"Ce francize şi concepte de afaceri vor avea mare căutare în 2008?" este întrebarea la care încearcă să răspundă Joel Libava (preşedinte al Franchise Selection Specialists - brokeraj de francize), într-un articol publicat de website-ul Small Business Trends.
Libava arată că din ce în ce mai mulţi oameni caută concepte de afaceri care să le permită să îşi menţină, cel puţin în primii ani de activitate a afacerii, slujbele pe care le au. Demararea unei afaceri (fie că e o franciză sau nu) presupune costuri iniţiale, plus o perioadă de început în care, până când afacerea începe să aducă venituri, întreprinzătorul trebuie să se întreţină din propriile economii. Astfel, conceptele de afaceri ce pot fi conduse de la distanţă, care nu necesită prezenţa permanentă a proprietarului vor deveni din ce în ce mai căutate, deoarece oamenii vor dori să îşi menţină sursa de venit (salariul) în timp ce ei îşi lansează propria afacere.
De asemenea, conform lui Libava, de mare impact vor fi afacerile care nu necesită investiţii mari, precum afacerile în care vânzarea sau publicitatea sunt făcute în mod direct, de către firma respectivă, fără a apela la alte companii sau fără a contribui la fonduri de publicitate.
In Statele Unite, din cele peste 7 milioane de întreprinderi mici şi mijlocii, majoritatea sunt deţinute de femei, iar tendinţa pentru 2008 va fi ca tot mai multe femei să îşi deschidă propria afacere, lansând concepte de afaceri pentru femei, precum planificare de nunţi, decoraţiuni interioare, etc.
Autorul articolului face şi o trecere în revistă a categoriilor de afaceri care se vor dezvolta tot mai mult. Astfel, unul dintre acestea sunt serviciile de curăţenie la domiciliu. Familiile în care ambii părinţi lucrează, au copii, animale de companie, vor fi prea ocupate şi vor căuta să obţină timp liber. De aceea vor apela tot mai mult la astfel de firme, lăsând curăţenia şi îngrijirea casei în seama companiilor de curăţenie la domiciliu. De asemenea, părinţii ocupaţi vor apela la firme care oferă educaţie, servicii de after-school sau organizează petreceri pentru copii, săli de fitness pentru copii, astfel şi acest domeniu al serviciilor pentru copii va fi în creştere.
Grija faţă de mediu va avea un cuvânt greu de spus, de asemenea. Deja francize de fast-food înlocuiesc paharele, cutiile sau caserolele de plastic cu unele făcute din materiale bio-degradabile şi nepoluante, precum amidonul obţinut din porumb. De asemenea, alte francize de fast-food utilizează aşa-numitele ingrediente organice (produse vegetale pentru care nu s-au utilizat îngrăşăminte chimice), iar pentru transport şi livrare a produselor la domiciliu folosesc vehicule hibride, cu un procent redus de emisie de noxe.
Francizele cu obiect de activitate legat de tehnologie vor înregistra creşteri, de asemenea. Dacă doar cu câţiva ani în urmă a avea un website al firmei părea mai degrabă un moft, în ziua de astăzi este obligatoriu, indiferent de obiectul de activitate al companiei. Astfel, francizele de web-advertising, dar şi cele de oferire de asistenţă IT şi de întreţinere a sistemelor şi a site-urilor vor fi la mare căutare. În paralele, firmele care oferă servicii de securitate şi de supraveghere video se vor dezvolta şi mai mult, deoarece şi cele mai mici magazine îşi instalează sisteme anti-furt şi de supraveghere.
Francizele de recrutare de personal şi cele de îngrijire a persoanelor în vârstă vor fi "trendy" în 2008, mai arată Libava. Cei născuţi imediat după Al Doilea Război Mondial au ajuns deja la vârsta pensionării şi vor avea nevoie de îngrijire non-medicală.
Însă chiar dacă toată lumea vorbeşte despre o anumită franciză sau concept de afacere, cei care doresc să achiziţioneze o franciză trebuie să fie atenţi dacă nu este vorba doar despre o modă care, după un an sau chiar mai puţin, va dispare. De asemenea, ei trebuie să evite francizele cu concepte de afacere greu de înţeles. Dacă francizatul însuşi nu îşi dă seama despre ce este vorba, despre ce face exact afacerea respectivă, cum îşi vor da seama ceilalţi, potenţialii clienţi, de exemplu?
E normal ca francizele care necesită investiţii reduse să atragă, însă potenţialii francizaţi trebuie să discute cu francizorul, cu actualii şi foştii francizaţi ai sistemului, să se informeze asupra afacerii în sine şi asupra a ceea ce va primi exact în schimbul sumelor plătite. Va beneficia de training? Cât durează, în ce constă? De asemenea, Libava atrage atenţia asupra francizelor care cresc rapid. Creşterea afacerii este de dorit, dar poate francizorul să ţină pasul? Poate el să ofere suport şi asistenţă de calitate tuturor francizaţilor deja existenţi în sistem?