ANUL TRECUT, Marii retaileri online - afaceri în creştere şi datorii pe măsură

VLAD PÎRVU
Ziarul BURSA #Companii #Comerţ / 18 iunie 2014

Marii retaileri online - afaceri în creştere şi datorii pe măsură

Retailul online în industria electroIT, cea mai importantă creştere

Cei mai mari jucători de pe piaţa anunţurilor online, pierderi colosale

Afaceri de peste 200 de milioane de lei pentru un magazin online de îmbrăcăminte

Cele mai importante magazine din industria comerţului electronic au obţinut, anul trecut, rezultate fluctuante, în funcţie de segmentul pe care îşi desfăşoară activitatea. Chiar dacă la nivelul afacerilor totale cifrele au confirmat trendul ascendent pe care se află piaţa retailului online, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre rezultatele obţinute la finalul anului trecut, în multe cazuri acestea fiind negative, potrivit unei analize asupra datelor publicate de Ministerul Finanţelor. Spre exemplu, cei trei mari jucători de pe piaţa anunţurilor online, OLX.ro (fostul Mercador), Tocmai.ro şi Okazii.ro au acumulat pierderi, numai la nivelul anului 2013, de aproape 50 milioane de lei, mai mult decât dublul cifrelor de afaceri cumulate ale celor trei site-uri! Un alt trend, pe care îl regăsim în aproape toate industriile şi cu prcădere în cea a telecomunicaţiilor, este creşterea datoriilor principalilor jucători din piaţă. Nivelul obligaţiilor creşte ameţitor de la an la an, prea puţine fiind cazurile unde se pot observa îmbunătăţiri.

Retailerii online de electroIT cresc de la an la an, dar cu marje mici de profit

Magazinul eMag.ro rămâne cel mai mare jucător din piaţa comerţului electronic de electroIT (electronice, electrocasnice şi IT) din ţara noastră. Astfel, afacerile eMag au crescut cu aproximativ 146 de milioane de lei pe parcursul anului 2013, atingând un total de 831 de milioane lei, comparativ cu cele 685 de milioane lei înregistrate la 31 decembrie 2012, potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanţe. Dacă, pe parcursul anilor 2011 şi 2012, eMag a înregistrat profituri de aproximativ 6 milioane de lei cumulat, nu acelaşi lucru se poate observa şi în cazul anului trecut, unde magazinul online a trecut pe "minus" cu o pierdere de 6,9 milioane de lei. La sfârşitul anului trecut, nivelul de îndatorare al magazinului condus de Iulian Stanciu era de 195 de milioane de lei, mai mare cu 31 de milioane de lei comparativ cu anul 2012.

Un alt jucător important din piaţa online de electroIT este magazinul Cel.ro, care a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de peste 21 de milioane de lei, ajungând, de la 50,9 milioane în 2011, şi 87,1 milioane lei în 2012, la nivelul de 108,7 milioane de lei în luna decembrie a anului trecut. Cu toate acestea, profiturile Cel.ro din ultimii trei ani abia dacă au depăşit, cumulat, 1 milion de lei, cu o uşoară creştere pentru anul trecut, când magazinul a fost pe "plus" cu 760.000 de lei. Datoriile magazinului online specializat pe comerţul electroIT atingeau 17,3 milioane de lei în 2013, în creştere faţă de anul 2012, când acestea se situau la nivelul de 11,4 milioane lei.

S.C. PC Garage S.R.L., companie care deţine PC Garage, a avut o cifră de afaceri de 90,1 milioane de lei anul trecut, de la 74,9 milioane de lei în 2012. Profitul PC Garage s-a menţinut la nivelul de puţin peste 1 milion de lei în 2013 (1,3 milioane), valoarea totală pentru ultimii trei ani fiind de aproximativ 3,4 milioane lei. PC Garage este una dintre foarte puţinele companii de retail online de pe segmentul de IT şi electronice care şi-a micşorat considerabil datoriile la nivelul anului 2012, faţă de 2011, de la 26,4 milioane ajungând la 6,5 milioane lei. Cu toate acestea, anul trecut, datoriile PC Garage au crescut până la un total de aproximativ 10 milioane de lei.

