi încrederea pe care o oferă consumatorilor.
Este important ca şi în 2021, chiar dacă vom vorbi în continuare de efectele pandemiei, companiile să continue să investească în proiecte de mediu, educaţie, stil de viaţă sănătos şi susţinerea culturii.
Reporter: Mulţumesc!