Digitalizarea este esenţială pentru mediul de business, iar acest lucru a fost înţeles de mulţi manageri, odată cu crearea noului context covid, este concluzia unui comunicat de presă Wizrom.
Modul de lucru work from home (WFH) va continua şi în lunile următoare, ba chiar va schimba complet politicile de lucru, consideră Wizrom Software, un dezvoltator şi integrator de software de business din România.
Acest nou mod de lucru a generat o serie de beneficii pentru angajaţi, dar mai ales pentru companiile care au fost pregătite pentru această trecere, cu atât mai mult cu cât, potrivit ultimelor date publicate de Eurostat, în 2019, un procent foarte mic din forţa de muncă din Uniunea Europeana (5,4%) era familiarizată cu telemunca.
Adrian Bodomoiu, Director General al Wizrom Software, a declarat: "Înainte de COVID-19, o parte din companii erau reticiente la ideea lucratului de la distanţă, temându-se de scăderea productivităţii sau de imposibilitatea de a controla calitatea activităţii angajaţilor. Trecerea foarte rapidă de la un mod de lucru la altul, făcută aproape peste noapte, a scos în evidenţă diferenţele dintre companiile care digitalizaseră deja o parte a activităţii lor şi cele care nu făcuseră acest pas".
Numeroşi angajaţi s-au declarat mai productivi pentru că au putut lucra fără întreruperi, în timp ce alţii au fost de părere că au căpătat mai mult timp pentru viaţa personală datorită faptului că nu au mai petrecut timp în trafic. Din punct de vedere economic, lucrul de la distanţă a generat şi beneficii financiare: de exemplu, reducerea spaţiului necesar pentru birouri şi a costurilor cu chiria şi întreţinerea.
Adrian Bodomoiu a adăugat: "După ce ne-am acomodat la noua situaţie, cu toţii ne-am pus întrebarea cât de mult ar trebui să menţinem această decizie - a lucrului remote. Foarte mulţi experţi susţin că WFH va fi mai des întâlnită în companiile din întreaga lume, inclusiv în România, cel mai probabil în condiţii hibride, care îmbină munca de la distanţă cu prezenţa fizică în birouri. Condiţia esenţială este ca organizaţiile să implementeze tool-urile tehnologice care să facă posibilă productivitatea angajaţilor remote, tool-uri precum soluţii de colaborare şi videoconferinţă şi programe ERP, de contabilitate şi de self-service HR disponibile de la distanţă (via web sau aplicaţii mobile)".
Un studiu realizat de organizaţia Colliers International, publicat în luna mai, a notat faptul că 70% dintre români şi-au exprimat dorinţa de a munci de acasă, câteva zile pe săptămână, odată cu relaxarea măsurilor. Conform datelor centralizate, 60% dintre cei chestionaţi au fost de acord că lucrul la distanţă ar fi util cel puţin o zi sau două pe săptămână, în timp ce 10% au declarat că şi-ar dori să lucreze chiar 3-4 zile de acasă.
În ultimele luni, numeroase organizaţii au fost nevoite să investească în soluţii IT pentru a-şi putea derula operaţiunile. Indiferent că a fost vorba despre echipamente, soluţii sau servicii IT, tehnologia a devenit suportul tuturor activităţilor din economie, în condiţiile în care restricţiile au impus digitalizarea muncii şi a comunicării, subliniază comunicatul de presă.
Directorul General al Wizrom Software punctează: "Digitalizarea ar trebui privită ca un instrument de sprijin al afacerilor. Nu putem progresa din punct de vedere economic fără digitalizare, iar pandemia ne-a dovedit tuturor că tehnologia a sprijinit forţa de muncă. Companiile, guvernele şi instituţiile, deopotrivă, ar trebui să conştientizeze, azi mai mult ca niciodată, necesitatea de a investi în reţele şi soluţii tehnologice care să le conecteze cu clienţii, elevii şi cetăţenii lor".
România se află pe locul 26 în privinţa digitalizării, conform unui studiu al Comisiei Europene. Clasamentul a fost realizat în rândul celor 28 de state membre ale UE, şi a ţinut cont de cinci indicatori: conectivitate, capital uman, utilizarea internetului, integrarea tehnologiei digitale şi serviciile publice digitale.
Se va observa o necesitate pentru soluţiile de automatizare a activităţii din partea companiilor mari, în timp ce zona de IMM va explora îndeaproape cum se traduce conceptul de digitalizare în activitatea lor - fie la nivel de soluţii de cloud, fie prin soluţii software care să uşureze activitatea de la distanţă, conform comunicatului de presă.
Adrian Bodomoiu adagă: "Am văzut, în această perioadă, multe magazine care şi-au îmbunătăţit prezenţa online sau chiar au creat-o de la zero ori restaurante care au profitat de aplicaţiile mobile de food delivery şi care au reuşit, astfel, să continue să genereze venituri. Soluţia variază de la caz la caz, dar cred că aceste luni ne-au reamintit nevoia de a fi deschişi către noi oportunităţi şi de a căuta noi moduri de a ne desfăşura activitatea, chiar dacă, la prima vedere, ni se par total diferite de ceea ce ştim şi am fost obişnuiţi până acum".
Soluţiile pe care Wizrom le oferă sunt personalizate, în funcţie de mai mulţi factori: dimensiunea organizaţiei, specificul industriei, locaţie, obiectivele de business, modul de lucru, soluţii software deja existente etc. Versiunile standardizate de soft nu pot oferi maximul de eficienţă, în special pentru clienţii cu afaceri complexe.
Companiile din distribuţie au fost printre primele care au văzut în digitalizare un răspuns la problemele de eficienţă a costurilor. În cazul lor, a fost vorba de complexitatea proceselor operaţionale, ce a făcut ca administrarea lor manuală să devină ineficientă. Vom continua să vedem cerere puternică din partea companiilor din zona de producţie, în condiţiile în care deja de anul trecut, s-a observat un apetit crescut al organizaţiilor mari şi foarte mari pentru automatizarea prin retehnologizare. Segmentul serviciilor se află pe un trend ascendent, în ultimii ani, iar soluţiile digitale reprezintă un suport pentru continuarea acestei dinamici pozitive.