Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România salută publicarea de către Comisia Europeană (CE) a primului set de clarificări referitoare la noile prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, prin care Executivul comunitar ţine cont de drepturile omului şi lasă la alegerea şoferilor profesionişti unde să îşi efectueze odihna legală, se arată într-un comunicat de presă.
Totodată, Comisia Europeană reconfirmă precizările transmise UNTRR şi Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) încă din 2019, conform cărora autorităţile naţionale de control nu pot solicita şoferilor să prezinte documente care să dovedească faptul că repausul lor săptămânal normal care precedă inspecţia rutieră nu a fost efectuat în vehicul, precizează UNTRR.
În data de 30.11.2020, Comisia Europeană a publicat primul set de răspunsuri care oferă clarificări la o serie de întrebări ridicate de UNTRR alături de IRU şi de alte părţi interesate cu privire la interpretarea Regulamentului (UE) 2020/1054 privind timpii de conducere şi odihnă ai şoferilor profesionişti. Executivul comunitar arată că prevederile noului Pachet Mobilitate 1 referitoare la obligaţia întoarcerii acasă a şoferilor şi interzicerea repausului săptămânal normal în cabina camionului, acoperite de clarificările CE recent publicate, fac în prezent obiectul procedurii de anulare în faţa Curţii de Justiţie UE, precizându-se că numai Curtea de Justiţie a Uniunii Europene este competentă să interpreteze în mod autoritar dreptul Uniunii.
Conform clarificărilor aduse de Comisia Europeană privind Pachetul Mobilitate 1 - Regulamentul 1054/2020, firmele de transport au obligaţia de a organiza întoarcerea acasă a şoferilor la centrul operaţional al firmei sau la locul de reşedinţă al şoferului, însă în final este alegerea şoferilor profesionişti unde să îşi efectueze odihna legală. Executivul comunitar arată că locul în care şoferul îşi petrece în cele din urmă odihna este alegerea acestuia, exemplificând că un şofer îşi poate informa angajatorul cu privire la decizia sa de a merge în alt loc decât centrul operaţional al angajatorului sau rezidenţa sa, de exemplu pentru o vacanţă. În timp ce şoferul îşi poate alege locul de odihnă, acesta nu are nicio posibilitate de a elibera angajatorul de obligaţiile sale de a organiza munca care să permită întoarcerea regulată "acasă". Această obligaţie a întreprinderii de transport rămâne, indiferent de declaraţia conducătorului auto.
Cu toate acestea, Comisia Europeană nu a răspuns încă întrebărilor adresate de transportatorii români, precum clarificarea "locului de reşedinţă" şi a posibilităţii de organizare a întoarcerii acasă a şoferilor în centrele logistice deţinute de firmele româneşti de transport în Europa de Vest. UNTRR a reluat aceste aspecte în setul 2 de întrebări care urmează să fie adresate CE, alături de IRU.
De asemenea, şoferii nu trebuie să prezinte niciun document pentru a proba respectarea interzicerii efectuării repausului săptămânal normal în cabina camionului. În clarificările publicate, Comisia Europeană reconfirmă precizările transmise UNTRR şi IRU încă din 2019, conform cărora autorităţile naţionale de control nu pot solicita şoferilor să prezinte documente care să dovedească faptul că repausul lor săptămânal normal care precedă inspecţia rutieră nu a fost efectuat în vehicul, iar şoferii pot fi amendaţi pentru nerespectarea acestei interdicţii numai atunci când sunt prinşi efectuând un repaus săptămânal normal în interiorul autovehiculului la momentul controlului.
Cu toate acestea, UNTRR continuă să solicite CE să se asigure că toate autorităţile de control naţionale aplică proceduri corecte şi armonizate de controlare a respectării interdicţiei de efectuare a repausului săptămânal normal de peste 45 h în cabină, pentru a stopa controalele şi amenzile abuzive ale autorităţilor franceze şi belgiene privind repausul săptămânal normal al şoferilor din ultimii ani. De asemenea, până la încetarea pandemiei COVID-19, UNTRR a solicitat CE să se permită şoferilor profesionişti să îşi efectueze repausul săptămânal normal în cabină, pentru a le proteja sănătatea.
În documentul publicat recent de Comisia Europeană, sunt clarificate şi aspecte legate de efectuarea compensărilor în cazul efectuării a două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, regula feribotului, depăşirea excepţională a timpilor de conducere, conducerea în echipaj, înregistrarea trecerii frontierei.
UNTRR lucrează alături de IRU la pregătirea unui al doilea set de întrebări pentru a fi transmise Comisiei Europene, în scopul clarificării tuturor prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind timpii de conducere şi de odihnă, precum şi ale prevederilor celorlalte dosare din Pachetul Mobilitate 1, şi anume detaşarea lucrătorilor, cabotajul şi accesul la profesie. Transportatorii români sunt invitaţi să semnaleze UNTRR (office@untrr.ro ) toate aspecte neclare ale noilor reguli europene pentru situaţiile reale din practică.