• Sindicatele şi opoziţia se tem de noi tunuri imobiliare
Ministerul Transporturilor va începe noi proceduri de stingere a arieratelor înregistrate de companiile CFR prin aplicarea procedurii de dare în plată (achitarea datoriei cu active), conform Codului de procedură fiscală. Guvernul s-a angajat, prin Scrisoarea de intenţie către Fondul Monetar Internaţional, să reducă arieratele acestor companii cu 12% în acest an (n.r. din calculele noastre ar fi vorba de peste 570 milioane lei).
Sindicaliştii au fost luaţi prin surprindere de alegerea soluţiei de dare în plată, mai ales că nu sunt cunoscute, momentan, activele care vor fi folosite în cadrul acestei proceduri. Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Sindicale a Mecanicilor de Locomotivă, ne-a declarat: "Statul este cel mai mare creditor al companiilor CFR. 90% din sechestrele instituite asupra bunurilor companiilor CFR aparţin ANAF. Nu ştim deocamdată despre ce active este vorba. Din acest motiv este o decizie periculoasă. Vagoanele, şinele de tren sau puţinele hoteluri şi baze de odihnă care au mai rămas în proprietatea companiilor CFR ar putea fi vândute, astfel, la preţuri de nimic".
Domnia sa consideră că un activ valoros care ar putea fi "miza" dării în plată este celebrul complex Astoria Snagov, în care nu mai puţin celebrul Mihai Necolaiciuc, fost şef pes-te calea ferată, a investit aproape 20 milioane de euro.
Complexul are o bază de 22 de hectare pe malul lacului Snagov şi deschidere la DN1. Alte active atractive ar putea fi hotelurile din Eforie şi Vatra Dornei.
Senatorul Sorin Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, în prezent şeful departamentului transporturi din PSD, ne-a declarat: "Companiile CFR au foarte multe active valoroase care riscă să fie vândute pe nimic de instituţiile statului care le vor primi în contul datoriilor. Vorbim aici de staţii şi vagoane, de terenuri importante aferente imobilelor CFR, dar în special de complexul Astoria Snagov şi hotelurile de la mare, de pe Valea Prahovei şi din Bucovina". Domnia sa susţine că numai parcul de vagoane uzate este unul considerabil şi că există riscul ca acestea să fie vândute la preţ de fier vechi, după care vor fi vopsite, recondiţionate şi revândute cu sute de mii de euro poa-te chiar companiilor CFR.
Decizia de ieri a Ministerului Transportului privind darea în plată vine ca urmare a analizei efectuate asupra situaţiei financiare şi rezultatului patrimonial înregistrate de CFR SA, CFR Marfă şi CFR Călători, prin care se constată menţinerea dificultăţilor financiare la nivelul acestor companii. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, va numi o comisie pentru demararea şi monitorizarea procedurilor de stingere a arieratelor companiilor CFR şi ale filialelor acestora. Comisia, formată din reprezentanţi ai ministerului, CFR SA, CFR Marfă şi CFR Călători, va avea în vedere şi raportul de evaluare şi expertizare a arieratelor întocmit ca urmare a dispoziţiilor Ordinului de ministru din 16 februarie a.c. privind stabilirea valorii contabile a bunurilor imobile aflate sub sechestru la data de 31.12.2010.
- CFR SA a finalizat anul trecut cu plăţi restante de 3,1 miliarde de lei;
- Datoriile CFR Marfă au urcat la 975,5 milioane de lei în 2010;
- CFR Călători a raportat, în 2010, datorii de 744 milioane de lei în 2010.