În contextul transformărilor globale, Europa se confruntă cu provocări semnificative în sectorul telecomunicaţiilor, un domeniu esenţial pentru competitivitatea şi securitatea continentului. Aceste provocări sunt similare cu cele din sectorul apărării, unde fragmentarea reduce eficienţa şi capacitatea de inovare. Joakim Reiter, Chief External and Corporate Affairs Officer al Vodafone, a evidenţiat această problemă într-un interviu acordat pentru CaleaEuropeană.ro, subliniind că telecomunicaţiile europene suferă de o hiper-fragmentare care le afectează direct competitivitatea.
Joakim Reiter a precizat pentru sursa citată: "Telecomunicaţiile sunt mai asemănătoare cu sistemele militare în ceea ce priveşte nivelul lor de fragmentare. Dacă te gândeşti la momentul în care Ucraina spunea că primeşte muniţie diferită de la nordici faţă de germani, francezi sau spanioli. Donaţiile din partea Europei au fost esenţiale pentru apărarea Ucrainei, dar a trebuit să gestioneze multiple sisteme de armament. Telecomunicaţiile sunt exact la fel. Sunt hiper-fragmentate. Fiecare stat membru are, practic, variante uşor diferite ale aceleaşi reglementări, iar acest lucru conduce la fragmentare. Astăzi, în SUA, există trei operatori. În China, există trei operatori. În Europa, avem 120 de operatori. Practic, operăm la o scară subdimensionată. Acest lucru afectează direct competitivitatea. Dacă vei compara asta cu industria auto, de exemplu, industria auto a întâmpinat o situaţie similară în anii 1980. Prin crearea pieţei unice, am văzut o consolidare a industriei auto ajungând la nivelul de astăzi. Chiar dacă ai mărci diferite, ele co-creează platforme, aşa că există atât mărci diferite sub un singur proprietar, cât şi colaborare între diferite companii în construirea platformei. Iar acest lucru este legat de valorificarea beneficiilor scalabilităţii. Nimic din toate acestea nu există în prezent în telecomunicaţii. Asta face parte din handicapul autoimpus al Europei, pe care pur şi simplu nu ni-l putem permite dacă vrem să fim productivi, competitivi şi siguri".
El a menţionat că un exemplu ilustrativ al potenţialului european în acest sector este succesul Vodafone în realizarea primului apel video spaţial din lume folosind sateliţi comerciali la începutul anului 2025, moment ce a demonstrat capacitatea de inovaţie a Europei, dar a arătat că problema rămâne în comercializarea şi scalarea rapidă a acestor inovaţii.
Şeful Vodafone a mai spus că viitorul telecomunicaţiilor europene depinde de capacitatea liderilor politici şi economici de a recunoaşte necesitatea consolidării pieţei, a stimulării investiţiilor şi a eliminării obstacolelor birocratice. El a menţionat că, până la sfârşitul deceniului, dacă recomandările raportului Draghi sunt implementate, Europa ar putea recăpăta statutul de lider global în telecomunicaţii, dar această schimbare necesită acţiuni rapide şi decisive.
Opinia Cititorului