Comisia Europeană îşi va prezenta săptămâna viitoare strategia pentru mobilitate inteligentă şi sustenabilă, a declarat, astăzi, Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, în cadrul conferinţei Eurogas CEEC 2020, organizată de Eurogas şi Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE).
Vălean a precizat: "Focusul sectorului de transport este acum pe revenirea din criză. Avem acum oportunitatea să reconstruim mai bine, aşa cum se spune Build Back Better, să ne facem sistemele de transport mai reziliente, mai inteligente şi mai curate, iar combustibilii alternativi şi sustenabili au un rol imens de jucat aici. Săptămâna viitoare voi prezenta noua noastră strategie pentru mobilitatea sustenabilă şi inteligentă care va stabili cum plănuim să abordăm tranziţia duală - decarbonizarea şi digitalizarea - necesară pentru a ne asigura că sistemul nostru de transport este echipat pentru viitor".
Pentru combustibilii alternativi, una dintre provocări este creşterea producţiei, a spus Vălean
Comisia Europeană va sprijini acest proiect. Anul viitor vom prezenta iniţiative explicând cum (vom creşte producţia la nivel european), incluzând pentru transporturile aeriene şi maritime. Ştiu că sunteţi în special interesaţi cu privire la cum se potrivesc gazele naturale cu ambiţiile noastre privind sustenabilitatea. Ca să discutăm despre opţiuni trebuie menţionat că utilizarea gazelor naturale în transporturi este limitată: doar 1,2 milioane de vehicule pe gaze naturale comprimate şi 100.000 de camioane pe LNG sunt înmatriculate în Uniunea Europeană. Numărul ambarcaţiunilor pe LNG este totuşi în creştere: în 2019 erau 159.000 în operaţiune iar un număr similar erau achiziţionate. Gazele naturale, în sine, au un avantaj de mediu limitat comparativ cu combustibili bazaţi pe petrol. Este însă o altă poveste dacă sunt într-un blend cu biometan şi/sau gaze curate produse din energii regenerabile. Defapt, planul nostru european privind ţintele climatice vede un rol pentru acestea în mixul nostru energetic pentru 2050. Este timpul ca industria să înceapă să majoreze producţia de combustibili regenerabili pentru ca costurile să fie accesibile. Investiţia în aceşti combustibili şi în sistemele de transport care le vor utiliza ar întări leadership-ul european în aceste tehnologii, ceea ce este de asemenea un lucru foarte pozitiv pentru competitivitate. Cu toate acestea, pentru gaze, pentru a rămâne în linie cu traiectoria noastră de atingere a neutralităţii climatice în 2050 trebuie de asemenea să accelerăm producţia de gaze curate şi biometan. Asta, în schimb, necesită mai multă energie regenerabilă şi tehnologii mai bune pentru captarea carbonului. Hidrogenul reprezintă mai puţin de 1% din consumul de energie din prezent al Europei şi utilizarea lui în transport este neglijabilă. Dar, cu hidrogenul curat fiind aşteptat să joace un rol-cheie în decarbonarea economiei europene, acest lucru este aşteptat să se schimbe. Transporturile maritime de mărfuri, autobuzele publice şi pe termen lung transportul aviatic sunt aşteptate să beneficieze de pe urma acestei dezvoltări".
Creşterea utilizării hidrogenului este o prioritate cheie pentru Comisie, a mai declarat Adina Vălean.
"De aceea am adoptat o strategie pentru hidrogen în această vară care se concentrează în principal pe popularizarea hidrogenului regenerabil. Pentru perioada de tranziţie ne uităm de asemenea la hidrogenul albastru. (...) Cercetări şi inovaţii substanţiale sunt în continuare necesare pentru a duce biometanul şi gazele curate către un nivel cu impact (real) asupra pieţei. Sprijinul european va continua prin Horizon Europe şi alte unelte financiare, vom dezvolta de asemenea un cadrul legislativ pentru a furniza securitate şi încredere în rândul investitorilor, aşa că analizăm directiva privind energiile regenerabile, standardele privind emisiile de CO2 ale autovehiculelor, directiva privind taxarea energiei (...) şi regulile 10d (Fondul de Modernizare)", a mai spus comisarul european pentru transporturi.
"Ne aşteptăm ca statele membre ale Uniunii să vadă oportunităţile legate de procesul general de recuperare pentru a finanţa tranziţia către combustibilii sustenabili. Descoperirea recentă a rezervelor de gaze din Marea Neagră reprezintă o oportunitate nu doar pentru a consolida securitatea energetică a UE. Contăm pe industrie (...) astfel încât să depăşim barierele în producţie, trebuie de asemenea să vedem costurile hidrogenului şi gazelor regenerabile coborând. Acestea sunt câteva din acţiunile de care cred că avem nevoie pentru a înainta dacă vrem să vedem gazele având un rol în viitorul mix energetic şi de transport al UE. Alte acţiuni vor asigura acreditarea verde a gazelor naturale: emisiile de metan din întreg lanţul de aprovizionare cu gaze naturale trebuie să scadă, producătorii auto trebuie să reducă semnificativ sau să elimine emisiile (...) de metan. Odată ce tehnologiile vor fi gata pentru pieţe (ele) vor concura sub un cadru comun de politică ce prioritizează reducerea emisiilor", a conchis Adina Vălean.