La gospodarii din zona oraşului Zimnicea (jud.Teleorman) de patru ani a început să curgă laptele care le aduce un strop de miere în viaţă. Totul a inceput de când Danone si partenerii sai Open Fields si Polaris le-au bătut la poartă, în 2012, ca să le ofere gratuit o juninca de rasa. Şi nu de orice fel, ci una de rasă Holstein, de mare productivitate, adusă din Irlanda. Singura condiţie pusă de firmă era ca prima viţică să fie dăruită unei alte familii aflată în nevoie.
"Nu ne-am gândit că o să putem primi o văcuţă cadou şi nici că o să dăm o văcuţă cadou", spun Marius şi Simona Mierlea, un cuplu de fermieri din programul numit "O şansă pentru familia ta".
Astfel, pana cum 370 de vaci de rasă au ajuns la gospodari . S-au pus la bătaie circa trei milioane de euro ca să-i ajute pe gospodarii din program să livreze lapte la standarde europene. Banii şi expertiza necesare proiectului au venit prin Fondul Internaţional Danone Ecosystem, Danone Romania, organizaţia neguvernamentală Open Fields şi partenerul local Polaris.
În cooperare cu aceşti parteneri şi cu gospodarii, compania reuseste in 2016 să colecteze din Zimnicea circa 10% din cele 55 milioane de litri de lapte necesari pentru fabrica din Bucuresti.
"Ne dorim ca proiectul să devină un model de urmat şi pentru alte comunităţi din zonele rurale. Am dovedit că şi comunităţile mici, dacă sunt ajutate, pot produce lapte de calitate superioară şi pot dezvolta un model eficient de business local, ca sursă familială de venituri. Impactul proiectului la nivel social este considerabil, un numar mare de gospodari înregistrand creşteri ale veniturilor cu peste 50%", spune Eduard Jerca, managerul Achiziţii Lapte, Danone România.
• Un proiect social unic în România
"O şansă pentru familia ta" este un proiect social unic de antreprenoriat rural, pentru că n-a fost vorba doar despre donarea unei văcuţe. Peste 600 de gospodari au fost instruiţi cu privire la: igiena, nutriţia, îngrijirea, mulsul vacilor, managementul economic al fermelor, atragerea de fondurieuropene, controlul costurilor şi profitului. Poate să pară complicat pentru nişte oameni simpli, dar toate aceste cunoştinţe îi ajută să livreze laptele la standardele inalte cerute şi să dezvolte o mica afacere. Cu tehnicile "bătrâneşti" de creştere a vitelor reuşeau să obţină zilnic cel mult 10 litri de lapte, de la o vacă din rasa locală. Astăzi, vaca Holstein furajată şi întreţinută corect, cu siloz de porumb şi nu cu clasicii coceni, dă circa 25-35 litri pe zi, în funcţie de sezon. Dată fiind importanţa rasei, deci a materialului genetic, s-au distribuit gratuit gospodarilor 11.000 de doze de inseminare artificială, de calitate superioară.
Gospodarii au primit staţii mobile de muls, utilizabile in comun pe păşune sau în gospodărie, împreună cu tancuri de răcire şi stocarea laptelui. În Zimnicea există deja 22 de asemenea staţii, pentru cele 58 familii din program. În etapa a doua a proiectului, în care investiţia va fi de un milion de euro, numărul staţiilor de muls va ajunge la 29.
Localnicii colectează laptele dimineaţa şi seara şi îl transportă către centrul de colectare din Zimnicea. Dotarea laboratorului de aici e similară cu cea a fabricii din Bucureşti, fiecare fermier avand propria fişă de analize şi teste. După examinare şi validare, laptele ajunge în fabrică, în mai puţin de 24 de ore.
• 8000 de beneficiari ai programului
Cum deja suntem în pragul iernii, Danone a prevăzut, în etapa a doua a proiectului, dotarea cu două maşini agricole - una de balotat şi alta de recoltat şi tocat. Acestea permit asigurarea nutreţurilor în sezonul rece. Gospodarii au un rol cheie in program, contribuind, spre exemplu, la ridicarea sau modernizarea adăposturilor pentru animale. Poate să pară puţin, dar proiectul a generat 8 locuri de muncă, ceea ce contează într-o comunitate mică. Per total sunt peste 8000 de beneficiari direcţi sau indirecţi, la nivelul comunităţii.
"Laptele este ingredientul de bază în iaurturile noastre şi avem nevoie de calitate superioară pentru a duce mai departe consumatorilor cele mai bune produse. Este o legătură naturală între această realitate şi nevoia de a investi pentru a susţine dezvoltarea producţiei şi a calităţii laptelui în România, ceea ce facem de peste 10 ani în România", explică Eduard Jerca, managerul Achiziţii Lapte, Danone România.
Proiectul dezvoltat de companie în Zimnicea este o noutate şi pentru firmă dar şi pentru România, ca model sustenabil de dezvoltare rurală. De aceea Danone şi-a propus să tragă învăţămintele necesare din diferitele blocaje şi dificultăţi de pe parcurs, care au fost rezolvate. Compania va sintetiza experienţa acumulată şi soluţiile găsite într-un studiu de caz, care să poată fi util şi altor comunităţi care vor o şansă mai buna pentru familiile lor.