Să începem cu o chestiune în aparenţă minoră. La ce vârstă primim dreptul de vot? Acela de "a alege şi de a fi ales", după cum spune teoria - cu toate că în imensa majoritate a cazurilor din această frază nu ne alegem, de regulă, decât cu stipulaţia cuprinsă în prima jumătate. Răspunsul e simplu, nu-i aşa? La 18 ani. Pentru că aşa e democratic: când devenim majori, altfel spus responsabili în faţa legii, trebuie să primim şi dreptul de a vota.
Lucrurile neimportante ni se par simple. Însă, uneori nu este aşa. Chiar zilele trecute au fost alegeri în Austria, unde vârsta minimă a votanţilor a fost de 16 ani. La celebrele alegeri din Duminica Orbului a anului 1990, vârsta minimă a fost coborâtă în România la 17 ani, aceeaşi ca în Coreea de Nord. Cetăţenii Cubei îşi înţeleg mai repede drepturile, pentru că acolo limita este de 16 ani, probabil pentru a compensa şi lipsa de opţiuni, dincolo de candidaţii comunişti. Recordul pentru precocitate îl deţine Iranul, care a organizat alegeri cu limita de 15 ani.
Ca o regulă generală însă, democraţiile au avut limita de vârstă fixată la 21 de ani. Abia după cel de-al doilea război mondial a început mişcarea de coborâre a acestei limite la 18 ani. Doar Japonia are 20 de ani, iar în Italia acestă limită e de 25 de ani pentru alegerile pentru Senat.
Ştiau ceva acei oameni, ceva ce noi am uitat? Azi ni se pare firească această limită. Să nu uităm, totuşi, că primii care au introdus-o n-au fost marii reformatori ai democraţiei din America sau din Franţa. S-a întâmplat pentru prima dată în Cehoslovacia, la alegerile din 1946. Rezultatele ne înmărmuresc chiar şi acum: comuniştii au câştigat 38% din voturi. În alegeri aproape libere, pentru standardele vremii.
Iată problema. Noi credem că extinderea scrutinului a însemnat un progres al democraţiei. Dar lucrurile sunt, vorba legendarului filozof bulgar, mai complicate. E cert că un sistem care recunoaşte dreptul de vot al femeilor sau şomerilor este mai democratic, în principiu, faţă de unul care îl neagă. Nu am nicio problemă cu acest aranjament şi nu îl contest aici. Dar e vorba în toate privinţele de o extindere a democraţiei?
Din păcate pentru cei care au în repertoriu doar soluţii simple, în lumea socială cauzele şi efectele nu sunt legate prin lanţuri puternice şi scurte. Aşa se face că extinderea democraţiei prin extinderea dreptului de vot a însemnat, în alte privinţe, şi o diluare a acesteia.
Nu credeţi? Iată câteva cifre. În 1830, înaintea reformei sistemului electoral englez, doar 3 la sută dintre cetăţenii de sex masculin aveau drept de vot. În principiu, veţi spune, era rău. Dar norma de reprezentare era, astfel, foarte scăzută. Fiecare 350 de alegători erau reprezentaţi de un membru al Camerei Comunelor. În România zilelor noastre sunt 79.000 de cetăţeni cu drept de vot reprezentaţi de un singur deputat. Alt exemplu: Camera Reprezentanţilor a Statelor Unite avea, după primele alegeri, 65 de membri. Acum are 435.
Desigur, şi numărul locuitorilor e altul la începutul secolului XXI. Dar eu întreb altceva: oare norma de reprezentare mare, asociată unui electorat masiv, nu reprezintă şi o slăbire a legăturii dintre alegător şi reprezentant? Iar democratizarea dreptului la vot nu e asociată cu Parlamente mari, ineficiente şi dominate de oligarhia liderilor de partid?
Ciudat, dar unele extinderi ale dreptului de vot nu au dus la schimbări dramatice. Recunoaşterea dreptului femeilor la vot nu a produs aproape nicio diferenţă pentru că preferinţele de vot nu depind fundamental de sexul alegătorului. Vârsta, însă, produce diferenţe notabile în sondajele de opinie şi în rezultatele finale.
În ciuda principiilor sale simple - "Putere poporului!" şi altele asemenea - o democraţie modernă e un lucru complicat. Şi pentru alegători şi pentru aleşi. Reţeaua instituţiilor sale e complicată pentru că ele acţionează, adesea, ca elemente de moderare şi control unele pentru altele. Iată de ce aceste instituţii trebuie să reprezinte uneori sensibilităţi şi interese diferite.
Nu limita de vârstă în sine e marea problemă aici. Ci uniformitatea sa. Alegerile sunt diferite pentru că instituţiile sunt diferite în natura şi scopul lor. A alege un deputat sau un grup de consilieri locali înseamnă să decizi mai degrabă pentru un gen de norme sau de reglementări. A alege un preşedinte sau un primar cred că presupune maturitatea alegerii între caractere. Iar scopul acestei variaţii trebuie să fie o societate instituţional mai bogată.
Ziarele dezbat mai tot timpul actualitatea zilei. Ce salariu are ministrul X sau cu cine s-a certat politicianul Y. Are şi asta un rost. Dar văd că chestiunile fundamentale frecvent nu sunt nici măcar sesizate. Când avem dreptul să decidem cine ne conduce? Cât de reprezentativi trebuie să fie guvernanţii? Mă tem că în absenţa acestor întrebări ne lăsăm seduşi de o simplitate înşelătoare. Iar ceea ce câştigăm pe de-o parte s-ar putea să pierdem, ca de atâtea ori, pe cealaltă.
NOTĂ:
Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.
1. Democratzia doare neicusorule
(mesaj trimis de Natafletz în data de 14.10.2008, 09:48)
Nu stiu ce varsta aveai matale in duminica orbului, dar pt informare itzi spun ca nu tineretul a bagat 85% lu nea Nelu. (si nu era nicio varsta minima 17 ani, nustiu de unde ai scos'o). Din pacate grosul generatziei cu 40-50-60 ani l'a iubit pe marele conducator. Si eu as suspenda dreptul de vot la prosti, dar din pacate, nene Avramescule, NIMENI nu poate stabili cine e ...si cine nu e... . Nu te contrazic ca maturitatea incepe mai incolo de 18 ani. Se vede in statisticile mortzilor pe sosele, dar, in ce priveste capacitatea de a intelege politica, nu are nimeni "discernamantul de a discerne", ca asta tzine de bibilica si eu fac pariu cu dumneata ca sunt pusti de 15 ani care pricep mai bine ca maturi de 50 cu ce se mananca politica si ce poate fi "mai bun" pt binele public. Uita'te la spectrul alegatorului vadimist.... Ce'mi place mie la intelectualu roman e ca "poporu e prost" numai cand castiga ailalantzi. Cand castiga "ai nostri" fac apologia inteligentzei romanesti. Bunaoara in celebra scrisoare in care maestrul dumitale imi vorbea de presedintele "altor coordonate istorice" si sleahta de capete luminate se inghesuiau sa pupe icoana cu Basescu, ni se vorbea despre ce "vrea poporu". Cum se schimba sondajele, cum ne amintim ca e oligarhie, ca e manipulare, etc... si poporul e "naiv"...
Dar cand restrangi dreptul de vot numai la elite, nu formezi oligarhie??? Mai vezi si ce spune legea numerelor mari, ca la filosofie nu se prea preda matematica...
1.1. In tema asta (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de sebastian în data de 14.10.2008, 10:00)
sunt total de acord cu domnul Natafletz!
2. Mai curand ar fi...
(mesaj trimis de Natafletz în data de 14.10.2008, 10:04)
...o chestiune de "mass-media" decat de varsta cu drept de vot. Poate exemplele dumitale sunt corecte, dar se pot aplica unei epoci in care societatea era altfel organizata. Cand analizezi niste rezultate in epoca contemporana, trebuie sa vezi si ce'a fost in media. Ca in 1830 te cred ca lorzii erau mai inteligentzi si mai "discernantzi" decat amaratzii de pe strazi, dar acu un pustan de 14 ani citeste netul in timp ce bunica'su de 60 asculta doar radio romania actualitatzi...sa traitzi bine! Alt exemplu, tot ai vostri aveau grija sa semnaleze ca a crescut electoratul rural al PNL'ului ca si cum, vezi doamne, daca ai voturi in rural, ai voturi de la prosti. Dar aceeasi sociologi, colegi de'ai dumitale pe la Cotroceni, uitau sa tzina cont de faptul ca in raport cu precedentele alegeri, ruralul de azi e mai "cablat" decat zonele sarace din urban. De asta ce zici? Ca aceeasi "specialisti" imi povesteau acu catziva ani ca schimbarea din 96 a fost posibila prin raspandirea PRO/tv/lui la nivel de mase... Dar nah, regulile metodice is bune numai cand ne folosesc, cand nu, dam vina pe altceva...