• Interviu cu domnul Florin Barabas, administratorul "Kludi" România
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei în ultimii ani?
Florin Barabas: Dacă ne uităm în urmă, 2007 a fost un an bun pentru "Kludi", 2008 a fost cel mai bun an, am avut o cifră de afaceri de 7,2 milioane de lei, în 2009 am realizat vânzări de 4,65 milioane de lei, iar anul trecut am depăşit cifra de 6,36 milioane de lei, cu 37% mai mult faţă de anul precedent. Sperăm ca în acest an să revenim la nivelul din 2008.
Reporter: Care a fost strategia abordată de companie pentru depăşirea perioadei de recesiune economică?
Florin Barabas: Acolo unde sunt punctele de producţie au fost făcute tot felul de eficientizări ale proceselor, astfel încât, la nivel de grup, "Kludi" nu şi-a scăzut cifra de afaceri în toţi aceşti ani, iar în ultimul an a crescut cu puţin peste 5%. Au făcut multe angajări, s-au deschis multe birouri şi investiţii mari pe pieţe pe care noi nu activam, cum ar fi Orientul Mijlociu şi Asia. Aceste tipuri de investiţii vor continua şi în acest an. La nivel internaţional, cifra de afaceri s-a ridicat, anul trecut, la circa 100 de milioane de euro.
Reporter: Care este segmentul dumneavoastră de clienţi?
Florin Barabas: Pe noi ne interesează clienţii care acordă multă atenţie valorii adăugate aduse produsului, care doresc confort în utilizare, design la modă, calitate ridicată, funcţionalitate deosebită şi produse fabricate cu ajutorul celor mai înalte tehnologii.
Reporter: Câte game de produse fabrică societatea?
Florin Barabas: Avem patru categorii de produse - cea pentru volum, care costă între 270 şi 400 de lei şi care are cea mai mare pondere în vânzări - circa 50% -, categoria de "smart luxury", cu preţuri de la 400 la 700 de lei, gama de design, ce poate fi găsită în segmentul 700-2000 de lei şi categoria de "brand partner", care presupune o comunicare exclusivă cu firmele "Esprit" şi "Joop!". În cadrul acestui parteneriat este livrat întregul concept, dar noi fabricăm doar produsele care au în componenţă metal.
Reporter: Care este materia primă folosită de "Kludi"?
Florin Barabas: Noi avem o reţetă proprie - alama sanitară - care include mai multe tipuri de metal, cum ar fi fierul, nichelul sau cuprul, întrucât este mult mai uşoară la prelucrat, are rezistenţă foarte mare în timp şi are un grad ridicat de securitate pentru sănătatea noastră, în momentul în care vine în contact cu apa. De aceea, o baterie de la "Kludi" poate fi utilizată circa 20 de ani.
Reporter: Aţi lansat produse noi?
Florin Barabas: Chiar recent am lansat trei serii complet noi de produse - "Balance", "Fizz" şi "Scoupe". Prima este o serie de baterii pentru baie, din gama "smart luxury", "Fizz" este o categorie de duşuri din aceeaşi gamă şi "Scoupe" este o serie de baterii de bucătărie din categoria pentru volum.
Reporter: În câte locaţii din ţară sunt prezente produsele "Kludi"?
Florin Barabas: La finalul anului trecut aveam 271 de puncte de vânzare, în magazinele de specialitate, cu 80 mai multe faţă de 2009. Şi numărul partenerilor noştri a cres-cut, în 2010, în prezent compania colaborând cu 28 de societăţi care comercializează aceste tipuri de produse.
Reporter: Ce cotă de piaţă aveţi?
Florin Barabas: Suntem lideri de piaţă în Germania şi Austria pe segmentul de baterii de bucătărie. Pe piaţa noastră nu au mai fost făcute studii despre cota de piaţă a celor din domeniu de circa patru ani. La acel moment, "Kludi" era pe locul al doilea la baterii pentru baie, iar la duşuri şi sisteme de duş eram pe primul loc.
Reporter: Intenţionaţi să faceţi achiziţii sau să fuzionaţi cu o altă firmă din domeniu?
Florin Barabas: Nu. Familia care deţine acest grup este una tradiţionalistă. Pe piaţa noastră au existat nişte tentative de preluare a fabricii "Urbis", pentru a ne deschide şi aici un punct de producţie, pe platforma acestei companii, dar "Urbis" nu îndeplinea anumite standarde pe care noi le aveam şi am renunţat la idee. În acea perioadă, a fost deschisă fabrica din Polonia.
Reporter: Câţi angajaţi are "Kludi"?
Florin Barabas: La nivel global, sunt circa 1500 de angajaţi.
Reporter: Cu cine concurează compania pe segmentul pe care este prezentă?
Florin Barabas: Primii competitori în domeniu, pe piaţa autohtonă, sunt "Kludi", "Grohe", tot din Germania şi "Ideal Standard", o fostă companie americană, care aduce produsele din Bulgaria, unde deţine o fabrică. Cred că aceştia trei ocupă circa jumătate din piaţă. Ar mai fi un al patrulea jucător, de asemenea din Germania - "Hansgrohe".
Reporter: Concuraţi şi cu produsele chinezeşti de profil?
Florin Barabas: Produsele chinezeşti au înregistrat, în 2007, aproximativ aceeaşi valoare, ca vânzări, cu cea înregistrată de noi, numai că ei au vândut de zece ori mai multe unităţi, acestea fiind ieftine şi de slabă calitate.
Reporter: Care ar fi ultimul trend în piaţă?
Florin Barabas: Există un trend legat de bateriile cu termostat. Acest termostat menţine temperatura apei constantă. Noi livrăm astfel de produse, iar oamenii conştientizează din ce în ce mai mult importanţa termostatului, care costă circa 100 de euro. Suntem singurii care au termostat la lavoar, pentru că, în general, se foloseşte la duş.
Reporter: Mai este preţul primul criteriu după care se orientează cumpărătorul?
Florin Barabas: Cred că beneficiul pe care îl aduce produsul este la egalitate cu preţul şi cu serviciul oferit. De aceea, odată cu produsul, livrăm pachete întregi, care conţin servicii de livrare, post vânzare, instalare, garanţii.
Reporter: Cum a evoluat piaţa pe care activaţi?
Florin Barabas: În anul 2010, categoria de produse pe care noi o reprezentăm - "smart luxury" - produse cu design actual, mai pretenţios, care pot fi achiziţionate la un preţ convenabil - a crescut cu 60% faţă de 2009. Faptul că noi am reuşit să creştem arată o oarecare maturitate din partea clientului final. Aces-ta renunţă la produsele foarte ieftine, în favoarea celor care oferă, în primul rând, siguranţă, confort şi economie. Un rol în această educaţie o au arhitecţii şi designerii, baia devenind din ce în ce mai mult o oază de confort.
Trendul nostru pozitiv rezultă din faptul că am luat din cota de piaţă a altora, pentru că piaţa, în ansamblul ei, s-a restrâns, şi în 2009 şi anul trecut. Consider că şi în 2011 va avea o evoluţie negativă, pentru că nu apar proiecte noi pe piaţa imobiliară. A crescut, în schimb, renovarea, astfel că cea mai mare parte a produselor noastre au fost achiziţionate pentru înlocuire. În niciun caz, nu văd un reviriment al pieţei imobiliare în acest an.
Reporter: Mulţumesc!
• Invenţii "Kludi":
- Perlatorul S pointer, cu ajutorul căruia poate fi reorientat jetul de apă.
- Bateria baionetă, care poate fi aplecată pe chiuvetă, pentru deschiderea geamului, dacă acesta se află deasupra ei.
- Bateria multi-racord, utilizată pentru comutarea pe maşina de spălat vase sau rufe, fără un racord individual la cele două maşini.
- Prima baterie hibrid din lume, ce îmbină mecanicul cu electronicul.
• Premii şi medalii obţinute de "Kludi", pentru bateria hibrid:
- Bateria "Kludi E-GO", prima baterie hibrid de bucătărie din lume, a fost nominalizată, anul acesta, în cadrul "Premiului German pentru Design", de Ministerul Economiei şi Tehnologiei din Germania.
- În 2010, bateria de bucătărie "Kludi E-GO" a câştigat premiul "Plus X Award", atât la categoria design, cât şi la categoria funcţionalitate.
- În 2010, bateria "Kludi E-GO" a câştigat locul al doilea, la Premiul BMK pentru inovaţie, la categoria baterii pentru bucătării.