Orientarea spre piaţa HoReCa, în încercarea de a profita de trendurile post-pandemice, în care turismul a renăscut după o lungă perioadă de restricţii sanitare, a contribuit la generarea unor rezultate peste estimările companiei, Aquila încheind anul 2022 cu un profit record, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville.
Piaţa HoReCa este aşteptată să crească cu o rată medie anuală (CAGR) de 13% până în 2026. Aquila s-a situat în permanenţă peste această creştere şi vizează să rămână şi anul următor deasupra pieţei.
În 2022, activitatea companiei din zona HoReCa a marcat o creştere semnificativă, de 38%, rezultat susţinut pe de o parte de focusul companiei specific pe acest canal şi ca rezultat al diversificării portofoliului de produse oferit, iar, pe de altă parte, ca efect al relaxării restricţiilor pandemice şi a reluării turismului. Pentru anul 2023, compania îşi propune o rată de creştere de peste 20% a vânzărilor din acest canal.
În 2022, portofoliul Aquila îngloba peste 10.000 de produse, în total. Dintre acestea, 26 au fost produse nou lansate ale brandurilor proprii (Gradena şi La Masa), care au dus la o creştere importantă, de 43%, a cifrei de afaceri, la un volum de vânzări, pe acest segment, de 1,8 ori mai mare faţă de anul trecut.
- Brandul Gradena (legume şi fructe congelate) s-a extins cu 15 produse noi în acest an. În trimestrul al treilea, Gradena a lansat o serie inovatoare de patru dipsuri congelate care vin în întâmpinarea unor nevoi noi de consum şi cu scopul de a adresa o baza mai largă de clienţi.
- Brandul La Masa (produse semi-preparate) a ajuns până în prezent la 14 articole, suferind, începând cu luna iulie, o schimbare graduală de ambalaj. Totodată, începând cu trimestrul al patrulea, produsele sunt disponibile şi pe segmentul de retail. Aquila îşi propune lansarea unui nou brand în acest segment, pentru a răspunde nevoilor consumatorilor pentru produse uşor de preparat şi sănătoase.
Produsele vândute de Aquila, pe lângă brandurile proprii, sunt mărci renumite, acoperind o plajă largă de consum, prezente în gospodăria fiecărui român: produse de îngrijire personală (Rexona, Dove), dulciuri (Kinder, Raffaello, Snickers, Marş), cafea (Lavazza), produse de curăţenie (Dero, Cif, Coccolino), sau mâncare pentru animale de companie (Whiskas, Pedigree).
• Punctele forte ale companiei în 2022
Într-un context economic dificil, cu o inflaţie de 16,4% la finalul anului 2022, care a determinat scăderea volumului şi valorii coşului de cumpărături al consumatorilor, Aquila a reuşit să îşi adapteze businessul marcând următoarele puncte forţe în anul 2022:
- A migrat spre canalele cu potenţial de creştere foarte mare, cum este HoReCa, în care compania a înregistrat o creştere de 38% a vânzărilor, în special prin portofoliul de produse congelate şi ready meals, respectiv canalul de Convenienţă (benzinării şi travel retail), unde creşterea a fost de 17% . Totodată, compania s-a focusat pe vânzarea brandurilor proprii, obţinând marje mai bune şi o creştere de 43% a cifrei de afaceri din acest segment.
- Şi-a diversificat portofoliul de produse, integrând 1.800 de produse noi din brandurile partenere şi 26 de produse noi din brandurile proprii.
- A realizat un echilibru între creşterile de preţ şi politica de stocare, care a contribuit la îmbunătăţirea marjelor operaţionale.
Aquila a înregistrat o cifră de afaceri de 2,2 miliarde lei, cu o creştere anuală de peste 15% (aproape dublu faţă de creşterea prognozată de companie), şi un nivel al EBITDA de 150 milioane lei, în creştere cu 9% faţă de 2021.
Totodată, compania a încheiat anul cu un profit net record, de 85 milioane lei, în creştere cu 20% faţă de anul precedent, dar sub estimările de 29% furnizate de companie în noiembrie 2022, nerealizarea acestui target fiind cauzată de valoarea mărită a deprecierii care a impactat şi EBITDA. Fără această depreciere, creşterea ar fi depăşit estimările.
În ceea ce priveşte evoluţia marjelor, Aquila a înregistrat următoarele performanţe:
- O creştere cu 1,6 puncte procentuale a marjei brute, influenţată de mixul de produse vândute, de scumpiri şi de concentrarea pe canalele cu cele mai bune rezultate, HoReCa şi Convenienţă (benzinării şi travel retail).
- O scădere cu 0,3 puncte procentuale a marjei EBITDA, impactată, în principal, de o depreciere a creanţelor cu afiliaţii de 14,8 milioane lei, din cauza dublării dobânzilor şi a creşterii riscului, respectiv o depreciere a creanţelor comerciale în valoare de 5 milioane lei.
- O creştere de 0,2 puncte procentuale a marjei profitului net.
În perspectivă, Aquila îşi propune dublarea EBITDA până în 2026.
• Strategia ESG
Planul de decarbonare al companiei pentru perioada 2022-2026 are ca obiective reducerea cu 10% a emisiilor de carbon, având ca referinţă anul 2021, şi reînnoirea flotei, astfel încât aceasta să respecte, în proporţie de 100%, normele Euro 6 până în 2024 (în prezent, proporţia este de 70%). În perioada 2021-2022 au fost achiziţionate peste 65 de autovehicule echipate cu propulsie GPL sau Hybrid, iar pentru 2023 compania îşi propune să achiziţioneze peste 80 de astfel de autovehicule şi mai mult de 100 de autovehicule echipate cu motoare Euro 6.
În 2022, Aquila a investit 220 milioane euro într-o centrală fotovoltaică, cu o capacitate totală de 230 KW, astfel că, la finalul anului, 53% din energia electrică consumată de companie provenea din surse regenerabile.
Aquila este unul dintre liderii pieţei de distribuţie de bunuri de larg consum din România şi Republica Moldova, fiind activă de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare. Compania s-a listat la BVB în noiembrie 2021, ca urmare a unei oferte publice iniţiale în valoare de 367 miloane lei, cel mai mare IPO derulat de o companie antreprenorială românească pe piaţa de capital locală.
Deşi se tranzacţionează cu un discount de 25% faţă de preţul de la IPO, Aquila este top performer în indicele BET în 2023, cu o creştere de 24% de la începutul anului până în prezent, fiind inclusă totodată în indicele FTSE Global Micro Cap.
• Politica de Fuzuni & Achiziţii
În zona de M&A, strategia Aquila este orientată spre achiziţionarea de distribuitori de bunuri de larg consum, respectiv de producători de branduri proprii (cu focus pe zona de produse alimentare), care să ofere sinergie prin portofoliul de produse şi modelul operaţional.
În 2022, Aquila a trecut prin negocieri cu peste 15 companii, dintre care cinci au rămas în vizorul companiei ca potenţiale ţinte de achiziţie: cu două dintre ele se află în faza de NBO ("Non-Binding Offer"), cu alte două în faza de prospectare, iar cu una dintre companii - în stadiu avansat de negociere de preţ, achiziţie aşteptată să se realizeze în 2023.
În 3 martie 2023, la câteva zile de la publicarea rezultatelor preliminare, Aquila a participat la cea de-a 10-a ediţie a Zilei Investitorilor din România, organizată la Londra. Conferinţa a întrunit, pe de o parte, cele mai mari companii de pe piaţa românească, şi, pe de altă parte, un număr mare de investitori instituţionali, cu un interes ridicat pentru piaţa românească. Valoarea activelor gestionate de aceşti investitori instituţionali se ridică la peste 200 miliarde euro.
Sursele articolului menţionate de TradeVille în acest raport sunt TradeVille Podcasts, Teleconforinţa rezultate 2022, WOOD & Company.
.......................................................
Analiza TradeVille poartă următorul disclaimer:
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual.