Primele 9 luni ale anului 2023 au marcat o creştere a tranzacţiilor de relocare şi extindere de birouri cu suprafeţe de peste 3.000 mp, creştere cu 11% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. De asemenea, din punct de vedere al domeniilor de activitate, industria IT&C a avut o pondere surprinzător de mare, 42% din totalul tranzacţiilor realizate, faţă de numai 25% în primele 3 trimestre din 2022. Ambele evoluţii arată o creştere a accentului pus de marii jucători - inclusiv cei din industria IT&C - revenirea angajaţilor la birou într-o măsură din ce în ce mai mare, conform unui comunicat al companiei ESOP.
Creşte dinamica sediilor cu suprafeţe mari (peste 3.000 mp)
Din totalul de aproximativ 158.000 mp tranzacţionaţi în primele 3 trimestre din 2023, 65.500 mp au fost reprezentaţi de tranzacţiile peste 3.000 mp, reprezentând o pondere de 45%, faţă de numai 34% în aceeaşi perioadă a anului precedent.
Cea mai accelerată creştere s-a resimţit pe segmentul 3.001-5.000 mp, unde a avut loc o dublare a suprafeţelor închiriate, şi de asemenea, pe segmentul tranzacţiilor de peste 10.000 mp - unde creşterea a fost de aproximativ 70%. "Constatăm recent o atenţie crescută pe care marile companii o acordă spaţiului de lucru în prezent, şi întoarcerii - în sistem hibrid desigur - la biroul fizic", remarcă Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP Consulting l CORFAC International.
Tendinţa de revenire la sistemul de lucru de la birou în rândul companiilor a devenit tot mai evidentă în ultima perioadă şi la nivel global. Această schimbare de paradigmă vine în contextul unei intense dezbateri privind avantajele şi dezavantajele muncii de la distanţă.
Discuţii intense şi în afara ţării despre revenirea la birou a angajaţilor
Unul dintre motivele principale care stau la baza acestei tendinţe de revenire la birou este legat de cultura organizaţională. Potrivit unui sondaj realizat de Korn Ferry în Statele Unite, doi din trei lideri de companii consideră cultura organizaţională ca reprezentând peste 30% din valoarea de piaţă a companiei lor. Mulţi lideri sunt de părere că o cultură puternică poate fi stabilită şi menţinută doar dacă toţi angajaţii lucrează în acelaşi spaţiu fizic cel puţin o parte din timp. Acest argument este susţinut de mulţi CEO care afirmă că productivitatea angajaţilor este mai mare în birou. De exemplu, Andy Jassy de la Amazon a declarat că "este mai uşor să înveţi, să modelezi, să practici şi să întăreşti cultura noastră atunci când suntem în birou împreună şi suntem înconjuraţi de colegi".
În ceea ce priveşte implementarea noilor politici de revenire la birou, există o varietate de abordări adoptate de către companii. De exemplu, Goldman Sachs doreşte ca angajaţii să lucreze cinci zile pe săptămână la birou.
Google ia în considerare prezenţa angajaţilor la birou în evaluările performanţelor. Un raport realizat de Resume Builder, pe baza unui sondaj efectuat asupra a 1.000 de lideri de companii, arată că aproape 30% dintre companii ameninţă cu concedierea angajaţilor care nu respectă cerinţele privind prezenţa la birou.
Doar 2% dintre liderii de afaceri au declarat că nu intenţionează niciodată să solicite angajaţilor să lucreze în persoană.
Deşi există o tendinţă clară de revenire la birou, modelele de lucru hibride devin tot mai populare. Majoritatea angajaţilor susţin un program de lucru hibrid, în care lucrează cel puţin o zi pe săptămână de la distanţă şi celelalte zile în birou. Această abordare permite o flexibilitate mai mare şi este susţinută de 68% dintre angajaţii cu normă întreagă, conform unui sondaj realizat de Bankrate.
Cele mai dinamice industrii pentru piaţa de birouri în T1-T3 2023
După evoluţii timide, mult sub marja cu care ne-a obişnuit în anii pre-pandemie, industria IT&C înregistrează un avânt simţitor în 2023. Cu o pondere de 42% în totalul tranzacţiilor de (Pre) Închirieri şi Expansiuni, mai exact 62.000 mp, creşterea este semnificativă faţă de nivelul de numai 37.000 înregistrat în aceeaşi perioadă a anului precedent.
Serviciile financiare şi cele personale reprezintă următoarele industrii ce conduc în clasamentul domeniilor de activitate.
Dacă în ultimul an tranzacţiile de relocare a sediilor companiilor IT & C s-au axat în special pe o diminuare a spaţiului închiriat, însă balansând cu creşterea calităţii spaţiului, una dintre tranzacţiile principale din trimestrul 3 din 2023, implicând o companie din domeniul IT&C (Adobe), a reprezentat în premieră o expansiune a spaţiului ocupat în noul sediu.
Care sunt ultimele evoluţii ale tranzacţiilor de Renegociere & Reînnoire?
În privinţa prelungirilor contractelor existente, creşterea nivelului de tranzacţionare este mai mult de 2,4 ori în primele trei trimestre din 2023 faţă de 2022, ceea ce arată că o parte dintre companii au ales să prelungească contractele în actualele locaţii pentru a asigura spaţiul necesar revenirii angajaţilor la birou într-un număr cât mai mare chiar în sistemul hybrid de venire prin rotaţie.
"Cu toate că revenirea la birou este în plină desfăşurare, încă se caută găsirea unui echilibru între cerinţele de lucru de la birou venite din partea CEO pentru păstrarea şi consolidarea culturii organizaţionale şi nevoile şi preferinţele angajaţilor de a lucra o parte din timp de la distanţă", considera Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP.