Oamenii sunt îndreptăţiţi să creadă şi, cel mai adeseea, cred "de la sine", că politicienii sunt, dacă nu din cale afară de competenţi şi deştepţi, măcar cu scaun la cap şi cu un dram de bun simţ. Nu neapărat în exces, dar măcar atît cît e nevoie ca să nu o iei la fiecare doi paşi prin bălăriile patriei, ori să dai în toate gropile generos plantate în cale. Această presupoziţie operează şi atunci cînd, într-o societate cît de cît normală, cineva se apucă să facă o lege, un act normativ, ori o constituţie. Nu stai să prevezi toate situaţiile absurde! Presupui că bună-credinţa celor care operează cu reglementarea res-pectivă va fi îndeajuns, astfel încît şi fără prevederi exprese, să ocolească acele ramuri din graful acţiunilor posibile care duc în fundături, neunde. Ei bine, România se dovedeşte, încă o dată, tărîmul tuturor posibilităţilor...mai ales al celor "care nu se poate"! În cazul de faţă, este vorba despre "coabitare".
Pentru organizarea post-decembris-tă a instituţiilor guvernării sale, Româ-nia a împrumutat şi hibridat unul dintre cele mai disfuncţionale modele operante în marile democraţii, cel al actualei Republici Franceze. Sistemul francez este îmbibat pînă la saturaţie de aspiraţia "autocratului suprem"; "greaua moştenire" transferată de la Ludovic al XIV-lea, la Napoleon şi de la el, pînă la De Gaulle. În sistemul constituţional actual al Franţei, aceas-ta se traduce prin crearea unei funcţii prezidenţiale aproape echivalentă, ca autoritate, cu cea regală! De altfel, reşedinţa oficială a instituţiei prezidenţiale se află în fostele palate regale!!! Preşedintele stă cocoţat deasupra Guvernului, iar, în plus, are importante prerogative şi asupra Parlamentului, dacă ne referim fie şi numai la privilegiul dizolvării acestuia. Această organizare struţo-cămilară, republican-regalistă, duce la situaţia în care Preşedintele ales direct, de o anume culoare politică (a fost cazul socialis-tului Mitterrand, spre exemplu) este obligat să conlucreze/prezideze cu o majoritate parlamentară de culoare politică opusă şi, pe cale de consecinţă, cu un guvern/prim-ministru din aceeaşi tabără ostilă politic. Situaţia a fost botezată de francezi: coabitare! Englezii i-au spus "În pat cu duşmanul"!!!
Prin hibridare, Constituţia Româ-niei a creat o struţo-cămilă la pătrat! O funcţie prezidenţială, mult mai slabă, dar cu aspiraţii dominante, la fel de mari. Prin urmare ea nu este cocoţată peste Guvern, dar a rupt în două atribuţiile executive şi a creat de facto două guverne: unul aprobat de Parlament şi condus (teoretic!!!) de Primul Ministru, iar altul, desprins din trupul primului, un fel de Cabinet, după modelul britanic, (miniştrii cei mai importanţi: finanţe, justiţie, apărare etc. ), altoit însă cu şefii serviciilor de informaţii plus şeful Statului Major, ba chiar şi un Consilier prezidenţial, condus de data aceasta de Preşedinte şi funcţionînd sub umbrela instituţională a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Cu un preşedinte de o culoare politică, Iohannis, şi cu un Parlament/Guvern PSD, de culoare opusă, guvernarea României este obligată să evolueze în sistem de coabitare, pe marginea subţire a unei prăpastii de hăul căreia doar un echilibru desăvîrşit te poate feri. Ei bine, Iohannis şi Drag-nea/Dăncilă, într-o unitate deplină a inconştienţei, au aruncat cît colo orice preocupare pentru echilibru şi funcţionalitate a guvernării. Tot ceea ce-i mai interesează este bătălia pentru supremaţia orgoliilor şi abia după aceea bătălia pentru cîştigarea viitorului mandat la Cotroceni. Guvernarea Româ-niei? Nu are decît să se aleagă praful... cui... ce-i pasă??!!! Supărat că la rectificarea bugetară toate instituţiile au primit suplimentar bani, mai puţin cele aflate în ograda autorităţii prezidenţiale (apărare, servicii), de la care s-au luat bani, şi profitînd de prevederea constituţională care obligă guvernul să treacă bugetul/rectificarea bugetară prin CSAT, Iohannis, Preşedintele, şi-a încercat puterile şi s-a pus de-a curmezişul deciziei cabinetului. Cum? Prin suspendarea şedinţei CSAT, care urma să discute rectificarea bugetară!!!! Adică, pe procedură, că pe fond nu avea în nici un chip sorţi de izbîndă!!! Cum a răspuns Guvernul? Pe procedură! A zis că şi-a făcut datoria să ceară avizul CSAT şi, prin urmare, a adoptat soluţia de rectificare care i-a convenit, fără să-i mai pese de "nazurile şi fiţele" lui Iohannis.
Dacă în operaţiunea "Market Garden" podul de la Arnheim s-a dovedit unul prea îndepărtat pentru trupele aliate, în operaţiunea "Guvernarea României", coabitarea politică este un pod încă şi mai puţin accesibil, aflat mult dincolo de orizontul oamenilor noştri politici. Dacă mai era nevoie de o probă a dispreţului "clasei noastre politice" pentru cetăţeni, pentru orice considerente raţionale, a totalei şi inconşientei ei lipse de preocupare pentru consecinţele instituţionale, juridice, economice şi sociale ale acţiunilor luate în exercitarea mandatului puterii, dacă mai dorea cineva să măsoare pînă unde poate merge absurdul, iaca "păs-torii treburilor publice" aflaţi la Cotroceni şi la Palatul Victoria ne-au pus sub ochi gema în structurile căreia se oglindeşte, în toată splendoarea ei naturală, incalificabila prostie, exihată în funcţia publică.