EvoMAG, unul dintre comercianţii online din topul preferinţelor clienţilor în materie de produse IT, a avut afaceri totale de 64,2 milioane de lei la nivelul anului 2013, mai mari cu peste 13 milioane de lei comparativ cu anul 2012, când înregistrau "numai" 50,6 milioane lei. La nivelul rezultatelor financiare, evoMAG a contabilizat un profit de 484.000 de lei în 2013, uşor mai mare faţă de cel înregistrat cu un an mai devreme (367.000 lei). Datoriile evoMAG au totalizat, la sfârşitul lunii decembrie, 13,1 milioane de lei, comparativ cu cele 7,4 milioane lei acumulate până la finalul anului 2012.

Magazinul destinat echipamentelor foto-video, F64, a avut, pentru anul trecut, afaceri totale de 88 de milioane de lei, mai mari cu 6 milioane lei faţă de anul 2012. Profiturile companiei au atins 2,4 milioane de lei anul trecut, la jumătatea celor din anul precedent, când au fost pe "plus" cu 5 milioane de lei. Datoriile F64 s-au menţinut şi anul trecut sub 10 milioane de lei, atingând un total de 9,4 milioane de lei, în creştere faţă de cele 7,8 milioane înregistrate în 2012.

Piaţa electroIT din ţara noastră a fost una dintre cele mai afectate de criza financiară, cunoscând scăderi drastice ale afacerilor după anul 2008.

Site-urile de anunţuri, datorii triple faţă de afacerile totale

Situaţia în cazul celor mai importante site-uri de anunţuri online din ţara noastră (OLX, Tocmai, Okazii) este una care tinde să devină pe cât de tragică, pe atât de inexplicabilă. Conform datelor analizate pe portalul Ministerului de Finanţe, cele trei companii au avut, anul trecut, un nivel cumulat al datoriilor de 76,3 milioane de lei, mai mult decât triplul afacerilor totale cumulate, care au înregistrat 22,8 milioane lei. Totodată, dacă excludem din ecuaţie Okazii.ro, observăm că afacerile cumulate ale fostului Mercador.ro şi Tocmai.ro totalizează aproximativ 8,1 milioane de lei, de aproape nouă ori mai mici decât nivelul obligaţiilor pe care cele două magazine online le au (circa 71,4 milioane de lei). Situaţia este cu atât mai îngrijorătoare cu cât, în ultimii doi ani, OLX, Tocmai şi Okazii au contabilizat pierderi de peste 67 de milioane de lei, iar situaţia nu pare că se poate îndrepta de la sine.

OLX.ro, fostul Mercador.ro, a cheltuit sume fabuloase pe campaniile de promovare ale serviciilor oferite de platforma online, iar acest lucru pare a se întoarce iremediabil împotriva afacerii. În 2013, afacerile OLX au totalizat 5,3 milioane lei, cu mult peste cele 0,23 milioane de lei înregistrate în 2012. Cu mult peste nivelul din 2012 s-au situat şi pierderile site-ului, care a avut un "minus" de 20,3 milioane de lei în 2013, comparativ cu cele "doar" 7,2 milioane din 2012. Datoriile fostului Mercador au depăşit suma de 50 de milioane lei anul trecut (51,2 milioane), depăşindu-le cu mult pe cele aferente anului 2012 (33,4 milioane lei).

Tocmai.ro, principalul rival din piaţă al OLX, a avut, de asemenea, o campanie agresivă de promovare a serviciilor oferite. Anul trecut, Tocmai.ro a avut afaceri totale de 2,8 milioane lei, mai mari faţă de cele 1,04 milioane din 2012. Cu toate acestea, pierderile înregistrate de bazarul online au fost şi ele de nouă ori mai mari decât afacerile, totalizând 25,3 milioane lei în 2013, faţă de cele 9,2 milioane lei din 2012. Datoriile Tocmai.ro au crescut, de asemenea, de la 6,1 milioane de lei în 2012, la 20,2 milioane de lei, anul trecut.

Okazii.ro, primul magazin online important de acest gen din ţara noastră, pare a fi, la prima vedere, cel mai puţin afectat de valori negative. Anul trecut, Okazii.ro şi-a crescut afacerile cu aproximativ 1,2 milioane de lei, atingând 14,7 milioane lei. Pierderile Okazii.ro au atins 2,7 milioane de lei anul trecut, depâşindu-le uşor pe cele din 2012 (2,4 milioane lei). Datoriile magazinului s-au menţinut aproape la acelaşi nivel cu cele înregistrate în 2012, totalizând 4,9 milioane de lei (4,8 milioane lei în anul precedent).

Pierderi importante s-au înregistrat şi pe alte segmente

Pierderile nu au ocolit, anul trecut, nici alte segmente ale comerţului electronic din ţara noastră. Astfel, Fashion Days, magazin online de îmbrăcăminte şi accesorii vestimentare, a înregistrat, la nivelul anului 2013, pierderi de 11,6 milioane de lei. Totodată, magazinul online a totalizat afaceri de 214,7 milioane de lei şi a acumulat obligaţii de 110,5 milioane de lei. Spre comparaţie, în 2012, Fashion Days avea o cifră de afaceri de 187 de milioane de lei şi datorii de 79 de milioane, în timp ce pierderea era situată în jurul valorii de 0,5 milioane de lei.

Elefant.ro, magazin online care, iniţial, s-a specializat pe comercializarea cărţilor pentru a deveni mai apoi "mall online", a avut, anul trecut, afaceri totale de aproape 29 de milioane de lei, mai mari faţă de cele 16,3 milioane din 2012. Pierderile nu au ocolit nici acest exemplu, acestea fiind de 5,6 milioane de lei, anul trecut şi atingând un total cumulat de 8,7 milioane pentru ultimii doi ani. Datoriile Elefant.ro au crescut cu 10 milioane lei în ultimul an, de la 17 milioane, în 2012, ajungând la 27,4 milioane în luna decembrie a anului trecut.

Anul trecut, bilete.ro, magazin specializat pe comerţul electronic cu bilete la diferite evenimente culturale şi concerte, a avut pierderi de 350.000 de lei şi afaceri totale de 470.000 lei, în timp ce datoriile au fost de 1,7 milioane lei. Watchshop, unul dintre cei mai importanţi retaileri online de ceasuri de firmă, a înregistrat un profit de 200.000 lei anul trecut, raportat la afaceri totale de 3,4 milioane de lei. Magazinul online de ceasuri datora, în decembrie 2013, 0,48 milioane lei.

Coşul mediu al cumpărăturilor din online a crescut în acest an

Comerţul electronic îşi păstrează ritmul de creştere accelerat, în fiecare minut având loc aproximativ 70 de comenzi online, cu o valoare totală de 10,783 lei, se arată potrivit estimărilor companiei PayU. De altfel, potrivit datelor din sistemul integratorului de plăţi, primele 5 luni ale anului au adus o creştere cu peste 30% a numărului de tranzacţii achitate online de către clienţii magazinelor online româneşti. În acest context, principalele tendinţe din industrie anunţă schimbări importante în comportamentul de consum al utilizatorilor online, comunică sursa citată. Potrivit acesteia, spre deosebire de ultimii 3 ani, când valoarea medie a coşului de cumpărături a scăzut sub efectul diversificării gamei de produse achiziţionate online, în primele 5 luni ale anului 2014 aceasta a crescut, în medie, cu 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cele mai mari evoluţii au avut loc pe segmentele turism, jucării, IT&C şi fashion unde comanda medie a crescut cu 52%, 25% şi respectiv 12%.

Creşterea accelerată a vânzărilor înregistrate de tablete şi smartphone-uri se reflectă şi în comerţul electronic românesc, unde aproximativ 20% dintre comenzi sunt plasate de pe un astfel de dispozitiv. Jumătate dintre acestea sunt şi achitate online, tot prin intermediul unui telefon sau al unei tablete. Segmentul cu cea mai mare pondere a plăţilor online efectuate de pe un dispozitiv mobil este cel al magazinelor de fashion, unde ajunge la 15%, însă cele mai mari evoluţii au fost înregistrate pe segmentele telecom (de la 2% in 2013 la 8% in 2014) şi utilităţi (de la 0,71% în 2013 la 6% în 2014). Concomitent cu evoluţia numărului de tranzacţii efectuate de pe un dispozitiv mobil, creşte şi adopţia metodelor alternative de plată, mai specifică oficialii PayU. Astfel, cardurile cu rate, care au început să fie tot mai utilizate în ultimul an şi jumătate, continuă să crească în preferinţele de plată, înregistrând o creştere lunară de aproximativ 10%, iar numărul tranzacţiilor achitate prin iTranfer - metoda de plată prin internet banking cu confirmare instant, oferită exclusiv de PayU - creşte cu aproximativ 30% în fiecare lună.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb