Adio şi la... urne!

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 31 octombrie 2014

Cornel Codiţă

Aşadar, să tragem linie şi să adunăm. Cu ce ne-am ales din vînzoleala electorală şi "pe ce ne bazăm" ca să luăm o decizie rezonabilă, înainte de a pune votul în urnă? Noroc că şi minusurile se pot aduna, altfel rămîneam fără obiectul muncii!

După teoriile electorale la modă, campaniile nu sunt nimic altceva decît exerciţii de imagine şi promovare a "produsului". Punem reflectorul pe candidat, din unghiul şi cu lumina care-l favorizează cel mai mult; îl pudrăm, îl fardăm, ca să arate "bărbătos" dacă e mai slab de constituţie, ori de înger; dimpotrivă, îi accentuăm "latura feminină", dacă e prea aspru şi ţepos; îl facem să arate "ca de la ţară" pe afişele din sate şi "stilat" pe cele destinate publicului orăşenesc; îi facem breton, dacă are faţă de cal, a la Fernandel, şi îi punem cască de şantier pe cap, ca s-o identificăm cu "clasa muncitoare", chiar dacă toate vuitoanele din garderobă ţipă indignate de grotesca alăturare etc. Realitatea este că, în ciuda milioanelor de euro cheltuite, nici un candidat nu a cîştigat în imagine. Dimpotrivă! Cocoţat în pomul guvernamental, tot ceea ce a realizat premierul Ponta a fost să-şi taie cîteva crengi şi rămurele de sub picioare, fie şi numai datorită incoerenţelor de proiecţie a mesajelor dar, mai ales, datorită "ajutorului" generos al unui purtător de cuvînt care a făcut campanie de capul lui; iar capul nu l-a dus la altceva decît să facă scandal de obor şi să irite pe toată lumea. Iohannis a pierdut şi el o doză bună de capital de imagine, într-o campanie în care a vrut să fie de toate, mai puţin el însuşi, dacă aşa ceva o fi existînd! Contrafacerile masive de imagine folosite în campaniile celor două amazoane, Macovei-umanista şi Udrea-proletara!!!!, au fost suficient de stridente pentru a reteza orice şansă la o creştere de imagine. În rest, nu s-a mai văzut nimic!

La credibilitate şi încredere, lucrurile stau un pic diferit, dar nu prea mult! Ca personaj politic, luat de sine stătător, V. Ponta, nici nu a pierdut, nici nu a cîştigat, de pe urma campaniei. Nu a produs nici un motiv, element relevant, suficient de puternic ca să schimbe cu ceva percepţia sa publică. În schimb, campania dezlănţuită a DNA-ului, i-a alterat grav fundalul pe care îşi proiectează profilul. Dintr-o maşinărie politică eficientă şi hotărîtă să nu dea adversarului nici o şansă, aşa cum arăta la începutul campaniei, PSD-ul, pe care V. Ponta îl reprezintă şi îl conduce, arată acum ca o stînă împrăştiată, în care au dat iama lupii! În loc de imaginea "tînărului păstor" gata să-şi ducă turma în ţara făgăduită, situaţia premierului-candidat prezidenţial trimite tot mai clar la cea a mielului pregătit pentru sacrificiu! Credibilitatea lui Iohannis a suferit şi ea pagube importante, nu atît datorită "scheletelor" scoase cu abilitate din dulapuri de oponenţii săi - case, adopţii etc., cît datorită propriei incapacităţi. Incapacitate de comunicare, incapacitate politică, incapacitate de a înţelege teme importante ale mandatului prezidenţial. Monica Macovei e singura care nu şi-a alterat capitalul de credibilitate, iar singura propoziţie remarcabilă emisă de ea în această campanie a ajutat-o foarte mult: sistemul de guvernare din România se află într-o fază "semi-democratică". Nu acelaşi lucru se poate spune despre E. Udrea, al cărui cameleonism şi a cărei lipsă de consistenţă politică, nefericit combinate cu accentele de arivism şi pozele de "mlădiţă protejată" a Cotrocenilor nu i-a adăugat nimic la credibilitate, dimpotrivă!

Va să zică, imagine NU; credibilitate NU! Să vedem cum stăm cu mesajele! V. Ponta şi-a marginalizat discursul anti-Băsescu, pentru a se dedica aproape în totalitate mesajelor ce pot fi adunate sub categoria "pomană". "Multe voi da şi pe mulţi îi voi ierta de mă veţi alege pe mine!" Nici o categorie socială, nici un prilej nu au fost ratate pentru a transmite şi a întări acest mesaj, prin danii generoase din banii guvernamentali, ba către "clerul nevoiaş", ba către obidiţii "pensionari de lux", ba către sărăcimea cea lucie de la oraşe şi sate, cea atît de multă şi de "ascultător-votătoare". Iohannis a avut un singur mesaj şi acela rău livrat: cine mă votează pe mine, votează anti-Ponta!!! Nu doar primitiv, dar, probabil, şi prea puţin eficient în zonele care l-ar interesa electoral, acolo unde lumea ar vota ceva, nu în primul rînd împotriva cuiva! Mesajul Monicăi Macovei - "zăngănit de cătuşe în La Major" are, desigur, o anume căutare pe piaţă, dar în mod paradoxal asaltul la baionetă al DNA-ului, exact în campania electorală, i-a tăiat din eficienţă candidatei prezidenţiale, în loc să-i adauge! E. Udrea n-a avut mesaj ci doar reacţii la teme aruncate alandala în căciula campaniei, ba de presă, ba de alţi candidaţi, ba de DNA, iar reacţiile nu au strălucit prin nimic, în afară de o anume ţîfnă, care nu ajută la nimic!

Bun, şi atunci, noi pe ce ne bazăm ca să facem o alegere de vot?! Nu e nici un mister: unii, pe "sugestiile" binevoitoare ale diferitelor autorităţi de care depind şi care au grijă să îi mîne la vot, alţii pe inerţiile pseudo-ideologice şi pe idiosincrasiile personale. Ce mai rămîne este procentul nostru de "alegere raţională"!

Adio, deci, şi la... urne!

Opinia Cititorului ( 4 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. ... "alegerea rationala" este impiedicata, in general, de lipsa "optiunii bune" pe deoparte; pe de alta parte, "alegerea rationala" mai este impiedicata de faptul ca tot mai multor oameni le este greu sa (re)cunoasca "binele", cauza principala, in acest caz, fiind duplicitatea practicata in asa zisele societati deschise - deciziile de culise adesea contrazic retorica oficiala ... pare-se ca o tendinta spre "limpezire" exista (cruciada justitiara) dar tare ma tem ca avem de a face doar cu un...

    Oare conteaza restul?

    si candidati pe masura, fara urma de sclipire.

    Daca nu se intimpla vreo minune, care sa-l transforme pe Ponta intr-un om politic dedicat intereselor tarii si cetatenilor ei, sunt sanse mari sa avem o alta perioada de dezvoltare normala a tarii pierduta.

    Am avut "noroc" cu mascariciul Basescu care, in aceasta perioada, n-a pierdut nici o ocazie sa se/ne "distreze". 

    purtata cu asiduitate de securistii patroni sau angajati ai posturilor ANTENA3 si ROMANIA TV,si permisa cu inconstienta de CNA a reusit sa ameteasca electoratul Dar acest electorat are o zi de gandire,care trebuie folosita pentru reflectie.Pentru ce am vota un partid socialist plin de hoti si de imbogatiti peste noapte?Pentru a ne tine,in continuare,in sclavie?

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb