CNTEE Transelectrica SA a elaborat o listă deschisă de proiecte strategice, care vor permite flexibilizarea Reţelei Electrice de Transport, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, nivelul actual de dezvoltare a Reţelei Electrice de Transport (RET) necesită o accelerare a stadiilor de realizare a proiectelor de infrastructură energetică, în scopul asigurării trecerii graduale la o economie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. Pentru a obţine o reconfigurare a sistemului energetic şi a reţelei de transport al energiei electrice în acord cu noile direcţii stabilite prin pachetele legislative europene "Green Deal" şi "Fit for 55", ţintele de realizare a planurilor de investiţii implementate de CNTEE Transelectrica SA trebuie să le depăşească pe cele planificate deja. Tranziţia energetică impune o adaptare rapidă a reţelei electrice de transport şi intensificarea ritmului de extindere a acesteia prevăzut în Planul de Dezvoltare a RET 2020 - 2029.
În acest context, Guvernul României a aprobat recent, la propunerea Secretariatului General al Guvernului - autoritatea publică tutelară a CNTEE Transelectrica SA, un Memorandum cuprinzând un Plan de Acţiuni al Companiei care prevede realizarea unor proiecte investiţionale esenţiale pentru consolidarea reţelei electrice de transport.
În plus, în ultima perioadă au fost organizate mai multe întâlniri între reprezentanţi ai Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Energiei şi ai CNTEE Transelectrica SA.
Discuţiile au condus la concluzia comună privind necesitatea simplificării procesului de implementare a unor proiecte de importanţă naţională în domeniul energiei electrice.
În consecinţă, CNTEE Transelectrica SA a elaborat o listă deschisă de proiecte strategice, care vor permite flexibilizarea Reţelei Electrice de Transport. Propunerea Companiei cuprinde minim 20 proiecte, unele dintre ele aflate deja în derulare, pentru care este necesară accelerarea ritmului de implementare:
1. Linia Electrică Aeriană (LEA) 400 kV Porţile de Fier - Reşiţa;
2. LEA 400 kV dublu circuit Reşiţa - Timişoara - Săcălaz - Arad;
3. LEA 400 kV dublu circuit Cernavodă - Stâlpu, cu un circuit de intrare / ieşitre în Staţia Gura Ialomiţei;
4. LEA 400 kV dublu circuit Smârdan - Gutinaş;
5. LEA 400 kV Gădălin - Suceava;
6. LEA 400 kV Suceava - Bălţi (Republica Moldova);
7. LEA 400 kV Medgidia Sud - Constanţa Nord;
8. LEA 400 kV Isaccea - Tulcea Vest;
9. Linia Electrică Subterană (LES) Bucureşti Sud - Grozăveşti;
10. LES 400 kV Domneşti - Grozăveşti;
11. Staţia 400/110 kV Grozăveşti;
12. Închiderea Inelului de 400 kV Bucureşti - Ilfov, în zona de est;
13. Reconductorarea LEA 400 kV Bucureşti Sud - Gura Ialomiţei;
14. Reconductorarea Axului 400 kV Bucureşti Sud - Pelicanu - Cernavodă;
15. Reconductorarea Axului 220 kV Gutinaş - Dumbrava - Stejaru - Gheorgheni -
Fântânele - Ungheni;
16. Reconductorarea Axului 220 kV Urecheşti - Târgu Jiu Nord - Paroşeni - Baru Mare - Hăşdat;
17. Reconductorarea LEA 220 kV Porţile de Fier - Reşiţa circuitele 1 şi 2;
18. Trecerea la tensiunea de 400 kV a Axului 220 kV Brazi Vest - Teleajen - Stâlpu şi reconductorarea acestuia;
19. LEA 400 kV Stâlpu - Braşov;
20. Linii noi de curent alternativ şi de curent continuu de evacuare a producţiei eoliene on-shore şi off-shore din zona Dobrogea, respectiv a producţiei generate de Unitatea 3 şi de Unitatea 4 ale Centralei Electrice Nucleare de la Cernavodă, pe traseul Tuzla - Podişor şi Podişor - Corbu - Hurezani - Haţeg - Recaş - Horia - Nădlac.
În acest sens, atât autorităţile publice centrale, cât şi CNTEE Transelectrica SA vor întreprinde în perioada imediat următoare demersuri pentru urgentarea realizării proiectelor mai sus menţionate, astfel încât România să-şi atingă obiectivele europene pentru orizontul de timp 2030 - 2050.