Majoritatea producătorilor ce au ca obiect de activitate producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule este localizată în vestul şi centrul ţării, costul cu transportul către fabricile de asamblare auto fiind unul important în evaluarea profitabilităţii operaţionale, se arată într-o analiză a RisCo.ro.
Potrivit acesteia, sectorul componentelor auto este unul "la modă" în România şi are o contribuţie importantă atât în PIB, cât şi ca număr de angajaţi şi cifră de export.
Majoritatea firmelor reprezintă investiţii greenfield ale unor mari producători internaţionali, iar produsele finite sunt destinate producătorilor auto importanţi din Europa, dar şi celor interni Dacia-Renault şi Ford.
Analiza arată că industria este stabilă, iar factorii majori de fluctuaţie sunt legaţi doar de cererea auto la nivel mondial. Majoritatea firmelor din top şi-a crescut activitatea în 2014 faţă de anul anterior, fapt reflectat atât în majorarea cifrei lor de afaceri, cât şi în creşterea numărului de angajaţi.
Comparativ cu anul 2013, nu există intrări sau ieşiri din top, ci doar modificări în rândul locurilor ocupate: o singură companie, Trw Automotive Safety Systems din Timişoara, ocupanta locului 7, a rămas pe aceeaşi poziţie în clasament.
Locul întâi în top este ocupat de Autoliv din Braşov, companie care în 2013 a fost pe locul 2 în acelaşi top. Anul 2014 a adus modificări pozitive din punct de vedere al cifrei de afaceri şi al numărului de angajaţi, dar nu şi din punct de vedere al profitabilităţii firmei. Astfel, vânzările producătorului suedez au crescut la 2,4 miliarde lei în 2014, faţă de 2,1 miliarde anul anterior, în paralel cu creşterea numărului de angajaţi cu peste 1500 persoane, la 6993 de oameni. În schimb, profitul net s-a redus la 52,1 milioane lei, faţă de 66,4 milioane în 2013.
Ocupantele poziţiilor 2 şi 3 ale acestui top, Continental Automotive Systems din Sibiu şi Continental Automotive din Timişoara, fac parte din Continental Group din Germania.
Continental Automotive Systems din Sibiu coboară o poziţie mai jos faţă de anul 2013 şi ajunge pe locul 2. Creşterea numărului de angajaţi de la 2369 la 2896 a avut un efect pozitiv atât asupra cifrei de afaceri, cât şi a profitabilităţii nete. Astfel, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 157,2 milioane lei în 2014 comparativ cu 2013, în 2014 fiind de 2,3 miliarde lei, iar profitul net în valoare de 47,8 milioane lei a crescut cu 64 de milioane lei, de la pierderea de 16,1 milioane lei din anul 2013.
Următoarea clasată este Continental Automotive din Timişoara, care în 2013 a ocupat locul 4 în clasament. Cifra de afaceri din anul 2014, 2,04 miliarde lei, a crescut cu 382,2 milioane lei comparativ cu valoarea din 2013. De asemenea, Continental Automotive a reuşit să îşi reducă pierderile, acestea micşorându-se de la 58,02 milioane lei în 2013 la 41,8 milioane lei în 2014. Numărul angajaţilor, 4489, a crescut cu 401 persoane.
Locul 5 al acestui top îi revine Takata din Arad. Anul 2014 a adus schimbări pozitive în cadrul sucursalei din România a producătorului japonez de sisteme de siguranţă auto (centuri de siguranţă, airbaguri, etc). Cu un număr de 4103 angajaţi, cu 321 mai multe persoane ca în 2013, profitul net al companiei a crescut de la 67,7 milioane lei la 97,7 milioane lei în 2014, iar cifra de afaceri din 2014 de 1,9 miliarde lei, a crescut cu 294,9 milioane lei comparativ cu valoarea înregistrată în anul 2013.
Cele două companii ale grupului britanic Delphi ocupă următoarele două locuri în top. Delphi Diesel Systems din Iaşi urcă 1 poziţii faţă de anul 2013 şi ajunge pe locul 5 al acestui clasament. Deşi numărul de angajaţi s-a mişcorat de la 1914 în 2013 la 1778 în 2014, cifra de afaceri şi profitul net al companiei au înregistrat modificări pozitive. Cifra de afaceri de 1,5 miliarde lei a fost mai mare cu 13,7 milioane lei faţă de anul anterior, iar profitabilitatea companiei a crescut de la 113,7 la 131,2 milioane lei în 2014.
Locul 6 în cadrul Top firme producătoare de piese şi caroserii pentru autovehicule este ocupat de Delphi Packard din Timiş. Deşi în 2014 cifra de afaceri a companiei a scăzut cu 270,2 milioane lei şi numărul total al angajaţilor a scăzut de la 8518 la 7598, profitul net al companiei s-a majorat la 37,3 milioane lei, faţă de pierderea de 2,1 milioane din 2013.
Singură companie care îşi păstrează locul în clasament, locul 7, este Trw Automotive Safety Systems din Timişoara. Cu o pierdere de 9,4 milioane lei, cu 3,3 milioane lei mai puţin ca în 2013, şi cu un număr de 2931 de angajaţi, cu 497 de persoane în plus faţă de 2013, cifra de afaceri a companiei a crescut de la un miliard în 2013 la 1,2 miliarde lei în 2014.
Locul 8 îi revine producătorului german de sisteme de iluminat şi electronică auto Hellâ din Timiş. În anul 2014, furnizorul Renault a prezentat creşteri atât din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât şi al profitului şi numărului de angajaţi. Cu un profit net de 81,2 milioane lei, în creştere cu 51,4 milioane lei faţă de valoarea din 2013, cifra de afaceri a acestei companii a crescut de la 816, 9 milioane lei în 2013 la 1,1 miliarde lei în 2014. Numărul total al angajaţilor în 2014 a fost de 2054, cu 267 mai multe persoane comparativ cu numărul celor din 2013.
Ultimele clasate, poziţiile 9 şi 10 în top, sunt germanii de la Leoni Wiring Systems din Arad şi japonezii de la Yazaki cu operaţiuni în parcul industrial Ploieşti.
La finalul anului 2014, cifra de afaceri a Yazaki a fost de 803,2 milioane lei şi profitul companiei a fost de 16,2 milioane lei, iar Leoni Wiring Systems avea o cifră de afaceri de 728,1 milioane lei şi un profit de 7,1 milioane lei.
Având în vedere că anul 2015 a început cu o cerere de produse auto în creştere la nivel european, analiştii RisCo sunt de părere că performanţele financiare ale firmelor din domeniul componentelor auto - atât cifra de afaceri, cât şi nivelul de profitabilitate - se vor îmbunătăţi în continuare. Este de aşteptat o creştere a presiunilor salariale în a doua parte a anului, din cauza cererii mai mari de salariaţi şi ofertei reduse.