Conpet Ploieşti (COTE), compania naţională de transport al produselor petroliere, doreşte să se finanţeze de pe piaţa de capital, unul dintre proiectele sale viitoare fiind oleoductul Piteşti - Pancevo (Serbia), a declarat Liviu Iliaşi, directorul general al companiei.
Domnia sa a precizat, ieri: "Construcţia oleoductului ar costa 200 de milioane de euro. Ca să asigure finanţarea, Conpet intenţionează să apeleze la piaţa de capital, acesta fiind şi unul dintre motivele listării companiei la categoria I a Bursei de Valori Bucureşti (BVB)".
Astfel, reprezentanţii societăţii speră ca tracerea de pe segmentul Rasdaq la categoria I a BVB să le crească vizibilitatea în faţa investitorilor.
Liviu Ilaşi a recomandat celor care doresc să investească sănătos şi pe termen lung să se uite la Conpet. Potrivit domniei sale, societatea este solidă, fără datorii.
"Conpet este o companie care merită eforturile noastre pentru a-i creşte vizibilitatea", a spus, la rândul său, CEO-ul Bursei de Valori Bucureşti, Ludwik Sobolewski.
• Conpet vrea o interconectare strategică pentru România
Compania naţională de transport al produselor petroliere dispune de o reţea de conducte în lungime de 3.800 de km şi de o capacitate de transport de 27,5 milioane de tone, cu un grad mediu de utilizare de 60-62%, având astfel un excedent de capacitate de transport.
În acest context, compania plănuieşte construirea, în parteneriat cu ruşii de la Gazprom, cu Oil Terminal şi Transnafta (transportatorul sârb de ţiţei) a unei conducte până în Serbia, la rafinăria Pancevo. Conducta va avea o capacitate estimată de transport de 7,5 milioane de tone de petrol pe an.
Astfel, oleoductul Constanţa - Piteşti - Pancevo va avea o lungime de 760 km, din care 320 de km leagă Constanţa de Piteşti (n.r. reţeaua existentă a Conpet). Proiectul are drept scop asigurarea unei rute sigure de transport a petrolului către rafinăria deţinută de ruşi.
Liviu Ilaşi a explicat: "În România, există trei transportatori de energie: Conpet (COTE), Transelectrica (TEL) şi Transgaz (TGN). Atât Transelectrica, cât şi Transgaz au conexiuni externe. Conpet încă nu are. Este vital ca şi Conpet să se interconecteze cel puţin regional. Nu este o ambiţie conjuncturală, ci o realitate".
Pentru realizarea proiectului Piteşti - Pancevo, se va întocmi un studiu de fezabilitate, menit să stabilească costurile şi beneficiile implementării acestuia. Studiul de fezabilitate va constitui baza de discuţii între Conpet şi posibilii săi parteneri în dezvoltarea proiectului, respectiv Gazprom Neft, acţionarul majoritar al rafinăriei NIS din Pancevo, compania sârbă de transport ţiţei Transnafta şi Oil Terminal.
Potrivit lui Liviu Ilaşi, construirea conductei de transport petrolier are drept scop alimentarea rafinăriilor din Serbia, dar nu exclude extinderea ei, probabil într-o conjunctură favorabilă, chiar dacă momentan proiectul vechi al oleoductului Constanţa-Trieste este abandonat (n.r. ruta de transport a ţiţeiului era prevăzută iniţial până în Italia, la Trieste).
Principalii parteneri de afaceri ai Conpet sunt Petrom (66%), Petrotel-Lukoil SA (31%) şi Rompetrol Rafinare SA (3%).
Compania a raportat, în primul semestru al anului 2013, un profit net de 25,8 milioane lei (5,8 milioane euro), în creştere cu 25,7% faţă de câştigul din aceeaşi perioadă a anului trecut.
1. fără titlu
(mesaj trimis de marius în data de 06.09.2013, 13:41)
teoretic suna bine, practic o bursa se construieste cu companii puternice, una fiind romgaz care se pare ca urmeaza sa se listeze se facto aiurea prin lume; deci nu mai inteleg nimic ori vrem bursa puternica aici ori ne facem ca incropim ceva din maruntisuri ??