• CNA a respins ieri, pentru a doua oară, cererea ONG-urilor de interzicere a campaniei publicitare demarate de canadieni
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a respins, ieri, cererea formulată de unele organizaţii non-guvernamentale privind interzicerea campaniei de publicitate demarată de "Gabriel Resources", compania canadiană care doreşte să obţină dreptul de exploatare auriferă a zonei Roşia Montana. ONG-urile susţineau, în cererea înaintată CNA, că mesajul campaniei publicitare încalcă legea, astfel că solicitau inclusiv amendarea instituţiilor mass-media care au promovat spoturile publicitare ale "Gabriel Resources". Decizia luată de CNA a fost dezbătută şi cu reprezentanţii Consiliului Român pentru Publicitate (CRP), care au considerat nefondată solicitarea ONG-urilor (printre care şi Alburnus Maior - cel mai vehement contestatar al proiectului minier), aceasta fiind a doua oară cînd organizaţiilor în cauză le este refuzată cererea pe motiv că nu are temei legal. De asemenea, reprezentanţii CRP consideră, în urma analizei mesajului campaniei publicitare, că aceasta respectă codul de conduită stabilit de instituţie, aşadar nu exis-tă vreun motiv pentru interzicerea ei. Totodată, John Aston, vicepreşedinte al "Gabriel Resources", a declarat, în cadrul discuţiei de la sediul CNA, că "libertatea de exprimare este garantată prin lege şi orice per-soană are acest drept inviolabil, atîta vreme cît nu sînt prejudiciate onoarea, viaţa particulară sau dreptul la imagine al per-soanelor". Domnia sa a mai adăugat că "simplul fapt că un grup de persoane nu este de acord cu un mesaj publicitar sau cu modalitatea de reprezentare a acestuia nu constituie un motiv pentru ca respectivul mesaj să fie interzis".
În cadrul întîlnirii, reprezentanţii CNA au invitat cele două părţi să poarte un dialog pe marginea problemei care a stîrnit atîtea dispute, respectiv exploatarea minieră a zonei Roşia Montana. Reprezentanţii companiei canadiene ne-au declarat că "ceea ce nu înţeleg ONG-urile în cauză şi în special Alburnus Maior, este faptul că starea actuală socio-economică a zonei nu a apărut din cauza sosirii < Gabriel Resources > în România, iar în prezent exploatarea minieră o face statul român, prin intermediul < Minvest >". Aceleaşi surse ne-au mai spus că prima parte a campaniei de publicitate a luat sfîrşit duminică, urmînd ca, în viitor, mesajul companiei să se axeze pe informarea publicului cu privire la studiul de impact asupra mediului, la care "Gabriel Resources" lucrează în prezent.