Reporter: Cum a găsit izbucnirea pandemiei de Covid afacerea dumneavoastră, anul trecut?
Bibiana Stanciulov: Pandemia a fost declarată în luna martie, iar noi aveam marfa pregătită în depozit, în 2020.
În fabrică, doamnele şi domnii erau obişnuiţi cu purtatul măştii, ca măsură de precauţie, dintotdeauna. Noi facem umplerea borcanelor cu dulceaţă manual şi, ca atare, era obligatorie purtarea măştii. Toate celelalte măsuri impuse de regulile sanitare erau obişnuite la noi în fabrică.
Reporter: Cum v-au afectat măsurile restrictive - interne şi externe? La ce planuri aţi fost nevoită să renunţaţi şi cum v-aţi regândit strategia de business?
Bibiana Stanciulov: Cea mai mare problemă a fost anularea unor târguri internaţionale. Spre exemplu, cel din Tokyo, pentru care au fost investiţi bani în bilete de avion şi stand. Partea bună a constat în faptul că declararea pandemiei a fost exact înainte de pornirea la drum către Tokyo şi s-au evitat astfel multe alte situaţii neplăcute. Anul trecut urma să lansăm şi proiectul din Vietnam, foarte important pentru noi întrucât acolo se cere un nivel ridicat al calităţii alimentelor, iar concurenţa neloială nu poate să exporte în aceste zone.
Sperăm să demarăm în acest an proiectul pentru România/Grecia. Este pentru prima dată, în ultimii şapte ani, când am accesat fonduri europene pentru promovarea la noi în ţară. Considerăm că este cel mai important proiect deoarece reuşim să le explicăm consumatorilor români care este diferenţa dintre produsele noastre şi produsele celor care folosesc în mod abuziv, ilegal, toponimul Topoloveni.
Pe plan intern ne confruntăm în continuare cu concurenţa neloială. Nu înţeleg cum este posibil ca după ce este vizibil -cu ochiul liber - modul înşelător în care este folosit toponimul, să fim în continuare prin săli de judecată cu câte un termen pe an. Am prezentat un studiu sociologic, un studiu criminalistic de analiză a etichetei, un studiu economic al daunelor materiale - studii realizate de experţi acreditaţi de Ministerul Justiţiei, ca să demonstrăm cum suntem furaţi prin contrafacere, şi nu se întâmplă nimic.
Reporter: Aţi apelat la programul IMM Invest, lansat de stat ca răspuns la criza sanitară şi economică?
Bibiana Stanciulov: IMM Invest a fost o supapă pentru noi. Am reuşit să accesăm acest program ca să ne desfăşurăm activitatea în limita bunului simţ.
Reporter: Aveţi un proiect de promovare din fonduri europene. Ce înseamnă acest proiect, ce valoare are, care sunt pieţele ţintă? Pe care piaţă externă aţi avut, până acum, cea mai mare cerere?
Bibiana Stanciulov: Am accesat mai multe fonduri europene de promovare pentu pieţe unde consumul este specific pentru alimente funcţionale - fără conservanţi sau zahăr adăugat. Anul trecut, pandemia a blocat programul pentru Vietnam şi cel pentru Japonia, însă am reuşit să realizăm un eveniment în Vietnam la sfârşitul anului 2020. Regretăm profund faptul că nu se deblochează programul pentru Japonia, dat fiind faptul că în această ţară am fost protejaţi de Comisia Europeană cu Indicaţia Geografică protejată - Topoloveni magiun de prune.
Sperăm ca începând cu al doilea trimestru al acestui an să demareze proiectul România/Grecia, în funcţie de stadiul pandemiei.
Proiectele au valoare aproximativă de un milion de euro.
În Canada am avut cel mai mare export datorită faptului că a fost înregistrată Indicaţia Geografică Protejată -Topoloveni Magiun de prune, de către Comisia Europeană, ceea ce conduce la zero taxe.
Reporter: Ce produse noi aţi adus pe piaţă în 2020 şi ce aveţi în plan pentru 2021?
Bibiana Stanciulov: În 2020 s-au definit foarte bine pe piaţă sarmalele de post învelite în foi de varză acră cu ciuperci sau prune deshidratate, zarzavatul de ciorbă, un gem asortat cu gutui, mere, pere, fără zahăr adăugat sau conservanţi.
Deoarece este un an în continuare sub efectul pandemiei, ne este dificil să facem o prognoză referitor la produse noi.
Reporter: Cum au evoluat rezultatele financiare ale companiei în 2020 şi cum estimaţi că va fi dinamica acestora în 2021?
Bibiana Stanciulov: Rezultatele financiare sunt sensibil egale. Este dificil pentru oricine să prognozeze în condiţiile inedite/ciudate de astăzi. Sperăm că va fi bine.
Reporter: Care mai este stadiul luptei în justiţie cu concurenţa neloială?
Bibiana Stanciulov: După şapte ani de când am dat în judecată firma care ne face concurenţă neloială (n.r. MGC General Investment), vom ajunge la Curtea Supremă. Deoarece ştim că avem dreptate, fapt confirmat şi de experţi din diferite domenii de activitate, nu ne vom opri până nu vom obţine o decizie definitivă şi irevocabilă prin care se va stabili adevărul. Existenţa concurenţei neloiale s-a extins şi în afara graniţelor. Este foarte trist pentru noi ca producători corecţi şi incalificabil pentru autorităţile statului, care au permis aceste fapte.
Reporter: Care sunt cele mai severe probleme de pe piaţa pe care activaţi, de ce ar avea nevoie mediul antreprenorial de la noi cel mai mult, mai ales în situaţia actuală?
Bibiana Stanciulov: Cel mai necesar ar fi sprijinul statului pentru a obţine condiţii similare cu producătorii care activează în celelalte state ale Uniunii Europene. Toţi producătorii din industria alimentară se confruntă cu concurenţa neloială pe acelaşi tip de produs cu standard diferit în state ale Uniunii Europene.
Reporter: În acest context mai dificil decât de obicei, aţi primit vreo propunere de parteneriat din partea vreunei companii locale?
Bibiana Stanciulov: Nu şi nu ne interesează.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia din ultimii ani a pieţei produselor sănătoase? Dar a educaţiei pentru consumul de alimente din ingrediente care nu dăunează sănătăţii?
Bibiana Stanciulov: Din cauza veniturilor consumatorilor nu se acordă importanţă produselor sănătoase. Educaţia este aproape inexistentă - pe teme de nutriţie - atât în familie, cât şi în sistemul de învăţământ. Se vede cu ochiul liber cum creşte numărul copiilor obezi de la vârste fragede. Sănătatea acestor copii ar trebui să fie prioritate zero. Orice persoană bolnavă aduce cheltuieli mari în sistemul de sănătate.
Reporter: Vă mulţumesc!
În august 2020, Sonimpex Topoloveni a obţinut certificatul OSIM de înregistrare a mărcii Topoloveni pentru mai multe categorii de produse: magiunuri, dulceţuri, zacuşte, bulion, sarmale, produse de patiserie şi cofetărie care conţin magiunuri sau dulceţuri şi o listă lungă de fructe şi legume proaspete. Atunci, compania a informat: "Datorită sau, în mod paradoxal, din cauza notorietăţii Topoloveni, brandul a devenit ţinta concurenţei neloiale, prin copierea ilegală a numelui. Certificatul de înregistrare OSIM oferă de acum încolo Sonimpex Topoloveni drept de exclusivitate asupra utilizării mărci".
------------------------------------------------
Magiunul din prune Topoloveni a fost introdus anul trecut în Registrul Naţional al Menţiunilor Nutriţionale şi de Sănătate. Sonimpex Topoloveni a informat: "Menţiunea nutriţională «fără adaos de zahăr» a fost obţinută după un proces îndelungat şi elaborat de verificare a efectelor benefice pentru sănătate ale magiunului din prune Topoloveni. Prin intermediul Ministerului Sănătăţii din România, magiunul a trecut cu succes prin toate etapele de validare, constând în furnizarea de dovezi ştiinţifice şi în verificarea corectitudinii şi a relevanţei acestor dovezi de către Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară (EFSA)".
------------------------------------------------
Sonimpex Topoloveni este deţinătorul primului certificat de "Indicaţie Geografică Protejată" (IGP) din România, obţinut în 2011 de către magiunul din prune Topoloveni. Cu sprijinul Comisiei Europene, IGP-ul este extins şi pentru Canada, Japonia şi Vietnam, iar magiunul din prune continuă să primească din partea UE fonduri pentru promovarea în întreaga lume.