Investitorii interesaţi să cumpere Alitalia sunt invitaţi să-şi exprime interesul pentru compania aeriană italiană până la finele zilei de 18 martie, conform unui document pregătit de administratorul temporar al societăţii, numit de stat, anunţă Reuters.
Cumpărătorii potenţiali pot licita pentru întregul operator de transport aerian sau pentru una dintre cele trei afaceri ale acestuia: aviaţie, manipulare bagaje sau întreţinere, potrivit documentului.
În 2017, Alitalia a fost plasată sub administrare specială după ce angajaţii au respins un plan de restructurare ce viza reducerea efectivelor şi salariilor. În ultimii ani, Alitalia a avut de suferit de pe urma competiţiei trenurilor de mare viteză şi a transportatorilor low-cost, care au diminuat cota de piaţă şi profiturile sale.
La finele lunii trecute, Comisia Europeană a lansat o anchetă cu privire la un împrumut de 400 de milioane de euro acordat de guvernul Italiei companiei Alitalia. Ancheta vine în urma plângerilor care susţin că împrumutul încalcă regulile privind ajutorul de stat.
Autorităţile de reglementare vor evalua dacă împrumutul constituie ajutor de stat şi dacă respectă normele europene privind împrumuturile acordate companiilor aflate în dificultate.
Comisia Europeană a informat: "Guvernul italian va trebui să explice raţionamentul din spatele împrumutului. Ancheta va oferi claritate Italiei şi companiei, precum şi cumpărătorilor interesaţi de operatorul de transport".
Italia a acordat împrumutul în decembrie anul trecut pentru a ajuta compania aeriană în dificultate să-şi eficientizeze operaţiunile, deoarece căuta un potenţial cumpărător. De atunci, autorităţile de reglementare de la Bruxelles au primit o serie de plângeri, reclamanţii susţinând că împrumutul constituie ajutor de stat şi este ilegal.
Bruxelles-ul investighează deja dacă împrumuturile acordate companiei de guvernul italian, din 2017, în valoare totală de 900 de milioane de euro, sunt conforme cu regulile blocului comunitar privind ajutorul de stat. Această anchetă a fost lansată în aprilie 2018.
La sfârşitul anului trecut, Stefano Patuanelli, ministrul dezvoltării economice de la Roma, a declarat, citat de Financial Times, că suma de 900 de milioane de euro nu este considerată ajutor de stat.
Alitalia nu a înregistrat profit în ultimii 15 ani, iar analiştii estimează că operatorul de transport pierde câteva milioane de euro în fiecare săptămână.
Deşi compania aeriană este în mod constant neprofitabilă, niciun guvern italian nu a dorit să o lase să intre în faliment sau să fie distrusă de un cumpărător străin.
Menţionăm că, săptămâna trecută, Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA) a avertizat că veniturile companiilor aeriene ar putea scădea anul acesta cu o sumă cuprinsă între 63 şi 113 miliarde de dolari, în funcţie de extinderea epidemiei de coronavirus.
Anul trecut, veniturile totale ale industriei transportului aerian au atins 838 miliarde de dolari.
Luna trecută, IATA preconiza că epidemia ar putea şterge anul acesta 29 de miliarde de dolari din veniturile companiilor aeriene globale, în special la operatorii chinezi, în urma scăderii numărului de călătorii pe plan mondial.