Atentatele sinucigaşe din Istanbul, înrăutăţirea relaţiilor cu Kremlinul şi perioada dificilă prin care trece clasa mijlocie din Rusia pun probleme industriei turistice a Turciei, transmit agenţiile Reuters şi DPA, citate de Agerpres.
Numărul turiştilor străini care au vizitat Turcia a scăzut cu 28% în aprilie, cel mai semnificativ declin din ultimii 17 ani, arată datele oficiale publicate vineri.
Sectorul turistic asigură peste un milion de locuri de muncă şi este responsabil pentru 4,5% din PIB-ul Turciei, evaluat la 800 miliarde de dolari.
În luna ianuarie, un atentator sinucigaş s-a aruncat în aer în apropiere de Moscheea Albastră din Istanbul, provocând decesul a 12 turişti din Germania, ţară de unde vin cei mai mulţi turişti străini care vizitează Turcia. Există riscul ca turiştii din ţările bogate, cum sunt cei germani, să se îndrepte spre alte destinaţii de vacanţă, într-un moment în care turiştii ruşi, a doua mare piaţă pentru industria turistică din Turcia, vor rămâne acasă din cauza tensiunilor politice dintre Moscova şi Ankara.
Ministerul Turismului a anunţat vineri că 1,75 milioane de persoane au vizitat Turcia în aprilie, în scădere cu 28,07% comparativ cu perioada similară din 2015. Este cel mai semnificativ declin din mai 1999. Numărul turiştilor ruşi şi germani care au vizitat Turcia a scăzut cu 79% şi, respectiv 35% în aprilie. De asemenea, au fost mai puţini turişti din UE, SUA, Japonia şi Australia.
Economiştii se tem că veniturile din turism vor scădea cu un sfert în acest an, ceea ce va costa Turcia aproximativ opt miliarde de dolari şi va şterge peste o jumătate de punct din creşterea economică. De asemenea, în condiţiile în care anul trecut turismul a fost responsabil pentru jumătate din câştigurile la contul curent, reducerea numărului de vizitatori va crea probleme şi pentru obiectivul Băncii centrale de a reduce deficitul de la nivelul îngrijorător de 4,5% din PIB înregistrat în 2015.
Autorităţile turce au anunţat deja un plan vizând acordarea unui suport de urgenţă pentru sectorul turistic, ce include un grant de 255 milioane de lire (87 milioane de dolari) precum şi o facilitate care va permite companiilor din turism să-şi restructureze datoriile. Deocamdată nu este clar dacă care va fi impactul acestor măsuri.