Mai mult de 1,32 de milioane de numere de telefon au fost portate în România de la data lansării serviciului, 21 octombrie 2008, aproape 70% dintre acestea reprezentând numere de telefonie mobilă, arată datele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Problemele întâlnite în procesul de portare constituie una dintre temele recurente în reclamaţiile primite de ANCOM şi din acest motiv arbitrul telecom recomandă utilizatorilor să fie atenţi inclusiv la contractul pe care îl au cu furnizorul de la care pleacă, pentru a beneficia pe deplin de avantajele portabilităţii.
''Utilizatorii care doresc păstrarea numărului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie sunt sfătuiţi să fie atenţi inclusiv la contractul pe care îl au cu furnizorul de la care pleacă, pentru a beneficia pe deplin de avantajele portabilităţii. În momentul în care aleg să îşi porteze numărul de telefon, utilizatorii completează o cerere de portare prin care solicită transferul numărului, cerere care se depune la furnizorul la care doresc să se porteze. Odată cu depunerea cererii şi acceptarea acesteia de către noul furnizor (furnizor acceptor), contractul cu vechiul furnizor (furnizor donor) încetează automat, nefiind necesar vreun demers suplimentar din partea utilizatorilor', se menţionează în comunicat.
Utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice dacă la data la care urmează să se efectueze portarea a expirat perioada minimă contractuală cu furnizorul pe care îl părăsesc. În caz contrar, cel mai probabil vor trebui să plătească penalităţi de reziliere anticipată a contractului, deoarece transferul numărului la un alt furnizor nu anulează datoriile faţă de vechiul furnizor.
În plus, sesizările primite de ANCOM arată că există cazuri în care utilizatorii solicită rezilierea contractului cu furnizorul donor înainte de iniţierea procesului de portare. Acest lucru este greşit, din această cauză unii utilizatori ajungând în situaţia neplăcută de a nu mai avea numărul activ în reţeaua la care voiau să renunţe, ceea ce face imposibilă realizarea portării, numărul de telefon fiind în acest caz pierdut.
Potrivit ANCOM, utilizatorii au la dispoziţie pentru informare site-ul www.portabilitate.ro, unde pot afla reţeaua oricărui număr de telefon din România, fie că a fost sau nu portat. Site-ul oferă detalii cu privire la paşii care trebuie urmaţi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi câteva sfaturi pentru a evita posibile probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.
Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.