APIA: 2014, primul an de creştere a livrărilor de autovehicule, după şase ani de scăderi consecutive

E.D.
Companii #Auto / 18 decembrie 2014

Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) înregistrează, după 11 luni din 2014, o creştere de 24,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, informează Agenţia pentru Plăţi în Agricultură (APIA).

În interiorul acestei creşteri, avem autoturismele cu + 23,4%. Astfel, anul 2014, devine primul an de creştere al pieţei auto după şase ani consecutivi de scăderi puternice.

Şi pe plan european se remarcă o evoluţie pozitivă, principalele ţări europene înregistrând creşteri ce consolidează un trend ascendent pentru 2014 (datele după 11 luni fiind: Franţa +1,1%, Germania +2,6%, Italia +4,3%, Spania +18,1%, UK +9,4%).

In România, în continuare vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, acestea reprezentând 72% din volumulul total înregistrat pe primele 11 luni din 2014. In interiorului acestei valori medii anuale, ar fi de remarcat faptul că ponderea achiziţiilor realizate de către persoanele fizice a scăzut de la 41% in luna mai la 28% in luna noiembrie.

Un alt aspect analizat de către noi este raportul dintre vehiculele noi si cele rulate.

Remarcăm faptul că, în aceste 11 luni din 2014, înmatricularile de autoturisme rulate au scăzut cu cca. 2% (4.200 unităţi) comparativ cu aceeaşi perioadă din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (cca. 200.000 unităţi în 2014) rămâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (de cca. 3 ori mai mare), deşi în scădere faţă de situaţia din 2013 (când raportul a fost de 4 rulate la unul nou).

După 11 luni din 2014 consemnăm o producţie de 363.905 de autovehicule, cu 3,5% mai puţin decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 314.719 unităţi (86,5%) sunt produse de către Dacia, 49.178 (13,5%) de către Ford şi 5 unităţi de către Roman Braşov. In funcţie de model, cele mai mari volume în aceste 11 luni le-au înregistrat Dacia Duster (160.769 unităţi, din care 18.303 în luna noiembrie), urmată de Dacia Logan (73.652 unităţi, din care 4.885 unităţi în noiembrie), Ford B-MAX (49.178 unităţi, din care 3.302 în noiembrie), Dacia Sandero (42.006 unităţi) şi Dacia Logan MCV (38.292 unităţi).

II. Exportul. Au fost exportate în luna noiembrie 2014 un număr de 33.727 unităţi, ceea ce face ca după 11 luni din 2014 să consemnăm un export total de 335.649 unităţi, adică o creştere de 0,4% faţă de perioada similară din 2013.

Cel mai exportat model după 11 luni din 2014 este Dacia Duster cu 152.352 unităţi, urmat de Logan cu 62.253 unităţi şi Ford B-MAX cu 48.979 unităţi.

III. Vânzările. Cu un volum total de 9.396 autovehicule (din care 7.695 autoturisme) în luna noiembrie (cu 14,5% mai mult decât luna similară din 2013), ajungem la un volum total de 92.512 unităţi după 11 luni din 2014, rezultând o creştere faţă de aceeaşi perioadă din 2013 de 24,1%. Pe categorii, autoturismele înregistrează +23,4%, iar cele comerciale +28%. Ar mai fi de remarcat şi faptul că volumele comercializate în 11 luni din 2014 sunt cu cca. 13% mai mari decât întreg anul 2013.

La autoturisme, top-ul pe mărci după 11 luni din 2014 este condus de către Dacia, cu 25.168 unităţi vândute (32,9% din total), urmată de Volkswagen (7.997 unităţi / 10,5%), Skoda (7.272 unităţi / 9,5%), Renault (5.299 unităţi / 6,9%), Ford (5.256 unităţi / 6,9%) şi Opel (3.362 unităţi / 4,4%).

In ceea ce priveste top-ul pe modele, Dacia Duster este cel mai bine vândut model în luna noiembrie (al doilea însă după 11 luni din 2014), urmat de Dacia Logan (locul 1 după 11 luni), Dacia Sandero (locul 3 după 11 luni), Ford Fiesta (locul 6 dupâ 11 luni) şi Skoda Octavia (locul 4 după 11 luni).

Analizând segmentarea pe clase, situaţia la nouă luni ne arată faptul că majoritatea segmentelor (în special cele de volum, respectiv B şi C) înregistrează creşteri importante (22% - 30%), scăderi consemnându-se la clasa monovolum (-7,6%) şi pe segementele care cuprind autoturisme aflate în gama de preţ superioară (Executive -2,6% şi Sport - 36,8%).

In funcţie de tipul de combustibil, după 11 luni din 2014, consemnăm o pondere de 55,7% pentru motoarele diesel, în creştere faţă de 2013, când aceasta era de 53,3%. Se menţine numărul de 8 mărci şi respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel, peste ponderea medie a vânzărilor totale (55,7%), unele modele având ponderi ale motorizarii diesel care depăşesc 75% din vânzările totale ale respectivulul model.

In ceea ce priveşte norma de poluare, subiect ce începând cu anul 2015 devine important pentru industrie (mai exact din septembrie, când norma Euro6 devine obligatorie la comercializarea de autoturisme noi), putem observa faptul că sunt deja mărci care oferă astfel de motorizări. Estimăm faptul că autoturismele cu motoare Euro6 reprezintă pe ansamblul anului 2014 un procent între 6% şi 7%.

O altă analiză de interes specific, ar fi clasificarea în funcţie de ţara de provenienţă.

După acest criteriu, situaţia se prezintă astfel: 30,4% sunt de proveninenţă autohtonă, 19,7% sunt import Germania, 9,6% Cehia, 9,3% Spania şi 8,1% Franţa.

Cu datele înregistrate în luna noiembrie 2014, consemnăm un număr neîntrerupt de 17 luni consecutive (din iulie 2013) de creştere faţă de lunile similare din anul precedent, fapt ce ne facem să apreciem că pe întreg anul se va atinge, sau poate chiar depăşi cifra de 100.000 de autovehicule (PCs, LCVs, HCVs) vândute.

Totuşi, aceste volume sunt departe de maximul din 2007, când în România au fost comercializate peste 360.000 de autovehicule. In acest context, în care afacerile din sectorul auto au fost în scădere continuă în ultimii 6 ani, rezultatele din 2014 reprezintă un balon de oxigen pentru industria auto (chiar dacă, la nivelul operatorilor din piaţă, afacerile nu simt un reviriment la fel de puternic pe cât arată aceste cifre). In acest context, pentru recuperarea investiţiilor efectuate în anii premergători crizei, dar şi pentru stabilizarea afacerilor din sectorul distribuţiei de autovehicule, este necesar ca evoluţia să continue pe aceleaşi coordonate, astfel încât să se ajungă în cca. 3 ani la jumătatea volumului din 2007, respectiv 180.000 unităţi. Această cifră devine un obiectiv APIA, care va continua demersurile necesare pentru finalizarea cu succes a unor proiecte din sfera instrumentelor specifice precum: (timbrul de mediu, impozite, stimulente piaţă pentru tehnologii noi, limitarea circulaţiei autovehiculelor înmatriculate în alte state, fiscalizarea comerţului cu autovehicule rulate, etc).

Pe de altă parte, trebuie remarcat faptul că autovehiculele rulate din import continuă să intre în parcul naţional în număr important (x3 ori mai mare decât cele noi), datorită, în special, nefiscalizării comerţului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc), aspect nerezolvat de ani de zile şi care favorizează, în mod evident, importul de autovehicule rulate în detrimentul celor noi. O menţiune specială în acest sens, priveşte importurile de autoturisme rulate care au mai puţin de 1 an vechime (!) şi care cumulează cca. 2,5% din volumul înmatricularilor de autoturisme noi. Rezultă deci, în mod imperios necesar, luarea de măsuri eficiente prin care să fie limitată evaziunea fiscală din comerţul cu autovehicule rulate.

In final, considerăm că trebuie făcută o menţiune specială faţă de recentele evoluţii europene în ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi, respectiv Directiva 94/2014/UE şi iniţiativele în domeniu ale unor state precum Franţa şi Germania. In acest context, reiterăm urgentarea elaborării unui cadru legal care să stimuleze în mod real achiziţia de autovehicule care încorporează tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi), orientate către eficienţă energetică şi protecţia mediului, aceste autovehicule fiind nepoluante sau cu un grad redus de poluare, contribuind, totodată şi la creşterea gradului de siguranţă rutieră.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb