Contrabanda cu ţigarete reprezintă o problemă naţională, atât prin pierderile cauzate, cât şi prin amploarea fenomenului, sunt de părere reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), care menţionează că problematica pieţei negre a tutunului este una complexă.
Sursele citate subliniază că România ocupă o poziţie geostrategică importantă, fiind situată la intersecţia rutelor de comerţ rutier care leagă Uniunea Europeană de ţări terţe şi având cea mai extinsă frontieră externă a UE cu ţări nemembre, care au sisteme de taxare diferite.
"Actualmente, vama se confruntă cu un mediu în schimbare foarte rapidă: schimburi comerciale internaţionale sporite, dar şi ameninţări globale, precum trafic de droguri, crimă organizată, trafic ilicit de ţigarete, comerţ cu produse periculoase etc. Evoluţia industriei tutunului depinde de politicile fiscale, cadrul de reglementare şi capacitatea autorităţilor de a combate contrabanda. Motivele ce stau la baza creşterii comertului ilicit ţin de aceste aspecte", opinează sursele amintite.
Acestea au în vedere accesibilitatea ţigaretelor, diferenţele de preţ de la o ţară la alta (costul unui pachet de ţigarete în Moldova sau Ucraina este şi de 4-5 ori mai mic decât în România), precum şi faptul că preţul ţigaretelor pe piaţa neagră este considerabil mai mic (preţul mediu al ţigaretelor provenite din Ucraina a scăzut, în luna ianuarie 2015, de la 9 lei/pachet la 8,2 lei/pachet).
• Vor fi reintroduse măsurile specifice de control la frontierele Sighet, Halmeu şi Siret
Întrucât atât analizele Direcţiei Generale a Vămilor (DGV), cât şi studiul independent finanţat de industrie relevă o creştere a traficului ilicit cu ţigarete pe zona de Nord-Vest, cele două părţi au stabilit că, pe termen scurt, imediat ce capacitatea administrativă va permite, măsurile specifice de control vor fi reintroduse la Birourile Vamale de Frontieră Sighet, Halmeu şi Siret, ne-au spus reprezentanţii ANAF.
Planul de acţiune al DGV pe această temă cuprinde următoarele măsuri: achiziţionarea de echipe canine antitabac; achiziţionarea de scanere performante, mobile şi fixe, fără sursă radioactivă; achiziţionarea (îmbunătăţirea celor existente) de echipamente şi sisteme IT, în vederea realizării obiectivului; continuarea demersurilor de încheiere a unor protocoale de colaborare cu administraţiile vamale din ţările vecine (Ucraina, Ungaria, Bulgaria); implementarea, inclusiv cu ajutorul industriei, a unui set de măsuri privind instruirea profesională a lucrătorilor vamali pentru dezvoltarea unei culturi antifraudă în cadrul organizaţiei vamale; măsuri de întărire a activităţii de analiză de risc specifică prevenirii şi combaterii traficului ilicit cu ţigarete; organizarea de controale inopinate, bazate pe analize sau informaţii proprii, ale industriei sau altor agenţii de aplicare a legii, în zonele de risc; realizarea de acţiuni comune cu administraţiile vamale ale statelor terţe vecine; acţiuni operative pe rutele de transport, în pieţe, târguri sau în orice zonă, locaţie unde există date că sunt săvârşite fapte de fraudă vamală şi evaziune fiscală.
Pentru facilitarea comerţului legitim şi lupta împotriva fraudei sunt necesare proceduri şi procese vamale simple, rapide, uniformizate, susţin sursele citate, apreciind: "Este, prin urmare, oportun să fie utilizate toate instrumentele, tehnologiile moderne, să se promoveze în continuare aplicarea uniformă a legislaţiei vamale şi a abordărilor moderne ale controlului vamal".
• ANAF: "Combaterea comerţului ilicit, într-o Strategie Naţională pentru 2015-2018"
Reprezentanţii ANAF consideră că dimensiunea pieţei negre de tutun impune adoptarea de măsuri concrete, ce ar trebui să facă obiectul unei Strategii Naţionale de combatere a comerţului ilegal cu ţigarete, pentru perioada 2015-2018, care să vizeze îmbunătăţirea cadrului de reglementare şi măsurile concrete ce trebuie implementate de către toate instituţiile responsabile.
Pe acest fond, ANAF a propus industriei producătoare de ţigarete (cu care a încheiat Protocoale de colaborare) elaborarea unei astfel de Strategii Naţionale, care, acum, este în faza de proiect şi care urmează să fie transmisă jucătorilor din domeniu spre consultare, după cum ne-au spus reprezentanţii Agenţiei.
Sursele citate subliniază că un punct procentual de contrabandă înseamnă pierderi la buget de circa 35 de milioane de euro, precizând că, anul trecut, Direcţia Generală a Vămilor a confiscat o cantitate de 81.738.674 de ţigarete, comparativ cu 37.084.832 ţigarete confiscate în 2013.
