Reporter: De aproape jumătate de an, pe piaţa românească a apărut conceptul Yuga, realizat de Chiristian Tour. Ce-şi propune acest concept din segmentul retailului?
Cristian Pandel: Yuga este un concept unic pe piaţa românească. Este divizia noastră de retail şi reprezintă abordarea sănătăţi în mod holistic. Noi considerăm că la Yuga intri pe un drum şi, ca să fii sănătos, ai nişte paşi.
În primul rând ai mâncare organică, sănătoasă. Campaniile care vor începe, după ce ne-am organizat structura de magazine, vor fi de informare. Ideea este să informăm clientul care este diferenţa dintre o lămâie vopsită în galben şi pusă la microunde şi o lămâie naturală adusă din Grecia, de exemplu. Poate preţul ei nu mai este 5 lei, este 10 lei, dar mănânci sănătate.
Apoi considerăm că familia trebuie să fie sănătoasă şi fericită. Şi, pentru acest lucru, mama trebuie să fie fericită. În acest sens, avem toată gama de mama şi copilul, de la produse pentru bebeluşi până la tot ce înseamnă întreţinere corporală bio, naturală, organică - şampoane, dermato-cosmetice etc.
De asemnea, avem tot ceea ce înseamnă suplimente - atât herbale, cât şi vitamine, inclusiv cele pentru sportivi.
Pentru că oamenii au nevoie de o sănătate mentală, vindem vacanţe şi tot ce înseamnă partea de sport şi nutriţie. Dacă te simţi obosit sau stresat, considerăm că o vacanţă este cel mai bun medicament.
Şi dacă totuşi ai, să zicem, febră, avem şi farmacii.
Yuga este o farmacie a viitorului, unde vindem sănătate şi fericire. Practic, în Yuga găseşti lucruri cât mai naturale, cât mai corect explicate, statement-ul nostru este "Oricine are dreptul la produse sănătoase, informare corectă şi preţuri accesibile", pentru că aici este cheia - să putem aduce produse la un preţ accesibil. În general, produsele organice sau bio sunt mai scumpe. La Yuga avem preţuri accesibilie şi sigur face sens să cumperi un produs natural.
Reporter: De unde procuraţi produsele pe care le vindeţi în magazinele Yuga?
Cristian Pandel: De la furnzorii locali, în general de la micii furnizori din ţară. Cel puţin pe food aducem din secuime, din Bucovina, din Maramureş foarte multe produse. Avem produse şi din import, dar şi de la producătorii locali. Încercăm ca fiecare produs să fie cu atenţie căutat, să nu avem produse care nu au sens. Cea mai mare presiune este pe preţ, pentru că încercăm să avem unele dintre cele mai bune preţuri şi pentru acest lucru aducem produse multe din import sau la prima mână (primery label).
Reporter: Câte magazine Yuga aveţi până acum?
Cristian Pandel: Avem un store cu peste 1000 de metri pătraţi în Auchan Titan, am deschis două concepte în Pipera şi Floreasca - Yuga shop, de circa 200 mp - şi un corner în Cluj - sub 50 de mp. Acestea sunt cele trei concepte ale noastre de magazine offline. Vom deschide în jur de 50 de magazine în următorii doi ani, cele mai multe scalate pe modelul de franciză, dând magazinul la cheie şi produsele le vom aduce noi. Noile magazine vor fi deschise în fiecare reşedinţă de judeţ, să zic, şi unul mare în Bucureşti, de 2500 de metri pătraţi.
Site-ul este un alt pilon foarte important al nostru. Ne-am deschis de circa cinci luni conceptul şi avem 100 de comenzi pe zi, volumul acestora crescând vertiginos.
Reporter: Cum v-a venit ideea să vă extindeţi pe retail în plină pandemie şi de ce în acest concept?
Cristian Pandel: Am început să lucrăm la acest proiect cu circa un an de zile înainte să fie declarată pandemia. Yuga înseamnă timp, iar timpul este singura resursă care nu este regenerabilă. Este un cuvânt din sanscrită, cea mai frumoasă parte de yuga fiind cele patru perioade ale omenirii, iar cea mai frumoasă perioadă este Satya Yuga - primul timp al omenirii, în care oamenii aveau patru părţi fericite. Acestea au dispărut una câte una, iar acum am ajuns să avem trei părţi rele şi una bună - Raiul creştin.
Noi zicem că aducem fericire, pentru că dacă eşti sănătos şi împăcat, atunci sigur ai acel timp care se extinde. Când omul este fericit şi împăcat, timpul capătă alte dimensiuni. Ideea ne-a venit de la faptul că vindem vacanţe. În ianuarie 2019, site-rile noastre de turism nu făceau faţă cererilor de vacanţă şi ne-am dat seama că vacanţa este un medicament. Am zis că ce ar fi dacă am vinde mai mult decât vacanţe? Dacă am da oamenilor şi fericire materială? Ideea este unică, un concept nou, şi are patru piloni - Mama Yuga (ce cuprinde tot ce înseamnă produse pentru mama şi copilul), Pharma Yuga (ce reuneşte suplimente şi farmaceutice), Travel Yuga (vacanţe şi sport conex - de la beach, scuba diving, snow, până la gim şi alergare) şi Yummy Yuga (mâncare sănătoasă).
Reporter: Pandemia a forţat trecerea retailului din offline în online. Produsele Yuga se vând mai mult în magazinele fizice sau prin comenzi online?
Cristian Pandel: Vindem offline mai mult, dar creşterile pe online sunt majore. Am reuşit, în Bucureşti de exemplu, prin Memento Green - divizia noastră de curierat -, să livrăm în trei ore de la comandă.
Reporter: Cum a fost primit conceptul în piaţă. Aveti competiţie în domeniu?
Cristian Pandel: Competiţie pe tot conceptul nu există în România. Există competiţie pe anumiţi piloni, cum ar fi farmacia. Conceptul în întregime îl mai găsim în America.
Reporter: La aproape jumătate de an de la lansarea Yuga, aveţi o primă concluzie?
Cristian Pandel: Sunt fericit că l-am deschis, pentru că este un nou univers. Avem o echipă de yugsteri şi ca să fii yugster trebuie să fii puţin diferit. În anumite magazine servim cafea sau sirop Yuga, vom vinde îngheţată în perioada de vară, iar clienţii care vin la Yuga se întorc întotdeauna. Targetul clientului este femeia, pentru că mama este centrul universului. Yuga este feminină, are culori pale, are forme şi este adresată femeilor de orice vârstă.
Reporter: Mulţumesc!