Metrorex a semnat ieri, la sediul Ministerului Transporturilor, contractul pentru ultima porţiune a magistralei M6, între staţiile Tokyo(Complex Comercial Băneasa) şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Otopeni. Contractul, în valoare de 1,27 miliarde lei pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor la acest tronson, va fi executat de o asociere de companii din Turcia - Gulermak A-ir Sanayi Inşaat Ve Taahhut A.S.-Somet SA.
Finanţarea contractului este asigurată din fonduri de la bugetul de stat şi fonduri externe rambursabile (împrumut de circa 300 milioane euro acordat de Japonia), iar lucrările la linia de 7,6 kilometri şi construirea celor 6 staţii sunt programate să dureze 48 luni de la data emiterii ordinului de începere.
Cele 6 staţii de metrou care vor fi realizate pe tronsonul respectiv se vor numi Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu, Aeroport Otopeni. După finalizare, acest lot va completa traseul Magistralei 6 de metrou şi va asigura legătura între actuala staţie de metrou 1 Mai existentă şi Aeroportul Otopeni.
Magistrala 6 a metroului bucureştean va avea în total o lungime de 14,2 kilometri şi 12 staţii de metrou şi va fi deservit de 12 trenuri pe care Metrorex va trebui să le cumpere.
Contractul semnat ieri vizează doar proiectarea şi execuţia structurilor de rezistenţă, dar mai e nevoie ca Metrorex să semneze şi alte contracte pentru echipamente, calea de rulare, finisaje şi trenuri. Metrorex estimează că toate contractele vor fi semnate pe parcursul lucrărilor, iar anul 2027 este termenul de punerea în exploatare a întregii magistrale M6.
În afara acestui tronson din M6, compania turcă Gulermak va proiecta şi construi în asociere cu Alstom şi Arcada metroul din Cluj Napoca.
În ceea ce priveşte tronsonul de metrou pentru care a fost semnat ieri contractul, achiziţia publică a fost demarată în noiembrie 2021, în ciuda unui raport prin care experţii Băncii Europene de Investiţii arătau că magistrala M6 nu ar fi rentabilă din cauza costurilor ridicate, dublării sale de actuala cale ferată existentă între Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni şi construirea unui nou terminal principal al Aeroportului unde noua magistrală de metrou nu ar ajunge.
Potrivit documentului citat, rentabilitatea proiectului, aşa cum apare el acum în planurile Metrorex, e departe de a fi la un prag acceptabil, doar 0,17% faţă de 5% cât e pragul normal pentru ca un proiect să fie considerat fezabil.