Pe fondul inflaţiei ridicate, primele luni din 2023 au fost dominate de un trend de scădere a vânzărilor la nivel de piaţă, în medie cu 10%, creşteri înregistrând doar comercianţii care vând produse ieftine, arată o analiză White Image, companie de servicii de email marketing din România, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatul, pe fondul scăderii puterii de cumpărare, pentru a menţine sau a creşte vânzările, companiile au investit mai mult în promovare la început de an, numărul de campanii de marketing crescând cu 35% în perioada ianuarie-martie 2023 faţă de aceeaşi perioadă de anul trecut.
"Aceste trenduri sunt rezultatul semnalelor tot mai puternice legate de o criza economică, dar şi a creşterii inflaţiei, românii devenind tot mai chibzuiţi şi mai orientaţi către produse care au preţul cel mai mic. Astfel, tendinţa de creştere a vânzărilor este înregistrată pentru produsele cu preţul cel mai mic din categoriile de produse respective, alimentare de exemplu, şi pentru comercianţii care vând produse ieftine. De aceea, comercianţii care nu se bazează doar pe produse cu preţuri foarte mici ar trebui să aibă o strategie de vânzare, de creştere a bazei datelor cu potenţiali clienţi şi de promovare a produselor sau a serviciilor lor pentru a genera vânzări şi a asigura venituri pentru creşterea business-ului", explică Andrei Georgescu, co-fondator White Image.
Totodată, este preferată tot mai mult promovarea cât mai specifică către consumatori, pe baza segmentării audienţelor, ceea ce şi generează o creştere a ratei de deschidere a email-urilor promoţionale. De asemenea, companiile se orientează spre canalele de promovare mai controlabile şi la costuri mai mici, diminuând astfel la promovarea prin Facebook Ads şi crescând bugetele investiţie în comunicarea directă prin email marketing/SMS marketing, unde rata de conversie poate fi cu 40% mai mare, arată comunicatul.
"Focusul din ultima perioadă este tot mai accentuat pe automatizarea comunicării, prin email marketing, pentru a completa cât mai bine relaţionarea cu clienţii în toate etapele unui customer journey, dar şi pe integrarea datelor din mai multe sisteme pentru a avea o imagine mai bună a etapelor în care se află un client în relaţia cu brandul. De asemenea, o tendinţă tot mai vizibilă în ultima vreme este dorinţa brandurilor de a contura mai bine şi mai eficient programele de loializare existente pentru a preveni efectele crizei actuale şi a asigura creşterea veniturilor", declară Graţiela Lupu, co-fondator White Image.
În plus, companiile accesează tot mai mult servicii pentru gestiunea şi integrarea datelor şi servicii de creare de conţinut şi mesaje targetate şi relevante pentru consumatori. Companiile investesc între 100 de euro şi 5.000 de euro pe lună în servicii de email marketing, în funcţie de complexitatea programului de comunicare şi de mărimea bazei de email-uri pe care o deţin, dar şi integrări multiple de date şi programe de comunicare mai sofisticate cu multe personalizări. În perioada ianuarie-martie, White Image a trimis pentru clienţi aproape 200 de milioane de emailuri şi aproximativ 1,5 milioane de SMS-uri pentru promovarea serviciilor şi produselor clienţilor din portofoliu, se precizează în comunicat.
Având în vedere contextul inflaţiei ridicate şi trendul de scădere a vânzărilor în primele luni ale anului, specialiştii în marketing de la White Image au o serie de recomandări pentru creşterea vânzărilor de Paşte 2023. O tactică de promovare este să segmenteze cât mai mult baza de date, pe categorii de vârstă ale audienţelor şi în funcţie de interesele manifestate în relaţia cu brandul. Subiectul mail-ului, care este primul lucru pe care utilizatorii îl văd, este important să fie cât mai atractiv şi convingător pentru a deschide newsletter-ul cu oferte sau informaţii - spre exemplu, să includa un element de urgenţă, cum ar fi "Ultima şansă de a cumpăra cadouri de Paşte", arată sursa.
În această perioadă, în ceea ce priveşte ofertele, retailerii pot pregăti reduceri de preţ sau pachete de produse 2 în 1. În ceea ce priveşte abordarea, brandurile se pot conecta cu potenţialii consumatori, în special cu cei din generaţiile Baby Boomers şi generaţia X, care în general preferă o comunicare tradiţionalistă. În acest context, integrarea ofertelor în comunicări mai tradiţionaliste, adică pe valorile familiei, pot impacta în mod pozitiv vânzările. În comunicarea cu generaţiile Y şi Z, brandurile pot folosi contextul de Paştele drept un pretext mai general sub care să promoveze oferte, cu un focus pe crearea de conţinut care îi pun în valoare şi îi ajută să se diferenţieze pe tinerii consumatori
Nu în ultimul rand, Paştele poate reprezenta un pretext pentru creşterea bazelor de date, adica brandurile pot cererea acordul de comunicare utilizatorilor pentru ca aceştia să afle primii ofertele de Paşte, dar poate continua ca pretext şi după campania de Paşte, prin mesaje de tipul "Ai ratat ofertele noastre de Paşte? Nu e nicio problemă. Pregătim noi reduceri, lasă-ne datele de contact şi vei fi primul care le vei afla", adică Paştele este doar un pretext de conectare cu audienţa, se mai arată în comunicat.