• Reprezentanţii TI-R avertizează că programele politice ale partidelor ce urmăresc guvernarea sunt superficiale privind justiţia
• Politicienii ce vor la guvernare sunt puşi în situaţia incomodă de a accepta un set de propuneri ce le-ar tăia multe surse de venit neligitime
Transparency International - România (TI-R) a trimis ieri, de Ziua Internaţională a Corupţiei, o scrisoare tuturor partidelor politice care au trecut pragul parlamentar, prin intermediul căreia le solicită să introducă în programul lor de guvernare o serie de măsuri de combatere mai eficientă a corupţiei.
Potrivit reprezentanţilor TI-R, recomandările sunt structurate pe cinci domenii majore de intervenţie respectiv justiţie, administraţie publică, achiziţii publice, transparenţă decizională şi capacitate instituţională a agenţiilor anticorupţie, şi au în vedere remedierea lacunelor existente în domeniu pentru următoarea perioadă de guvernare.
Victor Alistar, directorul executiv al TI-R, a precizat că organizaţia sa a făcut acest apel din pricina faptului că programele de guvernare propuse de partidele politice sunt incomplete, superficiale şi nu prevăd măsuri clare de combatere a corupţiei.
"Vrem să ne asigure dacă vor să guverneze sau dacă vor doar caşcavalul", a explicat Victor Alistar.
Printre măsurile propuse de TI-R regăsim:
• Unificarea practicii judiciare
Reprezentanţii TI-R au propus ca Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie să aibă atribuţii mai mari în privinţa hotărârilor, pentru a limita diferitele moduri de interpretare a legii şi a dispoziţiilor.
Privind Consiliul Superior al Magistraturii, reprezentanţii TI-R au semnalat că este de urgenţă necesară implementarea unor măsuri.
Şi asta, deoarece în ultimii trei ani Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a soluţionat doar trei plângeri împotriva magistraţilor.
• Standardizarea procedurii administrative
Prin scrisoare, reprezentanţii TI-R au solicitat unificarea practicilor din sistemul administrativ.
Potrivit lor, fiecare minister are o formă proprie de funcţionare şi organizare, din care cetăţeanul nu mai înţelege nimic.
TI-R a solicitat şi evaluarea anuală a indicilor vulnerabilităţii la corupţie, în sectorul administrativ.
"În România nu avem un proces de evaluare al vulnerabilităţii la corupţie în administraţie\", a precizat Victor Alistar.
Controlul calitativ al achiziţiilor publice
Victor Alistar a precizat că organizaţia sa a solicitat partidelor politice să introducă o măsură de control a calităţii produselor şi serviciilor ce intră sub incidenţa legii achiziţiilor publice.
Măsura are ca scop eliminarea, în primul rând, a preţurile de dumping şi a tarifelor la servicii mult prea coborâte ce indică uneori calitatea slabă a ofertei, completând totodată auditurile deja existente.
• Transparenţa decizională
O problemă semnalată de TI-R este aceea a ordonanţelor de urgenţă. Organizaţia propune astfel să se stabilească clar ce criterii şi în ce situaţii pot fi acordate aceste ordonanţe. În plus, reprezentanţii TI-R mai propun "auditarea" actelor normative precum hotărârea de guvern pentru a depista dacă aceste legi au fost date cu "dedicaţie" sau dacă cuprind anumite "ponturi" pentru anumite grupuri de interese.
Întărirea instituţiilor anticorupţie
TI-R a propus prin intermediul scrisorii reintroducerea atribuţiilor de control în completarea celor de audit la Curtea de Conturi. Ei au precizat că au cerut şi sporirea atribuţiilor Direcţiei Generale Anticorupţie (DGA) şi asupra structurilor din administraţia publică, precum prefecturile.
În ceea ce priveşte Direcţia Naţională Anticorupţie, reprezentanţii TI-R văd necesară "întărirea posibilităţii acestei instituţii de a se apăra atacurilor din exterior", fără a preciza şi modalităţile prin care o va face, precum şi fără a preciza dacă această măsură priveşte sau nu şi mass-media.
