Elevii din mediile dezavantajate sunt, în medie, cu trei ani de studiu în urmă faţă de colegii lor, arată datele PISA, citate de World Vision România, potrivit unui comunicat de presă transmis astăzi redacţiei.
Conform sursei citate, educaţia a 90 de adolescenţi de la sate, din gimnaziu şi liceu, este susţinută de organizaţie alături de Fundaţia PepsiCo şi PepsiCo prin programul "Vreau în clasa a 9-a".
Aproape unu din cinci elevi din mediul rural care a început clasa I în 2012 s-a pierdut până la absolvirea clasei a VIII-a din 2020. Comparativ, rata de abandon în rândul elevilor din mediul urban, din aceeaşi generaţie, a fost de patru ori mai mică, potrivit ultimului raport al Ministerului Educaţiei privind starea învăţământului preuniversitar.
Totodată, elevii din mediul rural au avut de trei ori mai multe medii sub 5 faţă de elevii din mediul urban la Evaluarea Naţională din această vară, mai arată World Vision România. Comparativ, cei 90 de elevi susţinuţi în program, care provin din comunităţi dezavantajate din judeţele Ilfov si Ialomita, au ajuns la liceu în proporţie de peste 93%.
Pachetul de servicii educaţionale la care au acces adolescenţii din programul Vreau în clasa a 9-a al fundaţiei World Vision România cuprinde:
-burse lunare pentru acoperirea cheltuielilor pentru nevoi de bază (rechizite, îmbrăcăminte, transport, plata căminului etc.);
-activităţi lunare de educaţie non-formală (unde învaţă despre gestionarea emoţiilor; etica în relaţiile cu oamenii din jurul nostru, stil de viaţă sănătos etc.);
-orientare şi mentorat vocaţional;
-vizite la universităţi şi angajatori;
-activităţi de tip "back to community"pentru încurajarea tinerilor să găsească soluţii pentru problemele din comunităţile lor;
-tabere de vară (pentru majoritatea fiind primele din viaţa lor);
-consiliere psihologică şi socială;
-meditaţii la principalele materii de studiu;
-acces la Internet si dispozitive electronice pentru învăţarea online.
"Pentru mine este foarte important să termin şcoala. Mă uit şi la mama, care la aproape 40 de ani s-a întors la şcoală prin programul A Doua Şansă. Mama ne-a crescut singură pe mine şi pe fratele meu şi mereu ne spune că şcoala este importantă ca să ne putem descurca mai uşor decât ea", a spus Iulia (16 ani), una dintre adolescentele susţinute în program.
"Tranziţia de la gimnaziu spre liceu este una dintre cele mai mari provocări financiare şi educaţionale pentru familiile din mediul rural şi din celelalte comunităţi dezavantajate. Pentru a preveni aceste riscuri este important să investim în educaţia copiilor, atât înainte de liceu, cât şi după. Dacă dintr-o generaţie de elevi care începe clasa I în mediul rural, în medie, unu din cinci nu ajunge să termine opt clase, asta înseamnă că tot atâţia nu pot intra la un liceu. Iar în cazul celor care reuşesc totuşi, riscul de abandon la liceu ajunge la peste 50% din cauza greutăţilor financiare. În ciclul liceal apar noi cheltuieli pentru elevii de la sate - de la transport la cămin sau cantină- care sunt şi mai greu de suportat de către familiile adolescenţilor", a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.