Comisia Europeană a publicat ieri, 21 decembrie, modele orientative menite să ajute statele membre să elaboreze planuri naţionale de redresare şi rezilienţă care să fie conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, transmite un comunicat de presă.
Totodată, pentru a facilita şi mai mult punerea în aplicare a programului InvestEU, precum şi a fondurilor UE şi a fondurilor naţionale alocate redresării, Comisia consultă statele membre cu privire la o eventuală extindere a Regulamentului general de exceptare pe categorii de ajutoare. În fine, Comisia efectuează un sondaj în rândul tuturor statelor membre pentru a colecta opiniile acestora cu privire la punerea în aplicare a Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat.
Vicepreşedinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei, a declarat: "Pentru a beneficia pe deplin de avantajele oferite de fondurile publice limitate, este esenţial ca normele privind ajutoarele de stat să îşi aducă în continuare contribuţia la menţinerea echităţii şi a competitivităţii pieţei noastre unice. Le oferim statelor membre toate orientările şi instrumentele necesare pentru ca planurile lor naţionale de redresare şi rezilienţă să poată fi puse în aplicare cât mai rapid posibil, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Continuăm să colaborăm îndeaproape cu statele membre pentru a atenua efectele economice ale crizei actuale şi pentru a ne asigura că economia europeană se redresează rapid în urma crizei, menţinând totodată condiţiile de concurenţă echitabile pe piaţa unică."
Orientările Comisiei privind ajutoarele de stat referitoare la planurile naţionale de redresare şi rezilienţă
În contextul punerii în aplicare a planurilor de redresare şi rezilienţă ale statelor membre, controlul ajutoarelor de stat va contribui la asigurarea faptului că cheltuielile publice ale statelor membre nu elimină cheltuielile private, la evitarea supracompensării şi la garantarea unor condiţii de concurenţă echitabile pe piaţa unică.
Pentru a remedia în aval eventualele probleme legate de ajutoarele de stat, Comisia va purta din timp discuţii cu statele membre cu privire la investiţiile avute în vedere în planurile lor naţionale de redresare şi rezilienţă. Comisia este pregătită să examineze, împreună cu autorităţile naţionale, posibilele dimensiuni de ajutor de stat ale planurilor lor de redresare şi să le acorde întreaga asistenţa necesară pentru a elabora scheme de investiţii care să fie conforme cu normele privind ajutoarele de stat.
Multe măsuri care ar putea fi propuse de statele membre, cum ar fi anumite investiţii în infrastructură şi sprijinul direct acordat cetăţenilor, nu fac obiectul controlului ajutoarelor de stat, deoarece nu sunt selective sau nu se referă la activităţi economice. Este probabil ca alte măsuri să intre sub incidenţa Regulamentului general de exceptare pe categorii de ajutoare şi, prin urmare, să nu fie necesar să fie notificate Comisiei şi să poată fi puse în aplicare imediat de către statele membre.
În ceea ce priveşte măsurile care constituie ajutoare de stat şi care necesită aprobare individuală, Comisia le va trata cu prioritate. În orice caz, Comisia se angajează să finalizeze evaluarea în termen de şase săptămâni de la primirea notificării complete din partea statului membru.
Modelele orientative furnizează îndrumări sectoriale cu privire la cazurile în care (i) este posibil să se excludă existenţa unui ajutor de stat şi, prin urmare, nu este necesară notificarea prealabilă a Comisiei; (ii) ar exista un ajutor de stat, dar nu este necesară notificarea, deoarece respectivul ajutor de stat intră sub incidenţa unei exceptări pe categorii şi (iii) ar exista un ajutor de stat şi este necesară notificarea, în lumina principalelor norme aplicabile privind ajutoarele de stat.
Modelele orientative pot să fie actualizate şi vor fi actualizate, după caz, după ce Comisia va avea o mai bună perspectivă asupra planurilor naţionale de redresare ale statelor membre şi după ce va cunoaşte mai bine aceste planuri.
În fine, statele membre pot utiliza căsuţa poştală electronică şi linia telefonică de urgenţă special create de Comisie pentru a răspunde la întrebările referitoare la modelele orientative.
Consultarea privind extinderea Regulamentului general de exceptare pe categorii de ajutoare
Tot astăzi, Comisia a transmis statelor membre spre consultare o eventuală extindere suplimentară a domeniului de aplicare al Regulamentului general de exceptare pe categorii de ajutoare, pentru a se asigura o punere în aplicare eficientă a programului InvestEU, a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, precum şi a altor fonduri ale UE şi a fondurilor naţionale destinate redresării şi realizării obiectivelor digitale şi obiectivelor verzi ale UE.
Se propune, de exemplu, ca posibilităţile de investiţii menite să permită sporirea eficienţei energetice sau digitalizarea clădirilor, construirea de reţele de staţii de încărcare pentru maşini electrice, digitalizarea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri) sau dezvoltarea benzii largi să fie incluse în domeniul de aplicare al regulamentului menţionat.
Propunerea de astăzi se bazează pe propunerea prezentată de Comisie în luna iulie 2019 pentru a facilita finanţarea naţională a proiectelor sau a produselor financiare care intră sub incidenţa programelor UE gestionate la nivel central în temeiul următorului cadru financiar multianual.
Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare declară anumite categorii de ajutoare de stat ca fiind compatibile cu tratatul, cu condiţia ca acestea să îndeplinească o serie de condiţii clare, şi scuteşte aceste categorii de ajutoare de obligaţia de a notifica în prealabil Comisia şi de a primi aprobarea acesteia. După adoptarea finală de către Comisie, statele membre vor putea să pună în aplicare aceste măsuri în mod direct, în deplină securitate juridică.
Chestionar adresat statelor membre privind punerea în aplicare a Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat
În martie 2020, Comisia a adoptat Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat, menit să permită statelor membre să ofere sprijinul necesar economiei în contextul pandemiei de COVID-19, menţinând în acelaşi timp condiţii de concurenţă echitabile. Până în prezent, Comisia a luat peste 380 de decizii de autorizare a peste 460 de măsuri naţionale în valoare de peste 3,07 mii de miliarde EUR în cele 27 de state membre şi în Regatul Unit.
Comisia continuă să monitorizeze şi să evalueze aplicarea Cadrului temporar în funcţie de evoluţia crizei. În acest scop, în urma consultărilor publice la care au participat toate statele membre, Cadrul temporar a fost modificat la 3 aprilie, 8 mai, 29 iunie şi 13 octombrie 2020, pentru ca statele membre să poată să ajute mai mult întreprinderile afectate de pandemia de COVID-19.
La 7 decembrie 2020, Comisia a transmis statelor membre un chestionar, în vederea colectării opiniilor acestora cu privire la punerea în aplicare şi eventuala necesitate de a adapta din nou Cadrul temporar privind ajutoarele de stat pentru a face faţă impactului economic al celui de al doilea val al pandemiei şi pentru a asigura o redresare eficientă în urma crizei. În plus, Comisia colectează, de asemenea, de la statele membre date cu privire la cheltuielile aferente ajutoarelor de stat din cadrul schemelor aprobate până în decembrie 2020. Comisia va decide cu privire la eventuale măsuri viitoare pe baza feedbackului primit din partea statelor membre.
Context
Mecanismul de redresare şi rezilienţă va pune la dispoziţie împrumuturi şi granturi în valoare de 672,5 miliarde EUR pentru a sprijini reformele şi investiţiile întreprinse de statele membre. Obiectivul este de a atenua impactul economic şi social al pandemiei de COVID-19 şi de a spori durabilitatea şi rezilienţa economiilor şi societăţilor europene, precum şi de a le pregăti mai bine pentru provocările generate de tranziţia verde şi cea digitală. Fondurile pe care statele membre le vor primi din Mecanismul de redresare şi rezilienţă pot să fie vărsate, dacă statele membre doresc acest lucru, în compartimentul pentru statele membre al programului InvestEU şi, de asemenea, în cadrul programului InvestEU pot să beneficieze de normele simplificate privind ajutoarele de stat prevăzute în Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare.
La 19 martie, Comisia a adoptat Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat, menit să le permită statelor membre să utilizeze întreaga flexibilitate prevăzută în normele privind ajutoarele de stat pentru a sprijini economia în contextul pandemiei de COVID-19. Cadrul temporar a fost modificat pentru prima dată la 3 aprilie 2020, sporindu-se posibilităţile de a oferi sprijin public pentru cercetarea, testarea şi fabricarea de produse relevante pentru combaterea pandemiei de COVID-19, pentru a proteja locurile de muncă şi pentru a sprijini în continuare economia. Cadrul a fost ulterior modificat la 8 mai, pentru a permite măsuri de recapitalizare şi de datorie subordonată, şi la 29 iunie 2020, pentru a sprijini în continuare microîntreprinderile, întreprinderile mici şi întreprinderile nou-înfiinţate şi pentru a stimula investiţiile private. Prin cea de a patra modificare, din data de 13 octombrie 2020, valabilitatea cadrului temporar a fost prelungită până la 30 iunie 2021 şi, respectiv până la 30 septembrie 2021, în ceea ce priveşte măsurile de recapitalizare. Domeniul de aplicare al cadrului temporar a fost, de asemenea, extins, permiţând, printre altele, statelor membre să sprijine întreprinderile care se confruntă cu pierderi semnificative ale cifrei de afaceri, contribuind la o parte din costurile lor fixe neacoperite.
Cadrul temporar va fi în vigoare până la sfârşitul lunii iunie 2021. Întrucât este posibil ca problemele de solvabilitate să se materializeze abia într-o etapă ulterioară, pe măsură ce evoluează criza, Comisia a prelungit această perioadă, doar pentru măsurile de recapitalizare, până la sfârşitul lunii septembrie 2021.
Cadrul temporar vine în completarea altor numeroase posibilităţi aflate deja la dispoziţia statelor membre pentru a atenua impactul socioeconomic al pandemiei de COVID-19, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. La 13 martie 2020, Comisia a adoptat o Comunicare privind un răspuns economic coordonat la epidemia de COVID-19 în care prezintă aceste posibilităţi. De exemplu, statele membre pot efectua modificări general aplicabile în favoarea întreprinderilor (cum ar fi amânarea plăţii impozitelor sau subvenţionarea şomajului tehnic în toate sectoarele), care nu intră sub incidenţa normelor privind ajutoarele de stat. De asemenea, statele pot să acorde întreprinderilor compensaţii pentru pagubele suferite din cauza pandemiei de COVID-19 şi provocate în mod direct de aceasta.