Crăciunul este sezon de vârf pentru fraudatorii online, susţine compania de plăţi Western Union, menţionând că unul dintre cele mai răspândite tipare de fraudare este oferirea de produse foarte performante la preţuri foarte mici, potrivit unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
Western Union le recomandă consumatorilor să fie foarte precauţi dacă decid să achiziţioneze sau să liciteze pentru bunuri la preţuri de chilipir găsite pe Internet.
Conform reprezentanţilor firmei, una dintre cele mai des întâlnite modalităţi de fraudare este oferirea de produse performante la preţuri scăzute.
Astfel, oferta este postată de fraudatori pe site-uri de vânzări sau licitaţii de bunuri pe internet. După ce potenţialul cumpărător îşi exprimă interesul pentru produs, presupusul vânzător îi cere plata unui avans sau a preţului integral al produsului, suma urmând să fie transferată printr-un serviciu de transfer de bani. De cele mai multe ori, vânzătorul poate fi contactat doar prin e-mail, acesta pretextând că locuieşte în străinătate. Ca să nu trezească suspiciunea cumpărătorului, fraudatorul îi sugerează să trimită banii pe numele unei rude, solicitându-i, totodată, datele tranzacţiei ca dovadă. După ce fraudatorul primeşte detaliile tranzacţiei de la victimă, acesta ridică banii, folosind un document de identitate fals şi dispare, se mai arată în comunicat.
Daniela Budurea, Country Director Western Union România şi Bulgaria, a declarat: "Odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, mulţi vor fi tentaţi să caute cadoul ideal online ca să evite aglomeraţia din magazine. Conform unor studii recente, avem în jur de 8,8 milioane de internauţi români, din care peste 4,5 milioane fac lunar achiziţii online. Sărbătorile de iarnă sunt un sezon de vârf şi pentru fraudatori, o perioadă propice pentru a-şi atrage victimele cu preţuri de chilipir. E important ca achiziţiile online să fie tratate cu maximum de atenţie de către cumpărător. Achiziţiile făcute de la magazinele online consacrate sunt o opţiune de încredere. Însă, dacă vânzătorul online insistă ca plata să se facă printr-un serviciu de transfer de bani, aceasta ar trebui considerat un semnal de alarmă".
Chiar dacă există numeroase scheme de fraudare, în multe dintre ele sunt folosite elemente comune care pot trage un semnal de alarmă de care potenţialele victime e bine să ţină cont înainte de a trimite banii. Astfel, Western Union recomandă să nu folosim serviciul de transfer de bani pentru plata cumpărăturilor făcute de pe Internet, să fim circumspecţi faţă de un vânzător online care insistă ca plata să se facă prin transfer de bani şi să nu trimitem niciodată bani unui necunoscut printr-un serviciu de transfer de bani.
"Fiţi precaut atunci când discutaţi cu vânzători online care afirmă că locuiesc în altă ţară. Fraudatorii folosesc adeseori acest pretext pentru a evita o întâlnire faţă în faţă. Fiţi precaut şi dacă ofertantul doreşte să discute doar prin e-mail cu dumneavoastră", recomandă firma.
Totodată, reprezentanţii companiei susţin că fraudatorii pot fi foarte creativi.
"De multe ori, ei creează interfeţe care seamănă foarte bine cu un magazin online profesionist unde puteţi găsi produsele dorite pentru Crăciun la preţuri de chilipir. Tocmai de aceea, e bine să fiţi precauţi. Un magazin online serios are informaţii despre business şi termeni şi condiţii - cu cât mai multe informaţii bine structurate, cu atât mai bine. Înainte de a cumpăra, consumatorul ar fi bine să caute recomandări şi review-uri online de la alţi cumpărători - chiar dacă va pierde câteva minute, este un timp bine investit", conchide comunicatul citat.
The Western Union Company (NYSE: WU) furnizează servicii de plăţi la nivel global. Serviciul de transfer de bani Western Union este disponibil în ţara noastră din 1996. În 2013, The Western Union Company a efectuat 242 de milioane de tranzacţii consumer-to-consumer la nivel global, realizând transferuri totale de 82 de miliarde de dolari între consumatori, precum şi 459 de milioane de plăţi comerciale.