Mesajele de tip spam trimise prin e-mail înregistrează de câţiva ani o scădere în volum, situaţie care ridică întrebarea dacă nu cumva piaţa de spam este pe cale de dispariţie. Totuşi, cercetările Symantec relevă faptul că, în ciuda tendinţelor, industria nu se diminuează suficient de rapid încât să dispară în următorii ani şi, mai mult, a traversat o serie de transformări care conduc la dezvoltarea de noi forme de spam.
Mesajele spam din mediul de business au consemnat o scădere marginală anul trecut, de numai 3%, de la 30 de miliarde de e-mailuri spam pe zi în 2012, la 29 miliarde pe zi în 2013, potrivit raportului Internet Security Threat Report realizat anul acesta de Symantec. Cifra include o varietate de tipuri de mesaje spam, de la cele despre diete, produse farmaceutice sau matrimoniale şi până la mesaje spam maliţioase, care conţin malware, potrivit unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
În ultimii ani, mesajele spam folosite pentru distribuirea de malware sunt din ce în ce mai populare, devenind astfel un instrument pentru phishing sau alte tipuri de atacuri informatice. În prezent, infractorii cibernetici care încearcă să propage malaware pot achiziţiona un robot de trimitere de mesaje spam (spambot) pentru a instala malware pe reţele ample de calculatoare, inclusiv din mediul de business. De exemplu, anul trecut, în urma unei campanii ample de spam, zeci de milioane de clienţi din Marea Britanie au fost ţintele malaware-ului Cryptolocker. În mod evident, spamul poate fi în anumite cazuri foarte profitabil pentru infractorii cibernetici şi, astfel, reprezintă o ameninţare de care utilizatorii şi mediul de afaceri trebuie să se protejeze, se mai arată în documentul citat.
Odată cu transformarea mesajelor spam în instrumente pentru atacuri informatice, s-au diversificat şi metodele de transmitere a acestor mesaje. Dincolo de e-mail, unde există deja tot mai multe mecanisme de detectare şi filtrare, spam-ul a migrat tot mai mult în ultimii ani către reţelele sociale, printre care nu doar Facebook, ci şi Twitter, YouTube, Pinterest, Tumblr, Snapchat şi chiar aplicaţia mobilă de anunţuri matrimoniale Tinder. Din 200 de mesaje publicate în social media, unul este de tip spam, iar 5% dintre aplicaţiile din reţelele sociale sunt aplicaţii spam, conform Nexgate's 2013 State of Social Media Spam Report.
Motorul extinderii spamului pe reţelele de socializare reprezintă raza amplă de acţiune a reţelelor de socializare, un singur mesaj spam transmis în social media ajungând la mii de utilizatori, spre deosebire de un mesaj spam transmis prin e-mail, care ajunge la un singur utilizator. De asemenea, sursa mesajului spam transmis în reţele sociale este mai dificil de detectat, iar mesajul poate include orice, de la link-uri la conturi false şi applicaţii spam.
Iniţial, mulţi spammeri se bazau pe conturi false pentru a distribui mesajele nesolicitate, dar în ultima vreme tot mai multe spam-uri sunt trimise folosind conturi reale, care aparţin utilizatorilor obişnuiţi sau, în unele cazuri, sunt conturi compromise ale unor persoane publice.
Astfel, spam-ul nu e pe cale de dispariţie, ci, din contră, devine tot mai popular în noi medii precum reţelele sociale, conchide comunicatul.
Symantec Corporation instrumentează o reţea de inteligenţă a datelor, oferă soluţii de securitate, backup şi disponibilitate a datelor stocate în vederea accesării şi partajării acestora. Compania numără mai mult de 21.500 de angajaţi cu rezidenţe în peste 50 de ţări. În anul fiscal 2013, Symantec a avut venituri de 6,9 miliarde dolari.