Echilibrul financiar şi programele de modernizare de la Căile Ferate Române (CFR) exclud pe moment posibilitatea unor concedieri la cele trei divizii ale companiei, a declarat pentru Rompres, directorul general al Direcţiei de Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Vasile Olievschi.
"Deocamdată am atins un echilibru în ceea ce priveşte nu-mărul angajaţilor la CFR Marfă, Călători şi Infrastructură şi nu avem planificate nici un fel de concedieri acum", a precizat Vasile Olievschi, citat de Rompres.
Olievschi a admis faptul că CFR ar putea să ia în calcul varianta unor concedieri, dar asta numai în condiţiile în care se vor manifesta tendinţe de scă-dere dramatică a pieţei în viitorul apropiat.
"Totuşi, nu mă aştept la o evoluţie negativă a pieţei de trans-port feroviar în sensul scăderii volumului de transport sau al unei creşteri exagerate în ceea ce priveşte costurile de trans-port", a spus Olievschi. În perioada 1991 - 2004, aproximativ 130.000 de angajaţi CFR (circa 60 la sută din total) au fost concediaţi, numărul angajaţilor diminuîndu-se de la 200.000 la 70.000.
Vasile Olievschi a declarat că o parte din cei 130.000 de angajaţi au fost disponibilizaţi în urma procesului de privatizare a activităţilor de întreţinere a căilor ferate, de reparare a materialului rulant, a activităţilor de industriale (sudură, semnalizare, automatizare) şi a activităţilor de salubrizare a staţiilor CFR. Unii dintre angajaţii din personalul disponibilizat încă mai lucrează la noile firme private. Din cele 23 filiale care se ocupă de activităţile de întreţinere, salubrizare sau automatizare înfiinţate, aproximativ 19 au fost privatizate în 2003.
Totodată, acesta a amintit că s-au efectuat două disponibilizări colective majore, angajaţii beneficiind de salarii compensate. Este vorba de 27.000 de angajaţi disponibilizaţi în 1998 şi de 15.000 de concedieri în perioada 2002 -2003.
Potrivit directorului Direcţiei de Transport Feroviar, reducerile de personal din transportul feroviar romînesc au făcut parte din strategia de reducere a cos-turilor la CFR.
Vasile Olievschi a subliniat că România a adoptat aproape în întregime cadrul legislativ european şi directivele Uniunii Europene privind transportul feroviar începînd cu 1998.
Între mă-surile de aliniere la standardele UE şi de pregătire pentru concurenţa acerbă în acest sector, căreia România va trebui să-i facă faţă începînd cu 2007, cele mai importante sunt creş-terea productivităţii şi atingerea unui echilibru financiar.
Unul din mijloacele pentru atingerea acestor obiective este şi reducerea de personal.
"Din moment ce am atins un echilibru financiar, iar CFR des-făşoară programe ample de investiţii pentru dezvoltare, transportul feroviar din România deţinînd o pondere foarte mare comparativ cu statele Uniunii Europene, cei 70.000 de angajaţi ai CFR nu sunt în pericol de a-şi pierde slujbele", a spus Vasile Olievschi.