Direcţia Generală a Vămilor a avut în vedere (în anul 2014) mai multe măsuri în domeniul combaterii contrabandei cu ţigarete. Printre acestea se numără: măsurile de îmbunătăţire a capacităţii administrative (achiziţionarea de autoturisme pentru supravegherea vamală şi fiscală; întărirea activităţii de analiză de risc şi a celei de colectare a informaţiilor utile în analiza de risc; realizarea pregătirii profesionale a lucrătorilor vamali; implementarea proiectului HERCULE III 2014-2020 în vederea combaterii traficului ilicit cu ţigarete; participarea la operaţiunea regională "Trafic ilicit de ţigarete 2014", al cărui scop a fost depistarea şi diminuarea încălcărilor legislaţiei vamale legate de traficul ilicit de produse din tutun); măsurile privind îmbunătăţirea cooperării pe acest domeniu (semnarea de protocoale de colaborare cu marii producători de ţigarete; semnarea de protocoale de cooperare între Direcţia Generală a Vămilor şi administraţiile vamale din Republica Modova şi Republica Serbia; întărirea colaborării cu instituţiile internaţionale (OLAF, EUBAM, SELEC); efectuarea unui schimb rapid de informaţii cu statele terţe (Moldova, Ucraina, Serbia); măsurile specifice de control (utilizarea echipelor canine ca mijloc eficient de prevenire şi combatere a fraudelor vamale, a traficului de droguri şi a contrabandei în general; efectuarea de verificări inopinate cu ajutorul echipelor canine la birourile vamale de frontieră şi pe căile de comunicaţii; implementarea de măsuri specifice de control al traficului în punctele de trecere a frontierei; monitorizarea transporturilor de ţigarete susceptibile de fraudă şi măsuri în consecinţă.
Sursele citate ne-au spus: "ANAF, prin Direcţia Generală a Vămilor, va continua să acţioneze ferm în vederea reducerii contrabandei şi va identifica măsurile administrative, organizatorice şi operaţionale, care să contribuie la diminuarea traficului ilicit de ţigarete, inclusiv cu sprijinul industriei. Acum sunt active, cu sprijinul producătorilor de ţigarete, 33 de echipe canine specializate pentru detectarea ţigaretelor şi 11 echipe canine cu dublă specializare - depistare droguri şi ţigarete. Un document similar protocolului încheiat între ANAF/DGV şi Administraţia vamală din Moldova şi Serbia va fi convenit şi cu Ucraina, acest demers aflându-se în faza de «scrisoare de intenţie».
Întrucât reducerea traficului ilicit de ţigarete depinde atât de atribuţiile, cât şi de capacitatea administrativă a ANAF şi a altor instituţii de aplicare a legii, Direcţia Generală a Vămilor şi reprezentanţii industriei producătoare de ţigarete au apreciat necesară şi posibilă iniţierea unui document de lucru la nivel naţional, care să cuprindă principalele direcţii de acţiune şi măsurile concrete naţionale de implementat de către toate instituţiile din domeniu".
• Veniturile încasate din accize pentru vânzarea produselor din tutun, conform execuţiei bugetului de stat, în anul 2014, au fost următoarele:
- Accize încasate din vânzarea produselor -din tutun - 8.240.912.151 lei;
- Accize încasate din vânzarea de ţigarete - 8.233.718.516 lei;
- Accize încasate din vânzarea de ţigări şi ţigări de foi - 1.543.079 lei;
- Accize încasate din vânzarea de tutun de fumat fin tăiat,destinat rulării de ţigarete - 4.962.156 lei;
- Accize încasate din vânzarea altor tutunuri de fumat - 796.192 lei;
- Accize încasate din vânzarea produselor din tutun datorate până la 31 ianuarie 2011 - minus 107.792 lei.
•
Anul trecut, conform datele furnizate de compania Novel, volumul comerţului ilicit cu ţigarete s-a situat între 15,4% şi 17% din întreaga piaţă.
În ceea ce priveşte provenienţa acestora, distribuţia în funcţie de origine a fost următoarea:
-46% - aşa numitele "Cheap whites" (ţigarete produse legal într-o fabrică ce are aprobarea unei autorităţi de licenţiere, destinate pieţei negre a ţigaretelor), înregistrându-se o creştere de la 33,4% în anul 2013;
-19,5% - produse din Republica Moldova, cu o tendinţă descrescătoare, având în vedere că în anul 2013 acestea au reprezentat 22,9%;
-19,3% - au provenit din Ucraina, cu tendinţă descrescătoare de la 24,5%, în anul 2013;
-4,4% - produse de tip Duty Free, înregistrându-se o creştere de la 4%, în 2013;
-2,6% - produse fabricate în Serbia, în scădere de la 9,3%, în anul precedent.
•
Anul trecut, producţia de tutun a fost de 56.807 tone, faţă de 48.308 tone în 2013, conform datelor Institutului Naţional de Statistică.
Acestea arată că valoarea livrărilor din 2014 s-a ridicat la 2,19 miliarde lei, în comparaţie cu 1,98 miliarde lei - valoarea livrărilor din 2013.