1. nimic nu functioneaza asa!
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2018, 00:15)
Cea mai mare prostie este coabitarea..sau cum spuneti cu dusmanul in pat!...cooperativa munca in zadar!
1.1. Tratatul de la Lisabona nerespectat pt coabitare! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 08.09.2018, 13:17)
Degeaba Tratatul de la Lisabona incearca sa elimine coabitarea..statele membre prefera acest model al leaving with the enemy!..total neproductiv!
1.2. erata (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 08.09.2018, 13:31)
sleeping with the enemy not lleaving
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2018, 00:23)
Planul de acțiune era format din două operațiuni:
MARKET: Armata I aliată aeropurtată trebuia să cucerească podurile și alte regiuni sub comanda tactică a generalului Browning și
GARDEN: forțele terestre ale Armatei a 2-a britanice în frunte cu Corpul al 30-lea trebuiau să atace spre nord sub comanda generalului locotenent Brian Horrocks.
Operațiunea a debutat cu un succes – capturarea podului de peste Waal de la Nijmegen pe 20 septembrie – dar...
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2018, 02:37)
... zice-se ca un planor s-a prabusit din cauza de supra sarcina ... suprasarcina datorata unui jeep "planorat" pentru "confortul" unui general ... jeep care ar fi continut si planurile "market gardenul"-ului ...
3. Coabitare
(mesaj trimis de Salomeea în data de 08.09.2018, 10:58)
Se vede acest lucru în alegerea președintelui PE dar acest lucru se schimbă la 2 ani....si jumătate.
3.1. Angela Merkel si Donald Tusk (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Silvia în data de 08.09.2018, 13:12)
Liderii statelor membre ale Uniunii Europene, reuniţi anul acesta la Bruxelles în cadru informal, au respins propunerea ca preşedintele Comisiei Europene să fie în mod automat unul dintre 'capii de listă' selecţionaţi de către partidele politice europene pentru alegerile europarlamentare, dar şi ideea ca funcţia respectivă să fuzioneze cu cea de preşedinte al Consiliului European.
Ambele iniţiative reflectă lupta pentru putere între instituţiile UE, precum Comisia Europeană şi...
3.2. coabitare si la nivel UE (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 08.09.2018, 13:14)
''Nu se poate spune, pur şi simplu, că (viitorul preşedinte al Comisiei) va fi candidatul celui mai puternic partid. Trebuie văzut ce raport al majorităţii se poate forma. Există guverne naţionale unde partidul cel mai puternic nu este cel care furnizează şeful guvernului'', a subliniat şi cancelarul german Angela Merkel.
4. sunt adepta generalului De Gaule
(mesaj trimis de Penelope în data de 08.09.2018, 13:54)
În viziunea generalului De Gaulle, președintele Republicii era mai presus de partide , iar noțiunea de la « coabitare » nelalocul ei, căci « nu este de acceptat o dualitate a puterii la vârf ». Și dacă totuși asta se întâmplă, asta ar însemna că președintele nu mai are încrederea poporului, singura posibilitate ce-i mai rămâne fiind să-și dea demisia.
Pentru el, alegerea primului ministru trebuia să se facă astfel încât să existe...
4.1. compatibilitatea este necesara (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Anna în data de 08.09.2018, 13:56)
In orice context compatibilitatea este primordiala..incepand cu cine dormi in pat, viata sociala si sfarsind cu viata politica..
4.2. armonia (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 08.09.2018, 13:58)
In India nimic nu se face sara compatibilitate...casatoriile se fac dupa ce s-a facut compatibilitatea...ei chiar sunt intelepti! Fara armonie nimic nu se poate construi!
5. exemplu francez
(mesaj trimis de RS în data de 08.09.2018, 14:12)
Președintele Republicii nu este obligat să dizolve Parlamentul și poate alege să numească un Guvern mai consensual. De altfel în zilele noastre o singură moțiune de cenzură a dus la răsturnarea guvernului francez. Era în 1962, cu guvernul Pompidou, sub președinția generalului De Gaulle. Acesta din urmă s-a grăbit să uzeze de puterea sa de dizolvare a Parlamentului (camera Deputaților) ,și i-a cerut lui Georges Pompidou să aștepte dizolvarea...
6. rwgele soare - propriul prim-ministru
(mesaj trimis de Salomeea în data de 08.09.2018, 23:50)
Domnia lui Ludovic începe practic în momentul morţii cardinalului Mazarin, în 1661. Regele nu va mai apela la ministeriatul unui nou cardinal, punând astfel capăt perioadei în care statul a fost practic condus de aceşti cardinali-miniştri (Richelieu şi Mazarin). Guvernarea lui Ludovic a stat sub semnul teoriei dreptului divin al regilor şi, implicit, a lipsei restricţiilor domniei monarhice. Regele a fost propriul său prim-ministru şi a guvernat cu ajutorul a doar câţiva miniştri aleşi, fără...
6.1. erata (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 08.09.2018, 23:51)
regele ...domniei sale...scuze mi-a scapat.