Transportatorii au protestat, ieri, din nou, împotriva scumpirii carburanţilor, solicitând Guvernului să sto³peze creşterea necontrolată a preţurilor, asigurarea transparenţei structurii preţurilor şi să returneze acciza aferentă transporturilor rutiere comerciale. Ei arată, într-un comunicat remis redacţiei, că în anul 2010 până în decembrie, au înregistrat o creştere a preţului la carburanţi (motorină) cu circa 30%.
Anul 2011 a început cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburanţilor - acciza la benzină a ajuns la pragul minim din UE de 359 euro/1000 litri, încheind perioada de tranziţie de patru ani, iar acciza la motorină, majorată la 302,51 euro/1000 litri, îşi urmează calendarul de creştere până la 1 ianuarie 2013, când trebuie să atingă un minim de 330 euro/100 litri.
Uniunea Transporatorilor Rutieri din România (UNTRR) mai susţine că preţul carburantului fără taxe este mai mare în România decât în alte ţări europene, care nu dispun nici de resurse proprii şi nici de acces maritim: "Astfel, am constatat că, în 2011, în România, preţul de referinţă final în euro al celei mai ieftine motorine este 1,179 euro/litru conform preţurilor de referinţă, accizelor şi TVA valabil în ianuarie 2011, iar fără accize şi TVA preţul este de 0,64 euro/litru. În Austria, preţul de referinţă este 1,225 euro/litru, din care acciza este 0,37 euro/litru, iar TVA de 20% reprezintă 0,204 euro/litru, preţul fără taxe fiind, conform Ministerului Economiei din Austria, de 0,585 euro/litru, diferenţa reprezentând marja industriei".
În Germania, conform asociaţiei petroliştilor, preţul de referinţă este 1,25 euro/litru, cu o acciză de 0,47 euro/litru, cu o valoare de 0,458 euro/litru şi cu o marjă de 0,125 euro/litru pentru industrie.