ULTIMA ORĂ Vinci-Aktor a renunţat la construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov
ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Companii #Construcţii / 15 aprilie 2010
Ministerul Transporturilor a anunţat, ieri seară, în jurul orei 17.30, că asocierea Vinci-Aktor, care trebuia să cons-truiască, pentru 1,2 miliarde de euro, autostrada Comarnic-Braşov, a denunţat unilateral contractul de concesiune. Notificarea primită de minister arată că, în conformitate cu documentul semnat pe 15 ianuarie, oricare dintre părţile semnatare poate renunţa la contract, în 90 de zile de la semnare, fără plata de despăgubiri sau compensaţii. Notificarea nu arată şi care sunt cauzele acestei renunţări.
Ziua de ieri a fost plină de zvonuri, încă de dimineaţă, privind soarta contractului semnat de Ministerul Transporturilor cu consorţiul Vinci-Aktor, pentru autostrada Comarnic-Braşov. Potrivit unor surse, cons-trucţia se amână din cauza faptului că Vinci-Aktor nu a găsit finanţare pentru demararea construcţiei. Alte surse susţin că oficialii Ministerului Transporturilor şi cei ai cons-tructorilor nu s-au înţeles asupra unui act adiţional care trebuia să clarifice anumite aspecte financiare.
Ieri după-amiază, în jurul orei 16.00, ministrul Transporturilor Radu Berceanu nici nu a confirmat şi nici nu a infirmat zvonurile, spunând că va face declaraţii oficiale după ce va discuta cu Vinci-Aktor, ca să vadă la ce concluzii au ajuns. Domnia sa a explicat: "Contractul cu Vinci-Aktor a fost semnat în ianuarie şi stipulează ca în termen de 90 de zile constructorul să vină cu clarificări privind anumite detalii tehnice ale proiectului şi structura de finanţare, ca să vedem costurile totale şi posibilităţile statului de rambursare. Trebuie să vorbesc cu consorţiul ca să văd la ce concluzii au ajuns. Termenul dat expiră în aceste zile".
Contractul semnat de minister cu Vinci-Aktor este cea mai importantă concesiune realizată după Revoluţie. Oferta cu care consorţiul a câştigat licitaţia pentru construcţia a 55 km de autostradă între Comarnic şi Braşov este de 1,2 miliarde de euro cost efectiv pentru execuţie. Statul român ar urma să plătească timp de 25 de ani circa 4,8 miliarde de euro (în afară de cheltuielile cu execuţia propriu-zisă, sunt cheltuieli cu împrumutul principal, cu împrumutul subordonat, cheltuieli legate de operare şi întreţinere, taxe, impozite şi alte costuri financiare, inflaţia, etc).
Plata ar trebui să înceapă după finalizarea construcţiei, în anul 2014. Conform graficului, anul 2010 este al proiectării şi al asigurării finanţării. Radu Berceanu a spus, ieri, presei că a solicitat acest act adiţional cu clarificări pentru că oferta celor de la Vinci-Aktor era veche, din 2008, an al derulării licitaţiei. "Este firesc să ne asigurăm care sunt exact costurile actuale de execuţie şi care este suma efectivă ce va trebui plătită de statul român", a subliniat Berceanu.