Municipiul Buzău este deficitar la capitolul reciclarea deşeurilor, potrivit datelor furnizare chiar de viceprimarul Ionuţ Apostu care, în Vinerea Verde, în cadrul campaniei "Schimbă PET-ul cu biletul", a atras atenţia asupra sumelor enorme pe care a ajuns să le plătească Primăria către Administraţia Fondului de Mediu tocmai pentru că Buzăul nu-şi atinge ţintele impuse de Uniunea Europeană.
Domnia sa a venit cu procente exacte din care reiese clar că se reciclează cantităţi mici de deşeuri, astfel că cea mai mare parte a gunoiului colectat de la populaţie ajunge la groapa de gunoi. Viceprimarul municipiului Buzău, care în trecut a ocupat funcţia de director al Agenţiei Locale pentru Protecţia Mediului Buzău, a explicat că municipiul şi-a atins ţinta de reciclare impusă de Uniunea Europeană doar în 2021, însă pentru anii anteriori a plătit taxe de 3 milioane de euro către Administraţia Fondului de Mediu. De asemenea, nici pentru 2022 nu sunt veşti bune, pentru că procentul de reciclare este de 11-12 %, în condiţiile în care ţinta este 55%.
"Aş putea spune că, în ciuda tuturor eforturilor, nu stăm bine (n.r. la reciclare). Aşa cum ştiţi, ţintele impuse de Uniunea Europeană, implică o reciclare şi valorificare de 55 la sută în acest an, 60 la sută anul viitor. Procentele pe care le atinge Buzăul sunt cumva insignifiante. Suntem undeva pe la 11-12 la sută, motiv pentru care este foarte important ca toţi buzoienii să înţeleagă că dacă nu conştientizăm acest lucru, să facem o colectare selectivă corespunzătoare, vom plăti taxe suplimentare impuse de Administraţia Fondului pentru Mediu, de Ministerul Mediului, prin acea taxă de depozitare la groapă, bani care provin tot din banii buzoienilor, de la bugetul local", a mai declarat viceprimarul Apostu.
Este vorba despre cele două taxe, respectiv taxa de depozitare pe groapă care este de 130 lei pe tonă şi o altă taxă de economie circular în valoare de 80 lei pe tonă, tot ce merge la groapă. Cu alte cuvinte, cu cât cantitatea de deşeuri reciclabile dusă la groapă este mai mare cu atât cresc sumele plătite către Administraţia Fondului de Mediu.
În acest context, viceprimarul Ionuţ Apostu a subliniat şi faptul că din banii pe care i-a plătit pentru neîndeplinirea sarcinilor de mediu, în oraşul reşedinţă de judeţ s-ar fi putut face investiţii menite să le ofere locuitorilor un trai mai bun.
"În ultimii trei ani, cu excepţia anului trecut, când nu am plătit taxe pentru că ne-am atins ţinta, s-au plătit aproape trei milioane de euro la Fondul de Mediu. Din acele sume se puteau face investiţii, puteau fi folosite în reabilitarea infrastructurii sau orice alte lucrări edilitare, nu să-i plătim taxe la Administraţia Fondului pentru Mediu", a mai spus Ionuţ Apostu.
Domnia sa a anuţat, în Vinerea Verde, şi faptul că Primăria face eforturi pentru a crea infrastructura necesară astfel încât buzoienii să poată colecta selectiv , iar cantităţile de gunoi ce ajung la groapa de gunoi să fie cât mai mici. Mai exact, până la sfârşitul anului 2024, în tot oraşul reşedinţă de judeţ vor fi amplasate platforme îngropate, ce permit colectarea deşeurilor pe cel puţin 3 fracţii. În prezent, colectarea selectivă cea mai riguroasă se face în cartierele de case, acolo unde procentele de colectare indică şi 60 la sută. La polul opus, se află blocurile turn, unde , în trecut, erau ghene de gunoi.
"Sunt şi cartiere de case, şi aş da un exemplu aici, Mihai Viteazu şi Poşta, unde colectarea selectivă merge foarte bine. Acolo am ajuns şi la procente de colectare de 60 la sută, iar cele mai mici procente se înregistrează în zonele de blocuri, în special unde erau blocurile turn, dotate cu ghenă, pentru că acolo colectarea selectivă lipsea cu desăvârşire", a explicat viceprimarul Ionuţ Apostu.
Domnia sa a punctat şi faptul că cei prinşi că aruncă gunoiul la voia întâmplării vor fi sancţionaţi. Până acum au fost aplicate amenzi chiar şi de 10.000 de lei, pentru o persoană fizică.
"Amenzile sunt foarte mari pentru cei care nu fac colectare selectivă. Amenzile pentru persoanele fizice sunt între 10.000 şi 20.000 lei, ceea ce este o sumă considerabilă în bugetul oricărei familii (...) În principal, Poliţia Locală a aplicat sancţiuni pe hotărârea Consiliului Local, unde amenda este mult mai mică, între 500 şi 1.000 lei, dar, să ştiţi că au fost şi trei cazuri unde Poliţia Locală a aplicat amenda prevăzută de Legea deşeurilor, cu sumă prevăzută. Au fost trei situaţii în care a fost aplicată amenda de 10.000 lei. Chiar i-am întrebat pe cei de la Poliţia Locală. (Au zis că, n.r.) au fost persoane recalcitrante, care pur şi simplu au aruncat sacul cu deşeuri pe stradă. Au spus că pe ei nu-i interesează aşa ceva şi sunt total dezinteresaţi de prevederile legale", a spus Ionuţ Apostu.