Referitor la Agenţia Naţională de Integritate (ANI), reprezentanţii TI-R au subliniat că pentru eficientizarea activităţii acestei instituţii este necesar ca ANI să aibă acces şi la date cu caracter "personal" din Ministerul Economiei şi Finanţelor, Ministerul Muncii sau Registrul Comerţului.
• Centrul public de resurse în sistemul judiciar
TI-R mai consideră oportună şi înfiinţarea unui centru public de resurse în sistemul judiciar.
Potrivit organizaţiei, acest institut ar contribui mai eficient la elaborarea politicilor de drept public şi privat.
Reprezentanţii TI-R au menţionat că aşteaptă un răspuns din partea celor patru partide politice până la data de 15 decembrie, când va avea loc prima reuniune a Parlamentului.
Ei au susţinut că la problemele actuale ale sistemului nostru judiciar nu este necesară adoptarea unor soluţii de import, ci implementarea de urgenţă a soluţiilor româneşti.
"Şi lipsa unei poziţii asumate public reprezintă un răspuns pe care opinia publică şi societatea civilă îl va aprecia ca atare", a subliniat Victor Alistar.
Privind intenţia Guvernului de a diminua cheltuielile administrative prin măsuri de genul "pixuri şi hârtie mai puţină", reprezentanţii TI-R au menţionat că această măsură nu va avea efect pentru combaterea crizei economice, în opinia lor fiind necesară investigarea contractelor mari cu statul.
Rămâne de văzut când vor reacţiona cele patru partide parlamentare la propunerile destul de "incomode" transmise prin scrisoare. Se pare că vom avea ocazia să aflăm cu toţii care dintre partide "au dat cu piciorul" la aceste măsuri anticorupţie şi evident ce justificare au avut.
• TI-R: "România, atenţie la contractele cu Rusia şi China"
Tot ieri, mişcarea Transparency International a lansat în toată lumea un studiu privind indicele plătitorilor de mită pe 2008.
Potrivit TI, marile puteri economice emergente prezintă un grad înalt de corupţie în afara graniţelor naţionale.
Cu toate că România nu intră în discuţie în acest studiu din pricina rolului nostru modest în ecuaţia economiei mondiale (n.r.: studiul plasează cele 22 dintre cele mai bogate influente state ale lumii), se pare că anumite aspecte ale studiului au importanţă şi pentru noi.
În clasamentul realizat de TI, poziţiile fruntaşe la indicele plătitorilor de mită sunt ocupate de state precum Rusia sau China, cu care ţara noastră are în primul caz destule probleme privind contractele de gaz, respectiv probleme la importuri şi taxe.
Zonele de risc evidenţiate de studiu care privesc prin urmare şi ţara noastră rămân construcţiile, lucrările publice, domeniul imobiliar, dezvoltarea de proprietăţi, petrol şi gaze naturale, industria grea, industria minieră (n.r.: reprezentanţii TI-R dând exemplu cazul de la Roşia Montană).
Victor Alistar a subliniat că indicele plătitorilor de mită reprezintă un indicator important de care ţin cont agenţiile de rating internaţionale.
• Comisia Europeană ne ridică monitorizarea pe Justiţie în 2009
Comisia Europeană va ridica cu siguranţă monitorizarea pe Justiţie în cazul României anul viitor, ne-a declarat Victor Alistar.
Directorul executiv al TI-R a explicat că menţinerea monitorizării pe justiţie nu s-ar justifica întrucât în 2010 perioada maximă de monitorizare de trei ani ar expira, iar în această perioadă Comisia nu a aplicat ţării noastre cauza de salvgardare pe justiţie.
"În cel mai rău caz Comisia Europeană ar putea prelungi această monitorizare de la jumătatea anului 2009 până în 2010", a conchis reprezentantul TI-R.