• Update 10:10 278 de trenuri au fost oprite în staţiile de cale ferată
În urma protestului spontan declanşat de angajaţii feroviari, în intervalul orar 7.00 - 9.00, prin oprirea activităţii, 278 de trenuri de călători, care erau înscrise în grafic, au fost oprite în staţiile de cale ferată, pe întreaga reţea feroviară, informează un comunicat trimis de purtătorul de cuvânt al CFR, Oana Brânzan.
Aceasta face precizarea că, în perioada declanşării protestului spontan, niciun tren nu a fost oprit pe traseu, ci doar în staţiile de cale ferată.
Începând cu ora 9.00 au fost repuse în circulaţie toate trenurile afectate de protestul angajaţilor de pe raza regionalelor Bucureşti, Craiova, Timişoara, Cluj, Braşov, Iaşi, Galaţi şi Constanţa. Trenurile care nu au plecat din gări în intervalul orar 07.00-9.00, vor fi reprogramate după ora 9.00, iar cele care au staţionat în gări îşi vor continua parcursul până la destinaţiile finale.
---
• Update 09:00 Greva angajaţilor CFR a luat sfârşit
Greva angajaţilor CFR s-a încheiat la ora 09:00, după ce toate trenurile au fost oprite în staţii la ora 07:00, în această dimineaţă.
Aproximativ 32.000 de salariaţi au participat la protestul care a blocat circa 600 de trenuri de călători şi de marfă.
Urmează, la ora 10:00, o nouă rundă de negocieri iniţiată de reprezentanţii Federaţiei Naţionale Mişcare Comercial. La ora 17, liderii FNMC se întâlnesc cu Dan Şova, ministrul de resort.
---
• Update 08:00 131 de trenuri au fost oprite în staţii la ora 07:00
Purtătorul de cuvânt al CFR Călători, Oana Brânzan, a declarat astăzi, prin telefon, că la ora 07:00 au fost oprite 131 de trenuri care se aflau în circulaţie, făcând totuşi precizarea că acestea s-au oprit în staţii, şi nu în afara acestora sau pe câmp.
---
Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă a declarat astăzi, prin telefon, în cadrul unei emisiuni, că angajaţi CFR au început greva pe seama eşuării discuţiilor cu Ministerul Transporturilor.
Greva este anunţată a dura două ore, în intervalul 07:00-09:00, iar trenurile vor staţiona în acest interval în gară.
Potrivit surselor de presă, aproximativ 400 de garnituri nu vor circula.
Greva a fost declanşată datorită eşuării discuţiilor dintre organizaţiile sindicale şi Ministerul Transporturilor, în cadrul cărora organizaţiile au cerut îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi majorarea salariilor.
Protestul nu este organizat de sindicate, ci este vorba despre o încetare voluntară a lucrului de către cei implicaţi în circulaţia trenurilor, pentru a trage semnale de alarmă actualilor şi foştilor guvernanţi legate de faptul că în ultimii cinci ani nu au primit niciun procent în plus la salarii, a mai spus Măntescu. Negocierile pentru încheierea noului contract colectiv de muncă au eşuat, ultima întâlnire cu ministrul Transporturilor fiind ieri.
Potrivit spuselor lui Măntescu, din 2008, puterea de cumpărare a fiecărui salariat a scăzut cu 50%. De asemenea, la CFR Marfă se disponibilizează 2500 angajaţi, iar cei care rămân vor munci mai mult, din cauză că s-au câştigat anumite contracte care trebuie onorate. Cifra disponibilizată a fost impusă dintr-un birou, fără a fi calculate implicaţiile şi rentabilitatea acestor măsuri de disponibilizare, subliniază preşedintele Federaţiei. Potrivit acestuia, CFR va pierde multe contracte comerciale, deoarece nu va avea cine să conducă trenurile.
Federaţiile sindicale din transporturile feroviare ameninţau încă din 15 aprilie că ar putea declanşa conflictul colectiv de muncă începând cu 23 aprilie, dacă până atunci nu vor fi încheiate noile contracte colective de muncă, care să ţină cont de solicitările salariaţilor.
Printre nemulţumirile sindicaliştilor se numără cele legate de nivelul salariilor, de eliminarea drepturilor angajaţilor de a călători gratuit pe calea ferată şi de faptul că nesemnarea noilor contracte colective de muncă ar putea duce la disponibilizarea a 2.500 de salariaţi de la CFR Marfă.
Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial, a spus că noi discuţii vor fi purtate astăzi, la ora 17:00.
CFR Călători a arătat, într-un comunicat de presă, că, la negocierea unui nou contract colectiv de muncă, administraţia companiei a oferit o majorare salarială, în medie, de 4% şi faptul că nu vor fi făcute concedieri colective de personal, în timp ce sindicaliştii au cerut 10%.
"Administraţia CFR Călători informează că pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă au fost derulate toate etapele prevăzute de lege. Negocierile între administraţie şi organizaţiile sindicale mandatate, care au început la data de 19.02.2014 şi s-au desfăşurat pe o perioadă de 60 de zile calendaristice conform prevederilor legale, au condus la negocierea a aproximativ 95% din prevederile noului contract colectiv de muncă", a precizat sursa citată.
Potrivit CFR Călători, pentru finalizarea şi înregistrarea contractului colectiv de muncă la Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti, administraţia companiei a prezentat organizaţiilor sindicale mandatate o ofertă finală, care cuprinde îmbunătăţirea încadrării personalului pe clase de salarizare şi a grilei de salarizare, corelată cu rezolvarea punctelor rămase în divergenţă, astfel încât să se încadreze în limitele impuse de bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat de Guvern, respectiv de creşterea fondului de salarii cu 2,4%.
"Oferta administraţiei înseamnă transpunerea în câştigurile individuale ale salariaţilor a unei creşteri, în medie cu 4% şi fără concedieri colective de personal. Creşterea salariului brut lunar pentru funcţiile cu numărul cel mai mare de salariaţi pot fi în medie de: 5,13% pentru funcţiile de sef tren siconductor tren, 5,68% - pentru funcţiile de mecanic locomotivă-automotor si revizor tehnic vagoane, 4,65% - lăcătuş montator agregate energetice şi de transport si electrician montator de instalaţii electrice la mijloace de transport, 2,67% pentru funcţiile de: tehnician, contabil, inginer, economist si sef serviciu", se mai precizează în comunicat.
Administraţia CFR Călători apreciază că, în contextul bugetar impus, sunt create toate premisele astfel ca, prin încheierea unui nou contract colectiv de muncă, salariaţii companiei să beneficieze de aceste drepturi.
CFR Călători susţine, în acelaşi context, că organizaţiile sindicale mandatate au solicitat o majorare salarială de 10%.
Reprezentaţii companiei au avertizat că, deoarece Contractul Colectiv de Muncă pe anii 2012-2014 a expirat la 19 aprilie 2014, în situaţia în care organizaţiile sindicale mandatate nu semnează noul contract colectiv de muncă, toţi salariaţii vor beneficia doar de drepturile actuale prevăzute în contractele individuale de muncă, iar salariile rămân la valoarea actuală.